ثبت موسسه آموزشی

شرکت ها به دو دسته ی شرکت تجاری و شرکت غیر تجاری تقسیم می شوند. تفاوت این دو در این است که در شرکت تجاری، فعالیت های معامله ای مختلف برای کسب در آمد انجام می شود و از این طریق سود به دست می آورند اما در شرکت غیر تجاری این گونه نیست و فعالیتی در بازار برای کسب سود انجام نمی شود.

انواع موسسه آموزشی

موسسه ی آموزشی جزء شرکت های غیر تجاری است که معامله ای را بازار انجام نمی دهد. حال خود موسسه آموزشی انواع مختلفی دارد و در دو گروه تقسیم بندی می شود، در دسته ی اول افراد در موسسه آموزشی کسب در آمد می کنند و در نهایت سود به دست آمده را بین افراد گروه تقسیم می کنند.

در گروه دوم قصد تامین در آمد و سود وجود ندارد. شرایط جامعه ایجاب می کند که افراد از راه درس خواندن در پی پیشرفت تحصیلی باشند، در این میان برای ترقی و پیشرفت نیاز است که در موسسات آموزشی فعالیت داشت. اگر قصد ثبت موسسه آموزشی را دارید با ما همراه باشید تا مراحل آن را برای شما توضیح دهیم.

برای ثبت موسسه آموزشی به مجوز احتیاج است؟

در پاسخ این سوال می توان گفت، بله برای تاسیس و ثبت موسسه آموزشی به مجوز رسمی احتیاج است که این مجوز از سه طریق وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت علوم و آموزش و پرورش باید گرفته شود. این سه مجموعه باید موافقت کنند و پس تایید آن ها است که می توان اقدامات بعدی را شروع کرد. فعالیت هایی را که در زیر نام برده ایم را خود باید مجوز کسب کنند.

  • یک سری افراد باید باشند تا اگر دانشجویی قصد رفتن به خارج از کشور را داشت، بتوانند به او کمک کرده و راه و روش درست را به فرد نشان دهند.
  • دانشگاه های مختلف و موسسات دانشگاهی
  • ساخت دانشگاه و و آزمایشگاه ها
  • راه اندازی انجمن هایی برای برگزاری مسابقات ورزشی در دانشگاه ها
  • برگزاری کلاس هایی برای تقویت و رفع اشکال دانش آموزان و دانشجویان در همه ی مقاطع تحصیلی

مدارک مورد نیاز برای ثبت موسسه آموزشی

  • شناسنامه و کارت شناسایی فرد. در صورتیکه قرار است چند نفر در ثبت موسسه آموزشی با همدیگر شراکت کنند، باید شناسنامه و کارت ملی همه ی اعضا، تحویل داده شود.
  • داشتن کارت اتمام خدمت برای تمامی اعضای شرکت ضروری است.
  • تحویل مجوز تاسیس موسسه ای که قرار است ثبت شود
  • باید یک مکان در نظر گرفته شده باشد و همچنین باید مدارک و تاییدیه موبوط به مکان مورد نظر، تحویل داده شود.
  • فرم تعهد نامه باید تهیه و به امضای شرکا برسد.
  • تحویل اساس نامه موسسه ی مورد ذکر، ضروری است.
  • اگر قصد تاسیس و ثبت هنرستان غیر دولتی را دارید، باید مجوز آن را هم در دست داشته باشید.
  • فرم تقاضا نامه به همراه مهر و امضای شریکان باید آماده باشد.
  • داشتن پروانه تاسیس لازم است.
  • روزنامه ای که در نهایت آگهی را چاپ می کند، باید موجود باشد و یک کپی از آن تهیه شود.

شرایط اخذ مجوز موسسه آموزشی از وزارت علوم

1) در ابتدا باید مجوز موسسه ی در خواست داده شده، از واحد فرهنگی دریافت شود.

2) برای گرفتن مجوز تاسیس شرکت باید یک سری دوره های آموزشی طی شود. برای گذراندن این دوره ها باید ابتدا یک درخواست به اداره فرهنگ و ارشاد داده شود.

3) پس از تایید درخواست و سپس گذراندن مراحل دوره یک گزارش برای تایید پایان دوره صادر می شود. این گزارش صادر شده باید به اداره آموزش فرهنگی و هنری تحویل داده شود.

4) مدارکی را که در بالا برای ثبت موسسه آموزشی ذکر کردیم، باید در این مرحله به اداره تحویل داده شود.

5) پس از تحویل مدارک باید بر طبق شرایط و ضوابطی که وجود دارد، یک نام برای موسسه آموزشی انتخاب شود. در خواست نام باید در سامانه اداره ثبت موسسه درج شود تا مورد بررسی کارشناس ها قرار گیرد که در صورت موافقت نشدن با آن باید هر چه سریع تر به ثبت درخواست برای نام جدید اقدام شود.

6) در نهایت، اگر درخواست ثبت موسسه آموزشی با موافقت اداره ی مربوطه رو به رو شود، فرد درخواست دهنده می تواند گزارش خود را در یک آگهی روز نامه ثبت کرده و سپس مجاز به فعالیت در این زمینه خواهد شد.

شرایط تاسیس موسسه آموزشی

1) برای تاسیس موسسه آموزشی باید تعداد افرادی که با هم شراکت می کنند، بیشتر از یک نفر باشد.

2) برای تاسیس و ثبت موسسه آموزشی باید یک حداقل سرمایه ای وجود داشته باشد حال این سرمایه می تواند به صورت نقدی باشد، می تواند به صورت یک زمین و یا ملک وجود داشته باشد. حداقل سرمایه ای را که برای این کار در نظر گرفته اند، مبلغ 100 هزار تومان است.

