برای واردات گوشی(تلفن همراه) چه مجوزی لازم است؟

حسب بند ۵ ماده ۱ آئین نامه تایید نمونه تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات، مصوبه جلسه شماره ۵۳ مورخ ۱۳۸۷/۹/۱۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات (CRA-RC-۱۳۸۷-۰۰۵۳-۱)، ماده ۶ قانون استفاده از بی سیم های اختصاصی مورخ ۱۳۴۵/۱۱/۲۵ و مواد ١٣، ١٤، ۱۵، ١۶ آئین نامه اجرائی آن مصوب ۱۳۶۱/۱۱/۱۳ هیئت وزیران، ورود، تولید و عرضه تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات مستلزم اخذ مجوزهای لازم از سازمان می باشد.

اجزای مجوز ها

این مجوزها شامل تائید نمونه، گزارش تایید، مجوز ترخیص، مجوز بهره برداری، مجوز واردات و صادرات و مجوز خرید و فروش می باشد. براین اساس واردات، صادرات، ساخت و تولید، خرید و فروش و انتقال مالکیت تجهیزات فوق منوط به اجازه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می باشد.
اجازه فوق دربرگیرنده اعمال استانداردهای فنی و کیفی لازم بوده و در صورت لزوم، تجهیزات فوق در گمرک یا هر محل دیگری که میسر باشد مورد بازرسی و آزمایش قرار خواهد گرفت.
به استثنای موارد تعیین شده در قانون، ترخیص تجهیزات فوق فقط در مقابل احکام صادره از طرف این سازمان امکان پذیر خواهد بود.
تجهیزاتی که به هر دلیلی امکان ترخیص آن ها وجود ندارد، باید مرجوع شوند، در غیر این صورت متروکه تلقی شده و قابل فروش و حراج نمی باشند.
با توجه به اهمیت به کارگیری تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات استاندارد در کشور، لازم است که وارد کنندگان قبل از مبادرت به حمل کالا به مبادی ورودی کشور مطابق گردش کاری توضیح داده شده در این دستورالعمل کالای خود را به سازمان معرفی نموده و از مجاز بودن آن اطمینان حاصل نمایند تا ضمن جلوگیری از اتلاف وقت و صرف هزینه های انبار داری، کالای وارداتی آن ها به دلیل عدم تطابق با مقررات و ضوابط داخلی مرجوع یا متروکه نشود.

تجهیزات گروه ۱ حوزه ارتباطی و فناوری اطلاعات:

کالاهایی که دارای اجزای پیوسته مختلف در دو گروه اول و دوم می باشند، جزو کالاهای گروه اول محسوب می شوند، که استفاده از آن ها علاوه بر انطباق با ضوابط و مقررات مصوب در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی نیازمند دارا بودن پروانه بهره برداری یا اپراتوری صادره توسط سازمان می باشد.
لازم به توضیح است تجهیزات کالاهای گروه یک توسط یکی از دارندگان پروانه به شرح ذیل وارد کشور می شوند:
الف ) پروانه ورود، خرید و فروش تجهیزات.
ب ) پروانه بهره برداری یا اپراتوری برای استفاده در شبکه موضوع پروانه.

تجهیزات گروه ۲ حوزه ارتباطی و فناوری اطلاعات:

این گروه تجهیزات شامل کالاهائی می شود که استفاده از آن ها تنها منوط به اخذ تائیدیه از سازمان طبق ضوابط و مقررات مصوب می باشد.

مراحل ارائه خدمت

۱. ثبت درخواست در سامانه “ثبت سفارش، ترخیص و تایید نمونه تجهیزات حوزه فاوا” مندرج در پایگاه اطلاع رسانی سازمان- قسمت خدمات الکترونیکی؛ بر اساس ثبت سفارش اولیه در سامانه جامع تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت.
۱-۱. در صورتی که قبلا سطح دسترسی مربوطه در سامانه ثبت سفارش و ترخیص تجهیزات سازمان برقرار شده است، با همان حساب کاربری می توانید به بخش های درخواست مجوز ثبت سفارش و ترخیص سامانه دسترسی پیدا کنید. در غیر این صورت، در صورتی که قبلا از پورتال این سازمان حساب کاربری دریافت نکرده اید، ابتدا نسبت به ایجاد حساب کاربری از طریق لینک ثبت نام پورتال سازمان اقدام نموده و سپس روی لینک ورود به سامانه کلیک نمایید.
۲. ارسال درخواست.
۳. بررسی و تایید (در صورت عدم نقص مدارک) توسط سازمان.
۴. ارسال به سامانه جامع تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت.

فرایند ارائه خدمت

مدارک مورد نیاز

۱- ثبت درخواست در سامانه “ثبت سفارش، ترخیص و تایید نمونه تجهیزات حوزه فاوا” مندرج در پایگاه اطلاع رسانی سازمان، قسمت خدمات الکترونیکی؛
۲- بارگذاری مدارک زیر در سامانه مذکور؛
۲-۱ ارائه پروانه ،مجوز بهره برداری صادره ازسوی سازمان و یا معرفی نامه از دارنده پروانه رادیویی در خصوص شبکه در برگیرنده کالای موضوع ثبت سفارش در گروه اول.  یا پروانه ورود، خرید و فروش تجهیزات رادیویی؛
۲-۲ کاتالوگ فنی دستگاه؛
۳- فرم تعهد اصلاح مسیریابی سرشماره های اضطراری در گوشی های تلفن همراه

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید