چگونه شرکت ثبت شده را منحل کنیم

بسیار اتفاق افتاده است که پس از ثبت شرکت و پایان کار های مربوط به آن، شخص تصمیم گرفته برای ثبت یک شرکت دیگر یا انجام فعالیت دیگری شرکت قبلی را منحل کند. در این مواقع بایستی شرکت قبلی را منحل کند تا بتواند از آن شرکت جدید را ثبت کند.

انحلال شرکت غیر فعال

گاهی یک شرکت بنا به ضرورت به حیات تجاری خود پایان داده و دچار انحلال می شود.

هنگامی که در رابطه با منحل کردن یک شرکت بحث می کنیم، افرادی تصور می کنند که پایان کسب و کار شما در یک شرکت خاص به معنی منحل شدن شرکت می باشد، در صورتی که این تصور اشتباه است.

یک کسب و کار به دلایل مختلفی می تواند به کار خود پایان دهد، اما همه این پایان دادن ها به معنی منحل شدن شرکت نیست، شما به دلایلی مانند ادغام شرکت خود با شرکت های دیگر، راه اندازی کسب و کاری جدید و… می توانِد به فعالیت شرکت خود پایان دهید.

انواع انحلال

در موارد بالا علت های انحلال یک شرکت را بیان کردیم، در این قسمت قصد داریم یک جمع بندی کلی را در رابطه با منحل کردن شرکت بیان کنیم، لازم به ذکر است که علت های گفته شده در بالا به طور کلی در یکی از این موارد جای می گیرد؛

  • انحلال قهری

به صورت اجباری است و در زمانی انجام می شود که شرکت شما دچار ورشکستگی می باشد، لازم به ذکر است که برای انحلال قهری و ورشکستی نیاز به حکم دادگاه نیست و شما بدون نیاز به این حکم می توانید شرکت خود را منحل کنید

  • انحلال یک شرکت با توجه به تصمیم مجمع عمومی

در ابتدا باید تعریفی از مجمع عمومی بیان کنیم، مجمع عمومی یعنی سهامدارن (شرکا) و مدیران جلسه ای تشکیل دهند. توجه داشته باشید که در صورت موافقت این مجمع یک شرکت می تواند منحل شود، لازم به ذکر است که در این حالت می توان گفت که انحلال به صورت اختیاری انجام شده است.

  • انجام انحلال شرکت با حکم قضایی

به این نکته توجه داشته باشید که در مواردی دادگاه می تواند حکمی برای منحل کردن یک شرکت صادر کند، در این حالت هم باید بگوییم که انحلال آن شرکت به صورت اجباری انجام شده است. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که دادگاه در ابتدا یک مهلت 6 ماهه به شرکت مورد نظر می دهد و در صورتی که در این مدت ایرادات آن بر طرف نشود، حکم انحلال آن را صادر خواهد کرد.

مراحل انحلال شرکت

مراحل انحلال شرکت با توجه به نوع شرکت متفاوت می باشد. انحلال شرکت سهامی خاص و انحلال شرکت با مسئولیت محدود با یکدیگر تفاوت هایی دارند که در ذیل توضیح داده می شود:

انحلال شرکت سهامی خاص

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که منحل کردن شرکت ها با توجه به نوع آن ها مراحل مختلفی خواهد داشت، از این رو در ادامه قصد داریم مراحلی را شرح دهیم که برای منحل کردن یک شرکت سهامی خاص باید آن ها پشت سر بگذارید و پیشنهاد می دهیم که با ما همراه باشید و ادامه مطالب را از دست ندهید.

  1. در ابتدا شرکا برای منحل شدن شرکت باید به نتیجه رسیده باشند.
  2. شخصی که به عنوان مدیر تصفیه در نظر گرفته شده است موافقت کامل خود را اعلام کرده باشد.
  3. تشکیل ” مجمع عمومی بطور فوق العاده “، تنظیم صورتجلسه انحلال شرکت و امضا کلیه اعضا و سهامداران ( در صورت نبود هر یک از اعضا باید آگهی دعوت به مجمع در روزنامه های کثیرالانتشار چاپ شده باشد ) ذیل صورتجلسه.
  4. انتخاب یکی از اعضاء به عنوان مدیر تصفیه شرکت و درج در صورتجلسه و امضا صورتجلسه توسط مدیر تصفیه، این شخص وظیفه تصفیه کردن حساب ها را بر عهده خواهد داشت.
  5. تعیین محل تصفیه شرکت
  6. مراجعه به سامانه اداره ثبت ، منو ثبت صورتجلسه و طی مراحلی که بیشتر ورود اطلاعات می باشد.
  7. بارگذاری صورتجلسه در سامانه
  8. ثبت نهایی
  9. ارسال صورتجلسه انحلال شرکت سهامی خاص و لیست سهامداران و امضا آنها به اداره ثبت از طریق باجه های پستی
  10. بعد از 5 الی 10 روز نتیجه ثبت صورتجلسه انحلال در سایت اداره ثبت قابل مشاهده است.
  11. مراجعه مدیر تصفیه شرکت به اداره ثبت جهت امضا ذیل اوراق و دریافت آگهی انحلال
  12. در نهایت آگهی انحلال شرکت باید در روزنامه رسمی کشور و روزنامه کثیرالانتشار ثبت شود.

انحلال شرکت با مسئولیت محدود

به این موضوع توجه داشته باشید که برای انحلال یک شرکت از نوع ثبت شرکت مسئولیت محدود هم باید مراحل خاصی را پشت سر بگذارید، البته توجه داشته باشید که این مراحل با شرکت های سهامی خاص شباهت هایی دارد و تنها در چند مورد بسیار کوچک متفاوت می باشد که در ادامه هم این موارد را توضیح خواهیم داد.

  1. مدیر تصفیه می تواند از شرکا نباشد و در این حالت باید مدارک او را هم به اداره ثبت پست کرد.
  2. مدت زمان خاصی برای اقدام جهت انحلال آن شرکت تعیین نشده است.

توجه داشته باشید که دیگر مراحل مانند شرکت سهامی خاص است و به همین دلیل آن را بیان نخواهیم کرد. نکته دیگری که در رابطه با انحلال یک شرکت مسئولیت محدود باید به آن توجه داشته باشید این است که درخواست انحلال بعد از ارائه شدن باید توسط شرکا امضاء شود و شرکا در اصل همان هایی هستند که نام آن ها در هنگام ثبت یا ثبت تغییرات شرکت ، ثبت شده است.

نکته دیگری که باید در هنگام انحلال شرکت مسئولیت محدود به آن توجه داشته باشید این است؛ در بعضی از موارد شاهد این هستیم که دو نفر از شرکا در مجموع سهمی بالاتر از 50% دارند، در این حالت در صورت امضاء این دو نفر انحلال آن شرکت امکان پذیر خواهد بود و نیازی به امضاء دیگران نیست.

زمان منحل شدن شرکت ، موضوعی که اهمیت بالایی دارد تقسیم دارایی ها یا بدهی های شرکت بین اعضا و تعین تکلیف آنها بین شرکا یا سهامداران تقسیم کنید و این همان موضوعی است که در ادامه نیز به آن می پردازیم.

نحوه ثبت اینترنتی انحلال شرکت

همانطور که در بالا گفته شد بعد از تشکیل مجمع و تنظیم صورتجلسه انحلال و امضا آن توسط سهامداران، به ساماده اداره ثبت شرکت مراجعه نموده و در گزینه پذیرش صورتجلسه، اطلاعات شرکت را وارد و دستور جلسه را که همان انحلال شرکت است انتخاب می کنید.

سپس اطلاعات اعضا را وارد و و متن صورتجلسه را بارگزاری کرده و پذیرش نهایی کنید.

برای اقدام انحلال یک شرکت سهامی خاص فرصتی 3 روزه مشخص شده است و در صورت اتمام این فرصت باید باز هم مراحل از اول پشت سر بگذارید.

به این موضوع هم توجه کنید که درخواست انحلال می تواند به دو صورت داده شود که همین موضوع به نوع انحلال هم بستگی خواهد داشت، مجمع عمومی فوق العاده و همچنین مرجع قضایی (دادگاه) قابلیت ارائه درخواست انحلال را دارند و این درخواست باید توسط سهامدارن امضاء شود.

نحوه انحلال شرکت

برای آن که یک شرکت به فعالیت خود ادامه ندهد و دارایی آن بین اعضاء تقسیم شود، علت های بسیاری وجود دارد که در ادامه تعدادی از آن ها را بیان خواهیم کرد.

  • انجام موضوع فعالیت شرکت : در بعضی موارد انجام موضوعی که شرکت برای آن تشکیل شده غیر ممکن می شود و یا موضوعی که قرار است انجام دهد به اتمام می رسد در چنین حالتی طبیعتا شرکت منحل می شود. برای مثال درصورتی که موضوع فعالیت شرکتی استخراج معدن معینی باشد و کالای معدن به طور کامل استخراج شود،شرکت مذکور دیگر کاری برای انجام نخواهد داشت.
  • انقضاء مدت: ممکن است یک شرکت برای مدت معینی تشکیل شده باشددر صورتی که آن مدت سپری شود کار شرکت نیز به اتمام می رسد.
  • تصمیم همه شرکا: اگر تمامی شرکا در لغو قرارداد تشکیل شرکت اتفاق نظر داشته باشند این کار امکان پذیر است.
  • منتفی شدن تعدد شرکا: هرگاه شرایطی پیش آید که تنها یک شریک در شرکت باقی بماند، شرکت بطور طبیعی منحل خواهد شد. به عنوان مثال در صورتی که در اساسنامه ذکر شده باشد که فوت یکی از شرکا باعث منحل شدن شرکت می شود، فوت یکی از آن ها هم می تواند از علت های انحلال یک شرکت باشد.
  • درصورت ورشکستگی: هرگاه شرایطی فراهم شود که یک شرکت از پرداخت وجوهی که به عهده دارد بر نیاید ورشکستگی اتفاق افتاده است و طبق قانون از تاریخ صدور حکم ورشکستگی، شرکت حق دخالت در امور داخلی خود را ندارد پس قطعا در صورت ورشکستگی انحلال نیز اتفاق میفتد.

اقدامات بعد از انحلال شرکت

بعد از آن که یک شرکت به طور کامل منحل شد، شاهد این هستیم که اموال و دارایی های آن در ابتدا بین افراد مقروض و بعد از آن بین سهامدارن (شرکا) و افراد ذی النفع باید تقسیم شود.

تذکر: در این مرحله باید در کنار نام اصلی شرکت، کلمه در حال تصفیه ذکر شود، این لفظ در کنار نام مدیران و همچنین برگه های شرکت هم ذکر خواهد شد.

به این نکته توجه داشته باشید که برای انحلال یک شرکت باید اقدام هایی را انجام دهیم، از آن جایی که معمولا انحلال یک شرکت با ورشکستگی آن شرکت همراه است، باید در ابتدا بدهی هایی شرکت را تصفیه کرد و این موضوع نیازمند انجام حسابرسی های دقیق می باشد.

به این موضوع توجه داشته باشید که در هنگام پرداخت این قرض ها و بدهی ها باید میزان اموال منقول و غیر منقول شرکت را به طور دقیق دانست.

توضیحات در رابطه با اموال منقول و غیر منقول خارج از بحث این مقاله می باشد، اما برای آن که اطلاعاتی در رابطه با آن داشته باشید باید بگوییم که معمولا اموال نقدی و غیر نقدی رادر قانون و متون حقوقی با اصطلاح منقول و غیر منقول از یکدیگر تفکیک می کنند.

بعد از آن که قرض ها پرداخت شد، حال نوبت آن می شود که اموال باقی مانده را بین سهامداران یا شرکا تقسیم کرد. در شرکت های سهای خاص شاهد این هستیم که سهام وجود داشته و بین سهامداران تقسیم می شود و در شرکت مسئولیت محدود سهم الشرکه ای است که بین شرکا تقسیم خواهد شد، به این نکات به ظاهر ساده، اما با اهمیت توجهی ویژه داشته باشید.

مالیات انحلال شرکت

بعد از منحل کردن شرکت و درج آگهی انحلال در روزنامه رسمی، مدیر تصفیه باید به سایت اداره دارایی مراجعه و اظهارنامه انحلال شرکت ( اظهارنامه ۱۱۴ و ۱۱۶ ) را تکمیل و تحویل اداره مالیات جهت تعیین تکلیف بدهی های مالیاتی شرکت، بدهد. میزان مالیات شرکت بعد از تحویل اظهارنامه و بررسی توسط کارشناس مربوطه مشخص می گردد و رقم قابل حدسی برای آن وجود ندارد.

دلایل خاص انحلال شرکتها

1- تصمیم شرکا: اکثریت سرمایه ای یک شرکت عده‌ای از افراد هستند که میزان سهم آن‌ها بیشتر از نصف سرمایه شرکت باشد . اکثریت سرمایه ای هر شرکت حق انحلال آن شرکت را دارند حتی اگر این اکثریت شامل دو نفر از اعضا باشد.

البته این بند و دادن این حق به اکثریت سرمایه ای یک شرکت مضراتی دارد از جمله این که ممکن است باعث از بین رفتن حقوق سایر شرکا شود چرا که این افراد میتوانند با تهدید سایرین به انحلال، نظرات و تصمیمات خودشان را در شرکت اعمال کنند

2- نصف شدن سرمایه شرکت: هرگاه به دلیل ضررهای متوالی یک شرکت نصف سرمایه آن از بین برود و یکی از افراد تقاضای انحلال بکند در صورتی که دادگاه هم دلایل او را موجه بداند ، شرکت مذکور منحل می گردد مگر این که سایر شرکا حاضر شوند سهمی را که در صورت منحل شدن شرکت به فرد خواستار انحلال تعلق می‌گیرد را به وی بپردازند و او را از شرکت خارج کنند.

درچنین حالتی درخواست انحلال شرکت حتما باید از طریق دادگاه صورت گیرد و دادگاه این درخواست را در صورتی بررسی می نماید که نصف سرمایه از بین رفته باشد.

سوالات مهم

چگونه یک شرکت را منحل می کنیم؟

در صورتی که با شرکت خود فعالیتی ندارید ابتدا با توافق شرکایتان یک صورتجلسه در خصوص انحلال تنظیم شده و شرکا آن را امضا می کنند، سپس در سامانه اداره ثبت، ثبت و سپس در روزنامه رسمی آگهی می شود.

انحلال شرکت چقدر زمانبر خواهد بود؟

ثبت انحلال شرکت از مرحله تنظیم صورتجلسه تا درج آگهی در روزنامه رسمی حدودا 10 الی 15 روز کاری زمانبر خواهد بود.

برای ثبت انحلال چه مدارکی مورد نیاز است؟

مدارک شناسایی اعضا برای ثبت در سامانه و آخرین آگهی تغییرات شرکت در صورتی که مشخص کننده میزان سهام اعضا باشد و معرفی یک مدیر تصفیه برای پیگیری امور بعد از ثبت انحلال.

مالیات انحلال شرکت چقدر است ؟

شرکت شما برای همان مقداری که درآمد داشته است باید مالیات آن را بپردازد و بعد از انحلال باید اظهارنامه انحلال در سایت اداره مالیات تنظیم و ارائه گردد، در صورتی که فعالیتی نداشته اید و پرونده مالیاتی نیست، نیازی به پیگیری های مالیاتی نخواهید داشت.

 

اگه این نوشته مفید بود براتون امتیاز بدین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید