افزایش سرمایه شرکت

به صورت کلی اعضای یک شرکت با توجه به این نکته که شرایط مالی و سرمایه گزاری همواره یکسان نیست تصمیم می گیرند، سرمایه خود را به شکل فروش سهام  به منظور افزایش سرمایه و اعتبار شرکت اضافه کنند تا اینگونه بتوانند تغییرات مثبت مورد نظر را ایجاد کنند.
افزایش سرمایه شرکت:
به منظور ارائه منابع لازم برای توسعه پروژه ها و افزایش سرمایه شرکت به نقدینگی نیاز می باشد، که از محل صدور سهام جدید و یا افزایش ارزش اسمی سهام موجود، ممکن است. هدف از این (استاندارد از قیمت اسمی سهام در اساسنامه شرکت) شفافیت و مقایسه وضعیت سازمان با سایر شرکت ها می باشد.

راهکار های افزایش سرمایه شرکت:

۱ – سهامداران نقدی (پرداخت مبلغ اسمی سهام به پول نقد)
۲ – ذخایر و سود توزیع نشده از سال های پیش (تبدیل سود تقسیم نشده (ذخایر) به سرمایه)
۳ – درخواست سهامداران (خواسته به سرمایه تبدیل شده)

اصلاح ماده ۱۶۶ از قانون تجارت، حفظ تقدم برای صاحبان سهام قدیمی ارائه و توافق شده که:
“سهامداران این شرکت در خرید سهام جدید، به عنوان سهامدار حق تقدم خواهند داشت، که آخرین مهلت برای درخواست حق تقدم سهامداران از روزی که ضرب الاجل آغاز می گردد کمتر از ۶۰ روز نمی باشد.“
بعد از تصمیم گیری، حتی با روش آگهی در روزنامه به طور وسیع در مورد چگونگی افزایش سرمایه به روش صدور سهام جدید، به اطلاع سهامداران می رسد. در این تبلیغ، اطلاعات مربوط به مقدار افزایش سرمایه و مقدار اسمی سهام جدید و تعداد سهام ،تقدم در خرید هر سهم آنها، و مهلت برای اشتراک و پرداخت یاد شده است و حق تقدم خرید گواهی سهم به آخرین آدرس سهامداران، ارسال می شود. بعد از دریافت گواهی، سهامداران ممکن است در دوره مشخص در آگهی اشتراک از سهام جدید، حق استفاده از، به طوری که بعد از پرداخت از ارزش اسمی سهم و امضا کردن تعهد سهم، به کشتی سوار در اشتراک خود …
به عنوان مثال: فرض کنید یک شرکت با سرمایه ۱۰،۰۰۰ میلیون £ به میزان ۱۰ میلیون سهام،افزایش۱۰۰٪  سرمایه را به دست آورده است. در این باره، برای هر یک از سهم قدیمی سهامداران، اولویت برابر داده می شود. (یک سهم جدید به ازای هر سهم) و سهامداران پس از واریز کردن ۱۰۰۰ ریال برای هر اولویت سهم صاحب یک سهم جدید می باشد. برای مثال: اگر قیمت سهم قبل از مجمع ۵۰۰۰ £ است و ۱۰۰۰ ریال به ازاء هر سهم به سهامداران پرداخت می گردد. قیمت های جدید £ ۳۰۰۰ و دو برابر شدن تعداد سهام، سهامداران  در عمل باقی خواهند ماند. با این حال، سهامداران ممکن است با توجه به نظر مثبت یا منفی از فعالیت ها و پروژه های آتی، قیمت سهم واقعی  بالاتر و یا پایین تر از قیمت نظری تعیین می گردد.
اگر شرکتی برای افزایش سرمایه از طریق صرفه جویی در منابع و بخشی از حقوق صاحبان سهام، در برگزاری سمینارها ، مطرح و اگر در بازار اقدام به فروش همه منابع سازمانی ( و سود تقسیم نشده) کند.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  نحوه دریافت مجوز تاسیسات گردشگری(سفره خانه و رستوران)

اگر سرمایه گذاران مایل به خرید یک مجوز اشتراک می باشند باید به سهامداران کنونی این شرکت حق تقدم ارائه دهند، مانند: گواهی برای تحویل دادن به فروشنده و ارزش اسمی  برای تحویل دادن به شرکت به پرداخت کارگزاران و در این باره، او باید مجموع هزینه صدور گواهینامه را پرداخت کند. اگر سهامداران در مهلت داده شده، یا برای ادامه به اشتراک حق تقدم برداشت از فروش، گواهی شرکت پس از پایان دوره اشتراک در بورس اوراق بهادار در فروش و پس از فروش اقدام گردد، مقدار فروش پس از کسر ارزش اسمی یک حساب سپرده سهامداران وابسته به هزینه های مربوط به آن خواهد.

امتیاز شما به این مقاله post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *