تغییر نام شرکت

آیا امکان تغییر نام شرکت وجود دارد؟

چه نام هایی را می توانیم جایگزین نام فعلی شرکت کنیم؟

شرایط تغییر نام شرکت چیست؟

 

شرکت هایی که به هر دلیلی مایل به تغییر نام خود هستند، می توانند با رعایت شرایط و تشریفات لازم این کار را انجام دهند. پس از تغییر نام، شماره و تاریخ ثبت و سایر شرایط شرکت تغییری نکرده و تنها نام پیشین آن تغییر خواهد کرد.

جهت تغییر نام شرکت، تنها کافی‌ است مجمع عمومی فوق العاده تشکیل شده و صورت جلسه مربوط به تغییر نام توسط اعضا امضاء گردد. سپس مدارک شناسایی مدیر عامل، اسناد شرکت (کپی آگهی تأسیس و روزنامه رسمی)، و اسامی انتخابی با تعیین اولویت، به اداره ثبت تحویل داده شوند.

اما اسامی انتخابی باید دارای چه شرایطی باشند؟

کدام اسامی پذیرفته می‌شوند؟

معیارهای تأیید نام شرکت چیست؟

 

در حال حاضر، اسامی انتخابی می‌بایست حتما سه سیلابی (دارای سه بخش) باشند. البته، در مواردی بسیار نادر که نام های انتخابی بسیار کمیاب و خاص باشند، احتمال پذیرش نام دو سیلابی (دارای دو بخش) نیز وجود دارد.

حداقل یک کلمه از سه سیلاب نام شرکت باید نام خاص باشد. سعی کنید از نام هایی که عمومیت زیادی دارند، کمتر استفاده کنید تا احتمال تأیید نام شما بیشتر شود. بعنوان مثال، ایرانیان و پارسیان کلماتی هستند که در نام اکثر شرکت های ثبت شده ایرانی بکار رفته است. بنابراین، استفاده از آن ها احتمال تأیید نام را به علت تشابه با نام دیگر شرکت های ثبت شده پایین می‌آورد.

برای اینکه نام منتخب شما تأیید شود، لازم است شرایط زیر را رعایت کنید:

الف- در نام انتخابی خود از کلمات کاملا فارسی استفاده کنید ( کلمات خارجی خصوصا عربی شامل این قاعده نمی شوند.). در صورتی که از کلمه ای فارسی که چندان مصطلح نیست استفاده می کنید، بایستی حتما برای آن نام مستند ارائه نمایید. مستند کلمات می‌بایست از فرهنگ های معتبر مانند فرهنگ دهخدا، عمید، یا معین باشد. در صورتی که نام انتخابی شما نام مکانی در ایران است، نقشه آن مکان باید به همراه درخواست پیوست گردد.

ب- نام انتخابی شما باید سه سیلابی (دارای سه کلمه) باشد. نام های تک سیلابی به هیچ عنوان پذیرفته نیست. نام های دو سیلابی نیز در صورت خاص بودن و نداشتن تشابه ممکن است تأیید گردند.

ج- مشابه یا خود نام درخواستی نباید از قبل به ثبت رسیده باشد. سعی کنید نام انتخابی شما عمومیت کمتری داشته باشد. کلماتی مانند نوین، گسترش، گستر، و پارس به کرّات در نام سایر شرکت ها استفاده شده است. هر چه نام انتخابی شما خاص‌تر باشد، احتمال پذیرش آن بالاتر است.

د- از کلمات دولتی و ملی مانند ایران، کانون، و تهران استفاده نکنید. همچنین، برای استفاده از نام شهرها و اماکن مختلف، باید از فرمانداری یا مرجع ذیصلاح آن ها مجوز دریافت کرده و به اداره ثبت ارائه نمود. کلماتی که خلاف موازین شرع، عرف، و اخلاق جامعه باشند، نیز مسلما تأیید نمی‌گردند.

با رعایت موارد فوق، می‌توان در کمترین زمان نامی مناسب برای شرکت انتخاب کرد تا بدون ایجاد مشکلات قانونی و اداری و تلف شدن زمان، نام شرکت به ثبت برسد.

اگه این نوشته مفید بود براتون امتیاز بدین
برای مشاوره رایگان تماس بگیرید