3) برای ثبت موسسه آموزشی، فرد باید حتما یک مکان را برای به راه انداختن این موسسه در نظر گرفته باشد. مدارک و اسناد ملک انتخابی باید در هنگام تحویل مدارک، به اداره مربوطه تحویل داده شود.

4) داشتن مجوز ، یکی از شرایط لازم و ضروری برای این کار است که در اولین مرحله باید نسبت به گرفتن آن اقدام شود.

5) داشتن اساس نامه و فرم صورت جلسه امضا شده و مورد تایید قرار گرفته هم از دیگر شرایط لازم است.

هزینه ثبت موسسه آموزشی

خوب احتمالا هزینه ثبت موسسه آموزشی هم برای شما سوال است. ابتدا خدمتتان عرض کنیم که اگر خودتان تخصص و دانش کافی داشته باشید هزینه خیلی کمی باید پرداخت کنید. اما در غیر این صورت برای ثبت موسسه آموزشی مبلغی بین 1،800،000 تا 2،200،000 هزار تومان باید پرداخت کنید

ثبت موسسه آموزشی چه مدت زمان طولی می کشد؟

1) گفتیم که برای ثبت موسسه آموزشی باید درخواست یک نام به اداره ارسال شود اگر این نام انتخاب شده مشکلی نداشته باشد، طی مدت زمان بسیار کوتاهی مثلا دو روز، تاییدیه ی آن صادر می شود. شرایط نام انتخاب شده این است که این نام باید حداقل دارای سه بخش باشد و همه ی بخش ها کلمات فارسی باشند. نام انتخابی باید تا حد امکان مشابهتی با دیگر نام ها نداشته باشد تا مورد تایید قرار بگیرد.

2) پس از تایید نهایی، باید یک آگهی در روزنامه درج شود که این مرحله هم تقریبا 10 تا 14 روز طول می کشد. البته اگر می خواهید این مراحل سریع تر انجام شوند، کار ها را به یک وکیل کار بلد بسپارید.

3) ثبت آگهی در روزنامه یک هزینه ای دارد که این هزینه طی مدت زمان کمتر از 20 روز باید اداره تحویل داده شود تا بقیه مراحل زودتر انجام شود.

شرایط انتخاب نام مناسب برای گرفتن تاییدیه ثبت موسسه آموزشی

  • در صورتیکه سازمان مربوطه موافقت کند، برای انتخاب نام موسسه می توان از نام شخص درخواست دهنده موسسه هم استفاده کرد.
  • نام انتخاب شده برای موسسه باید جدید باشد و از نام های قدیمی و تکراری نباید استفاده کرد.
  • در صورت امکان، باید برای انتخاب نام شرکت از کلمه های فارسی استفاده کرد.
  • اگر قرار است در نام انتخابی شرکت، از اعداد استفاده کنید، باید ارقام را به صورت نوشتاری، مثلا (سه، چهار و…) بنویسید.
  • از اسامی خاص، مثلا نام یک شخص بزرگ و یا شهید و… نمی توان استفاده کرد.
  • از نام شهر ها هم می تواند در نام به کار برده شده برای موسسه استفاده کرد.

نکات مهم ثبت موسسه آموزشی

1) معمولا برای درخواست ثبت موسسه آموزشی احتیاجی به گرفتن تاییدیه عدم سوء پیشینه نیست و از این بابت، ممنوعیتی را برای فعالیت افراد ایجاد نمی کند.

2) سرمایه ای را که موسسات باید برای شروع فعالیت پس انداز می کنند، باید در اختیار مدیر عامل موسسه ی تاسیس شده قرار بگیرد.

3) اگر برای انجام کارهای مربوط به ثبت موسسه آموزشی، کار ها را به وکیل واگذار کرده اید، باید وکیل مربوطه کار های اداری مربوط به برابر با اصل شدن مدارک را بر عهده بگیرد.

4) هر سازمان و اداره ی شرایط و قوانین مربوط به خود را برای ارائه ی اساس نامه و تقاضا نامه ها دارد و این قوانین بر حسب فعالیت های تعریف شده ی مربوط به خود است. برای مثال نحوه ی ارائه ی تاییدیه به درخواست کننده ممکن است در یک سازمان به صورت دستی صورت گیرد و در سازمانی دیگر فرم به صورت چاپ شده برای درخواست دهنده ارسال گردد.

5) انتخاب نام برای موسسه آموزشی به معنای انحصار نام برای موسسه ی مربوطه نیست بلکه برای این کار باید اقدامات مربوط به ثبت برند را انجام دهید و لوگوی مخصوص به خود را به تایید برسانید.

6) شرایط و مدارک خواسته شده برای هر درخواست با درخواست دیگر ممکن است متفاوت باشد. برای اینکه کار های مربوط به ثبت شرکت سریع تر پیش برود، بهتر است به صورت حضوری مدارک را به اداره ی ثبت کننده تحویل دهید و کمتر به صورت پستی اقدام به این کار نمایید.

نتیجه گیری

همانطور که در مقاله بالا خواندید اهمیت ثبت موسسه آموزشی در وجود کارشناس ماهر ثبتی می باشد. موسسه راه روشن با تجربه در ثبت انواع موسسات آموزشی آماده ارائه مشاوره رایگان و همچنین انجام تمام مراحل صفر تا صد این امر ثبتی می باشد.

 

اگه این نوشته مفید بود براتون امتیاز بدین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید