برای ثبت شرکت چه مدرک تحصیلی لازم است

یکی از اقدامات اساسی در راستای انجام امور تجاری، تولیدی، خدماتی و … تشکیل شرکت می باشد. تشکیل شرکت های تجاری بدین معنا است که شرکاء پس از توافق تعهد می نمایند یک شرکت تجاری تشکیل دهند و اتفاقاَ به تعهد خود در حدود قرارداد و تشریفات تعیین شده عمل نمایند. شخصی که می خواهد آغاز به ثبت شرکت کند، طبیعتاَ با سوالاتی در این رابطه مواجه می شود . از جمله اینکه :
– شرایط تشکیل شرکت چیست ؟
– آیا برای ثبت شرکت نیاز به مدرک لیسانس است ؟

برای ثبت شرکت چه مدرک تحصیلی لازم است

پاسخ به این پرسش ، طی این مقاله داده خواهد شد.
برای تشکیل شرکت ، شرایط و ضوابطی چند باید مورد توجه قرار گیرد . این شرایط ، اعم از شرایط عمومی و اختصاصی عبارت است از :
– اهلیت ( طرفین قرارداد باید از صلاحیت و اهلیت لازم برخوردار باشند. سن قانونی و برخورداری از سلامت عقل مبین صلاحیت و اهلیت است ) .
– تراضی ( عقد قرارداد شرکت باید مبتنی بر قصد و رضایت طرفین معامله باشد )
– کفایت تعداد شرکا ( برای تشکیل شرکت حداقل وجود دو شریک الزامی است )
– موضوع قرارداد شرکت ( معین بودن و قانونی بودن موضوع و هدف )
– اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح ( عنداللزوم )
– تسلیم آورده ( تامین سرمایه مورد نیاز شرکت که در قالب آورده نقدی و غیرنقدی شرکاء ( سهامداران ) محقق می گردد که از جمله شرایط لازم برای ایجاد شرکت است) .
– تعیین مدیر یا مدیران و بازرس یا بازرسان
همان طور که ملاحظه شد ، اصولاَ مدرک تحصیلی در ثبت شرکت تاثیرگذار نمی باشد مگر فعالیت در موضوعاتی که منوط به ارائه مدرک تحصیلی باشد .
به عبارتی دیگر ، برای انجام برخی فعالیت ها، قوانین مختلف و مقررات مخصوصی پیش بینی شده است که برای انجام آن امور به عنوان موضوع فعالیت شرکت یا موسسه، داشتن مدرک تحصیلی مرتبط الزامی می باشد. ذیلاَ به برخی از مهم ترین این موارد اشاره می کنیم :
۱- ثبت هر گونه شرکت که در نام آن از واژه ” مهندسی ” استفاده شود ، نیاز به مدرک مهندسی دارد. توضیح آنکه :
– شرکت هایی که قصد به ثبت رسیدن در زمینه مهندسی و فنی مهندسی را دارند باید حداقل یک نفر از موسسین شرکت دارای مدرک مهندسی یا فنی مهندسی باشد.
– استفاده از واژه مهندسین به این معنی است که شرکت دارای بیش از یک مهندس است و هنگام ثبت شرکت ارائه بیش از یک مدرک مهندسی الزامی است.
– برای استفاده ازعبارت گروه مهندسین، در نام شرکت باید همه موسسین شرکت دارای مدرک مهندسی مرتبط با موضوع شرکت باشند.
۲- ثبت هر نوع موسسه بیمه در ایران موکول به ارائه پروانه تاسیس که از طرف بیمه مرکزی ایران صادر می شود خواهد بود. متقاضیانی که خواهان اخذ این مجوز می باشند نباید به هیچ عنوان سابقه محکومیت کیفری و نظامی داشته باشند و همچنین باید حداقل یکی از این افراد دارای سابقه تحصیلی مرتبط در رشته مدیریت بیمه باشند.
چنانچه فرد متقاضی در این رشته ها فارغ التحصیل نباشد می تواند با داشتن سابقه کار مفید این کمبود را جبران کند. برای این منظور افرادیکه مدرک کارشناسی و یا بالاتر در رشته های مرتبط دارند باید حداقل شش ماه، افراد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر غیرمرتبط حداقل یک سال و افراد دارای دیپلم باید حداقل دو سال در رشته بیمه دارای سابقه و فعالیت مرتبط باشند.
شایان ذکر است، داشتن سابقه آموزشی لازم یعنی حداقل ۸۰ ساعت آموزش امور بیمه در یکی از سازمان های آموزشی مانند فنی و حرفه ای که مدرک معتبر داشته باشند و همچنین حضور در دوره های آموزشی خود شرکت های بیمه نیز می تواند این موضوع را ثابت نماید.
۳- به موجب، دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی ؛ تاسیس و ثبت شرکت هواپیمایی، منوط به اخذ پروانه و مجوزات مرتبط است. جهت اخذ مجوز، دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی در یکی از رشته‌های مورد پذیرش سازمان هواپیمایی کشوری که فهرست این رشته‌ها از طرف سازمان اعلام می‌گردد الزامی است .
۴- جهت فعالیت در یکی از موضوعات روانشناسی عمومی، روانشناسی، دریافت مجوز از مراجع ذی صلاح از جمله سازمان بهزیستی و نظام روانشناسی الزامی است. فعالیت در بخش های روان درمانی و روان پزشکی منوط به داشتن مدرک تحصیلی مرتبط می باشد.
۵- کلیه شرکت های که برای انجام فعالیت های طراحی، نظارت مشاوره، ، تولید، توسعه ، نصب وراه اندازی، پشتیبانی، شبکه های اطلاع رسانی، سخت افزار، آموزش سیستم های نرم افزارونظایر ان تشکیل میشوند؛ موظفند پس از ثبت شرکت مطابق قانون تجارت وقبل از شروع فعالیت به نظام صنفی رایانه ای استان خود مراجعه ومجوز فعالیت اخذ نمایند. شرکت های متقاضی برای دریافت مجوز فعالیت باید تصویر آخرین مدرک تحصیلی مدیرعامل ( حداقل مدرک کارشناسی ) را ارائه نمایند . چنانچه، مدیرعامل مدرک کارشناسی نداشته باشد، باید شامل یکی از موارد ذیل باشد :
– مدرک دیپلم با۱۰سال سابقه مدیریت یا فعالیت درزمینه فناوری اطلاعات.
– مدرک فوق دیپلم درسایررشته هابا۸سال سابقه مدیریت یا فعالیت درزمینه فناوری اطلاعات.
–  فوق دیپلم دررشته های مرتبط با۶سال سابقه مدیریت یا فعالیت درزمینه فناوری اطلاعات.
– مدرک فوق دیپلم دررشته کامپیوتربا ۴سال سابقه مدیریت یا فعالیت درزمینه فناوری اظلاعات.
۶- ثبت هر گونه شرکت با موضوع فعالیت در زمینه گردشگری با داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی امکان پذیر می باشد.
۷- موضوعات فعالیت مربوط به امور تبلیغاتی، منوط به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ( اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه) می باشد. از جمله شرایط درخواست مجوز شرکت تبلیغاتی، دارا بودن دیپلم کامل متوسطه و داشتن حداقل ۵ سال سابقه ی کار موثر در ارتباط با تایید کمیته سازمان های تبلیغات یا مدرک تحصیلی معادل دانشنامه لیسانس در رشته های بازرگانی ( مدیریت بازرگانی و اقتصاد بازرگانی )، روابط عمومی، بازاریابی و تبلیغات یا علوم اجتماعی (با کلیه گرایش ها) می باشد.
۸- با عنایت به بند «۱۳» ماده ی (۷) قانون تغییر نام وزارت راه به وزارت راه و ترابری مصوب ۱۳۵۳ و ماده ی (۳۴) آئین نامه ی اجرایی قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع پولی و مالی کشور مصوب۱۳۶۷، موضوعات فعالیت مربوط به حمل و نقل مسافر نیاز به اخذ مجوز از وزارت راه و شهرسازی (سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور) دارد. از جمله شرایط درخواست مجوز تاسیس شرکت مسافربری بین المللی ، داشتن مدرک تحصیلی لیسانس ترجیحاَ در رشته های فنی، مدیریت، اقتصاد می باشد. ۹- جهت ثبت موسسه آموزشی پژوهشی ، مدیر مرکز متقاضی باید حداقل دارای مدرک تحصیلی لیسانس و مرتبط با رشته مورد تقاضای موسسه باشد.
۱۰- ثبت هر نوع موسسه خیریه موکول به ارائه مجوز از سازمان بهزیستی خواهد بود. مدیر عامل موسسه باید حداقل دارای مدرک تحصیلی دیپلم باشد و حضور حداقل دو نفر دارای مدرک کارشناسی مرتبط با فعالیت موسسه در اعضای هیئت مدیره الزامی است.
نکته : ۸ سال سابقه کار مرتبط برای کارکنان بازنشسته یا بازخرید سازمان بهریستی که حداقل دارای مدرک تحصیلی دیپلم باشند و ۴ سال سابقه کار مرتبط برای دارندگان مدرک کارشناسی غیرمرتبط معادل مدرک کارشناسی مرتبط محسوب می شود.
۱۱- انجام فعالیت نمایندگی کشتیرانی مستلزم اخذ مجوز فعالیت از سازمان بنادر وکشتیرانی می باشد که سازمان با توجه به مقتضیات اجتماعی و اقتصادی و کفایت یا عدم کفایت شرکتهای موجود وبا رعایت مفاد قانونی اقدام به صدور مجوز خواهد نمود. مدیرعامل شرکت کشتیرانی، باید دارای مدرک تحصیلی لیسانس با چهار سال سابقه ، فوق دیپلم با شش سال و یا دیپلم با هشت سال سابقه کار مفید اجرایی در بخش عملیات کشتیرانی و یا نمایندگی کشتیرانی باشد .
همچنین ایجاد شعبه منوط به معرفی و به کار گماری یک نفر مدیر شعبه حائز شرایط ذیل می باشد :
مدیر شعبه باید دارای حداقل مدرک تحصیلی دیپلم و ۲ سال سابقه کار مفید اجرایی در زمینه کشتیرانی و یا نمایندگی کشتیرانی و گذراندن دوره های آموزشی مربوطه ذیل بر اساس دستورالعمل سازمان بنادر و کشتیرانی باشد.

امتیاز شما به این مقاله post
پیشنهاد ما برای مطالعه:  مجامع شرکت سهامی خاص

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!