ثبت دفاتر پیشخوان

برای تاسیس دفتر پیشخوان دولت در روستا ها یا شهر های با جمعیت کم شما می توانید بطور حقیقی و شخصی اقدام نمایید. اما در صورت درخواست ثبت دفتر پیشخوان در شهر ها و یا شهرستان های با جمعیت بالا، ابتدا نیاز به ثبت شرکت می باشد.

فواید ثبت دفتر پیشخوان دولت

از جمله فواید اصلی ثبت دفترهای پیشخوان دولت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حرکت به سمت دولت الکترونیک
  • پیشگیری از موازی کاری
  • کم کردن فساد اقتصادی و اداری
  • دادن تسهیلات و ارائه خدمات الکترونیک

10 خدمات ارائه شده در دفاتر پیشخوان دولت

1 . کارهای ثبتی در خصوص شناسنامه ها و ثبت احوال

2 . صادر کردن و تمدید گذرنامه ها

3 . کارهای مخابراتی

4 . صدور گواهینامه ها

5 . پرداخت تخلفات رانندگی

6 . کارهای مرتبط فرسودگی ماشین

7 . پست بانک

8 . کارهای بیمه

9 . پرداخت الکترونیکی انواع قبض ها

10 . کارهای گمرکی

میزان ظرفیت هر استان جهت ثبت دفتر پیشخوان دولت

در این خصوص می توان گفت تعداد دفاتر دولتی لازم در هر استان توسط رییس معاون توسعه مدیریت هر منطقه ای، رئیس جمهور و نمایندگان آن استان با توجه به جمعیت هر شهر و استانی مشخص می شود.

که می بایست قبل از اقدام به درخواست برای ثبت دفتر پیشخوان دولت به ظرفیت شهر و محل ثبت دفتر توجه داشته باشید.

مجوز دفتر پیشخوان دولت

با توجه به قوانین موجود در آیین نامه مصوب هیئت وزیران جهت گرفتن مجوز دفتر پیشخوان دولت می بایست بعد از اطلاعیه عمومی که جهت فراخوان صادر می شود اقدام کرد و فقط به دبیرخانه کارگروه پیشخوان دولت استان یا شهر خود مراجعه نمایید.

شرایط و مدارک لازم جهت ثبت دفتر پیشخوان دولت

شرایط برای افراد حقیقی در شهر و روستا:

  • داشتن تابعیت ایرانی
  • نداشتن هر گونه سوء پیشینه کیفری و جنایی
  • نداشتن اعتیاد به موارد مخدر
  • داشتن کارت پایان خدمت و یا گواهینامه معافیت در صورت معاف بودن از خدمت
  • نداشتن کار دولتی
  • داشتن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس تایید شده از سمت وزارت علوم
  • داشتن توانایی جسمی و روحی مناسب

شرایط برای افراد حقوقی در شهر و روستا:

  • تابعیت ایرانی داشته باشد
  • محل صدور ایران باشد
  • موضوع فعالیت و مدرک شخص حقوقی با موضوع اساسنامه یکی باشد
  • داشتن شرایط و مدارک لازم اشخاص حقیقی برای مدیر عامل
  • ارائه اساسنامه
  • نداشتن بدهی های بانکی، مالیاتی و بیمه

لازم به ذکر است که بدانید صادر کردن بیشتر از یک مجوز برای هر فرد درخواست دهنده در تمام مناطق کشور فقط با مجوز وزارت ممکن خواهد بود.افرادی که جواز تاسیس آن ها به هر علتی به غیر از مورد تخلف رد شده است می توانند بعد از 5 سال جهت دریافت جواز مجدد درخواست مجوز کنند.

نکته مهم: متقاضیان عزیز برای تاسیس دفتر پیشخوان دولت شهری باید حتما به صورت حقوقی ثبت درخواست کنید. پس در ابتدای کار حتما باید برای ثبت شرکت اقدام کنید.

شرایط و مدارک لازم برای افراد ایثارگر

همانطور که می دانید افراد جانباز و خوانواده شهید دارای اولویت هایی هستند که در زیر به ترتیب ذکر می شوند. اما پیش از پرداختن به اولویت ها باید گفت که مدارک لازم برای این افراد نیز به صورت حقیقی یا حقوقی مشترک خواهد بود:

  • اولویت اول با خانواده شهید و یا جانباز بیشتر از 70 درصد است
  • اولویت دوم با ایثارگران و جانبازان 25 الی 70 درصد است

شرایط لازم جهت ثبت دفتر پیشخوان دولت

شرایطی که پس از ارائه درخواست و مدارک لازم جهت ثبت دفتر پیشخوان دولت لازم است داشته باشید به شرح زیر است:

  • فضا برای دفاتر شهری نباید کمتر 50  متر مربع و در روستاها نیز نباید کمتر از 20 متر مربع باشد و توصیه می شود تا حد امکان در طبقه همکف و یا طبقه اول قرار داشته باشد.
  • رعایت طراحی لازم و استاندارد در فضای بیرونی و دکوراسیون اداری و فنی که می بایست به شکل زیر باشد:
  • ساختن و وصل کردن تابلوی دفتر پیشخوان همراه با اسم و آرم مشخص و مرتبط با طرحی که از طریق کمیته راهبری نشان داده می شود.
  • فضای لازم و مناسب برای متقاضیان در نظر گرفته شود:
  • امکانات و شرایط مناسب و لازم برای ارائه کردن به متقاضیان جانباز، معلول و یا افراد سالمند در نظر گرفته شود.
  • ایجاد تجهیزات بهداشتی همچون آبدارخانه و سرویس بهداشتی برای کارمندان، این مورد در شرایطی که دفتر پیشخوان در ساختمان های تجاری و یا اداری قرار داده شده است لازم نیست.
  • باید مکانی در قسمت بالای هر باجه جهت نصب تمامی اطلاعیه های تصویری یا صوتی برای اطلاع یافتن متقاضیان در نظر گرفته شود.
  • تهیه تابلوی اعلانات و نصب آن در محل مناسب برای قرار دادن تعرفه های خدماتی دفتر جهت اطلاع یافتن متقاضیان ضروری است.

تجهیز دفتر پیشخوان به تجهیزات فنی و اداری باید چگونه باشد؟

  • میز کار برای کارکنان حداقل 3 عدد
  • صندلی و نیمکت برای متقاضیان حداقل 5 عدد
  • نصب تجهیزات ایمنی که شامل کپسول آتش نشانی، دزدگیر و تجهزات هشدار است.
  • نصب دوربین های مدار بسته به گونه ای که تمام قسمت های دفتر را پوشش دهد.
  • تجهیزات کافی و لازم رایانه ای مناسب با نوع فعالیت و خدمات مورد ارائه به متقاضیان
  • تهیه دستگاه نمابر
  • داشتن خطوط ارتباطی تلفنی و حجم و سرعت اینترنت کافی با مقدار خدمات دفتر
  • تهیه وسایل سرمایشی و گرمایشی مناسب
  • داشتن حداقل یک دستگاه pos

نظارت و ارزیابی عملکرد و ظوابط رتبه بندی دفاتر

هدف از تدوین این دستورالعمل، تعیین معیار های ارزیابی دفاتر و رتبه بندی آن ها و شیوه انجام ارزیابی و امتیاز دهی به آنها است. در صورت تغییر وضعیت دفتر در خصوص هر یک از معیار های ارزیابی پس از اعمال تغییرات درسامانه توسط دارنده پروانه و تایید آن توسط کارگروه، امتیازات جدید در ارزیابی دوره بعدی لحاظ می شود.

معیار سنجش امتیاز

روش محاسبه امتیاز ثبت دفتر پیشخوان دولت

طریقه کسب امتیاز ها در رابطه با نوع جواز و ثبت آن از طریق دفاتر حقوقی و مدیریتی با توجه به شرایط ارائه شده متقاضی محاسبه می گردد.

به این صورت که اشخاصی که دارای سابقه کاری قضایی بیش تر از 20 سال هستند بالاترین امتیاز را دریافت خواهند کرد و افرادی که دارای سهمیه و شرایط خاص هستند با توجه به جدول امتیاز بندی ثبت دفاتر خدماتی دولت بعد از تطبیق مدارک تحویل داده شده کم ترین مقدار امتیاز 80 خواهد بود.

گفتنی است که مصاحبه و اخذ جواز ثبت بعد از امتیاز بندی صورت می گیرد.

محاسبه امتیاز ثبت دفتر پیشخوان

مراحل دریافت جواز ثبت دفتر پیشخوان دولت

1) پیش از هر کاری لازم است که تمامی مدارک مرتبط و ذکر شده لازم را تهیه نمایید و سپس درخواست خود را جهت اخذ مجوز به همراه تمامی مدارک به دبیر خانه کارگروه که در اداره کل ارتباط و فناوری هر منطقه ای استقرار داده شده است ارسال نمایید.

2) پس از ارسال مدارک و درخواست از سمت شما می بایست تمامی مدارک به صورت کاملا دقیق در دبیرخانه کارگروه دفتر پیشخوان خدمات دولت مورد بررسی و تحقیق قرار می گیرد.

3) بعد از دریافت و بررسی مدارک در صورت تایید و نداشتن هیچ نقصی دستور به بازدید محل مشخص شده برای دفتر توسط شما صادر می شود و همزمان از تمام حساب های مالیاتی، بیمه ای و بانکی شما توسط دبیرخانه کارگروه دفاتر استعلام گرفته می شود.

4) بعد از گرفتن جواب بررسی ها، بازدید و تمام استعلام های انجام شده جواب آن ها و تایید شدن یا نشدن درخواست شما به دبیرخانه کارگروه دفاتر پیشخوان دولتی که در ادارات کل ارتباط و فناوری هر شهر یا منطقه ای قرار داده شده اند ارسال می گردد.

5) در مرحله بعد پس از دریافت استعلام ها تمامی مدارک و شرایط شخص درخواست دهنده جهت ثبت دفتر پیشخوان دولت از طریق کارگروه دفاتر پیشخوان مورد بررسی و تحقیق قرار می گیرد و با توجه به آن ها رای خود را صادر می کنند.

6) بعد از بررسی شرایط و جواب استعلام ها رای نهایی در خصوص رد شدن و یا موافقت با درخواست ثبت دفتر پیشخوان به دفتر کل تنظیم قانون و مقررات ارتباط رادیویی منطقه ای سازمان فرستاده می شود.

7) در این مرحله تمامی شرایط و مدارک و همینطور استعلام های گرفته شده مجددا توسط دفتر کل تنظیم قاونون مقررات و ارتباط رادیویی برای گرفتن و صدور مجوز ثبت دفتر پیشخوان مورد بررسی نهایی قرار می گیرد.

8) بعد از بررسی های نهایی مدارک و شرایط در صورت موافقت با درخواست شخص متقاضی جهت گرفتن مجوز ثبت دفتر پیشخوان دولت به فرد تقاضا دهنده اطلاع می دهند که برای پرداخت مبلغ مشخصی که از طریق اداره کل تنظیم قانون و ارتباط رادیویی مناطق برای حق امتیاز دفتر در نظر گرفته شده است مراجعه نماید.

9) پس از دریافت پیام می بایست جهت پرداخت مبلغ مورد نظر برای گرفتن امتیاز ثبت دفتر پیشخوان دولت در زمان مقرر شده به دفتر کل مراجعه نمایید و مبلغ را پرداخت نمایید.

10) پس از دریافت تاییدیه و پرداخت هزینه امتیاز دفتر مجوز ثبت دفتر پیشخوان دولت شما از طریق سازمان صادر می شود.

مراحل دریافت صدور پروانه الکترونیکی دفتر پیشخوان

1) در گام اول می بایست به سامانه صدور پروانه دفاتر پیشخوان دولت وارد شوید

2) در گام دوم باید فرم درخواست جهت گرفتن مجوز ثبت دفتر پیشخوان دولت با دقت پر شود و سپس تقاضانامه الکترونیکی ارسال گردد. در همین مرحله لازم است که تمامی مدارک مربوطه تهیه شده در صفحه مشخص شده بارگزاری شوند.

3) در گام سوم پس از ارسال درخواست نامه و دریافت آن از سوی دبیرخانه کارگروه که در ساختمان اداره کل ارتباطات و فناوری مستقر است مورد بررسی قرار می گیرد و با توجه به مدارک و شرایط نظر و رای خود را اعلان می نمایند.

4) در گام چهارم پس از تایید شرایط و مدارک می بایست دفاتر دبیرخانه کارگروه از تمامی حساب های بانکی، مالیاتی و بیمه ای شخص تقاضا دهنده استعلام بگیرد و پس از بررسی جواب ها نظر خود را در خصوص صلاحیت داشتن یا نداشتن شخص برای گرفتن جواز ثبت دفتر پیشخوان دولت اعلام نمایند.

5) پس از دریافت تاییدیه تمامی مراحل ذکر شده در بالا و همینطور تایید محل دفتر با توجه به قوانین و مقررات مشخص شده برای آن نوبت به حضور هیئت مدیره و مدیر شرکت در بخش حراست اداره کارگروه دفاتر و اداره کل ارتباطات و فناوری مرتبط با درخواست و دریافت پروانه ثبت دفتر می رسد.

پس از دریافت مجوز و گواهینامه ثبت دفتر پیشخوان می توانید به صورت کاملا قانونی کار و فعالیت خود را آغاز کنید.

فرم درخواست دفتر پیشخوان برای دانلود فرم کلیک کنید

روش های گرفتن تاییدیه محل پیشنهادی دفتر

1) در مرحله اول ابتدا شخص را به آزمایشگاه های دولتی برای گرفتن رای تایید و همینطور گرفتن آزمایشات لازم در خصوص نداشتن اعتیاد شخص تقاضا دهنده معرفی می کنند، در شرایطی که آزمایشگاه پیشنهادی تایید خود را اعلام نماید نوبت به مراحل بعدی می رسد.

2) پس از گرفتن گواهی نداشتن اعتیاد نوبت به معرفی فرد به مراکز دولتی جهت گرفتن گواهی سوء پیشینه کیفری و حقوقی و تایید از طرف کارگروه است.

3) بعد از گرفتن تاییدیه از کارگروه در خصوص استعلام های انجام شده نوبت به تایید و بررسی شرایط و مدارک توسط اداره کل مناطق 9 گانه می رسید که می بایست با توجه به مدارک دریافت شده رای خود را اعلام نمایند.

4) نتیجه نهایی از دو روش پیامکی و یا ایمیل به شخص تقاضا دهنده ارسال می گردد که می بایست برای ادامه جریان و روند کار به دفتر مربوطه مراجعه نماید.

5) جهت گرفتن حق امتیاز نیز با توجه به درصد مشخص شده و تایید شده از طرف اداره می بایست متقاضی در این مرحله مبلغی را پرداخت نماید، که این مقدار نیز از طریق پیامک به شخص ارسال می گردد.

6) بعد از تمامی مراحل و گرفتن تاییدیه نهایی نوبت به گرفتن پروانه ثبت دفتر پیشخوان می رسد که این خبر نیز از طریق پیامک و یا ایمیل به شخص متقاضی جهت مراجعه و گرفتن گواهی فعالیت ارسال می گردد.

هزینه حق امتیاز صدور و تجدید پروانه

هزینه حق امتیاز صدور پروانه برای دفاتر پیشخوان دولت جدید به شرح زیر می باشد:

1) کلان شهرها: مبلغ 500،000،000 ریال

2) مراکز سایر استان ها به استثنای کلان شهرها: 300،000،000 ریال

3) شهرهای با جمعیت بیش از 50،000 نفر به استثنای مراکز استان ها و کلان شهرها: مبلغ 150،000،000 ریال

4) سایر شهرها: مبلغ 50،000،000

5) روستاها: مبلغ 5،000،000 ریال

نکته: ملاک تعیین کلان شهرها، شهر و روستاها، تقسیمات کشوری وزارت کشور و مرجع تعیین جمعیت، مرکز آمار ایران است. این مبالغ با توجه به رشد تورم کشوری تغییر می کنند.

سوالات متداول

آیا راه اندازی شرکت برای دفاتر پیشخوان نیاز به مجوز دارد؟

بله، شما زمانی که اقدام به تاسیس شرکت می کنید از شما درخواست مجوز می کنند و بدون داشتن آن امکان انجام این کار وجود ندارد.

آیا اخذ پروانه دفتر پیشخوان دولت هزینه دارد؟

بله، البته این مبلغ برای شهرهای مختلف از نظر وسعت متفاوت است. بهتر است برای اطلاع از هزینه دقیق آن با کارشناسان ما تماس بگیرید تا با توجه به شهری که در آن هستید شما را جامع و کامل راهنمایی کنند.

آیا اعتبار پروانه دفتر پیشخوان دولت محدود است؟

بله، اعتبار اولیه پروانه 5 سال می باشد. البته شما می توانید برای تمدید پروانه خود اقدام کنید و در صورتی که تخلفی در سوابق شما نباشد به راحتی قابل تمدید خواهد بود.

برای تاسیس دفتر پیشخوان دولت باید از کجا شروع کنیم؟

ابتدا باید برای اخذ پروانه ثبت نام کنیدو پس از موافقت اولیه نامه تاییده ای به شما داده می شود تا برای تاسیس شرکت برای دفاتر پیشخوان اقدام کنید.

پس از تاسیس شرکت مدارک ثبتی شرکت خود را به جهت دریافت پروانه تحویل داده و پروانه 5 ساله را دریافت می کنید.

موسسه راه روشن آماده ارائه خدمات مشاوره ای و کارشناسی در زمینه تاسیس دفتر پیشخوان دولت در سراسر ایران می باشد.

اگه این نوشته مفید بود براتون امتیاز بدین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید