تمدید و تغییر مدت فعالیت شرکت

تغییر مدت فعالیت شرکت‌های تجاری و موسسات تجاری با شرایط خاصی انجام می‌شود. در بسیاری از موارد نیازی به تمدید و تغییر مدت فعالیت وجود ندارد؛ اما در بسیاری از شرکت‌ها به دلایل مختلف حتما باید اقدام به دریافت مجوز تمدید فعالیت نمود. شرکت‌های تجاری اعم از سهامی خاص، سهامی عام، با مسئولیت محدود، تضامنی، نسبی، مختلط سهامی و مختلط غیر سهامی انواع هفتگانه شرکت‌های تجاری هستند که می‌توان تغییرات بالا را در آن‌ها اعمال کرد. علاوه بر این موسسات و شرکت‌های غیر تجاری نیز به همین شکل هستند و در صورت نیاز باید اقدام به تمدید فعالیت و ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ ها کرد. کارشناسان راه روشن در این مقاله به موارد مختلفی که برای تمدید باید لحاظ کنید پرداخته اند.

انواع تمدید مدت فعالیت شرکت ها

به روز رسانی شرکت همانطور که از نامش مشخص است، به روز رسانی و آپدیت کردن شرکت می باشد که با توجه به آن بعضی از فرآیند های شرکت به روز می شوند.

روند به روز رسانی شرکت یا موسسه، تعاونی ها شامل شخصیت های حقوقی می شود که چندین مورد از موارد زیر را شامل می شوند:

1- در بعضی از شرکت ها مانند سهامی خاص یا گاهاً شرکت های مسئولیت محدود که هیئت مدیره شرکت برای مدت زمان مشخصی انتخاب می گردد و یا بازرسین شرکت برای مدت مشخصی انتخاب می گردند. با توجه به صورتجلسه ای که موسسه راه روشن برای به روز رسانی شرکت انجام می دهد، شرکت مذکور به روز می گردد.

2- تعدادی از شرکت ها که غیر فعال مالیاتی هستند و با مورد اول بسیار متفاوت هستند، یعنی شرکت مذکور در گذشته عملکرد مالیاتی داشته است.یا پس از تاسیس شرکت اقدام به اخذ اقتصادی نموده است که پس از اخذ کد اقتصادی هیچ گونه فعالیتی انجام نداده است. و اداره مالیات شرکت مذکور را غیر فعال مالیاتی اعلام کرده است و باید پروسه به روز رسانی صورت بگیرد.

3- در این مورد کدپستی شرکت به روز نمی باشد، یعنی هنگام تاسیس شرکت که در بازه زمانی حداقل 4 سال پیش اتفاق افتاده است. کدپستی و آدرس شرکت به صورت دقیق ثبت نشده است و نیازمند این است که با صورتجلسه جدید آدرس شرکت به روز شود و طرح جامع مالیاتی تغییر کند.

تمدید مدت فعالیت شرکت‌ها

به طور کلی چند دلیل وجود دارد که شما نیاز به تمدید فعالیت پیدا می‌کنید. در اساسنامه همه شرکت‌ها مشخص شده است که آن شرکت برای چه مدتی فعال است. بسیاری از شرکت‌ها از همان ابتدا زمان فعالیت خود را نامحدود اعلام می‌کنند. برای شرکت‌های نامحدود نیازی به مجوز تمدید فعالیت وجود ندارد. البته اثتثنائاتی می‌توان برای این مورد قایل شد. برای مثال برخی از شرکت‌های خاص مثلا موسسات بانکی یا شرکت‌هایی که در حوزه سلامت و بهداشت فعالیت می‌کنند به صورت موقت ثبت می‌شوند. ثبت موقت این شرکت‌ها مشروط به تایید سازمان‌های مختلف است و برای تمدید فعالیت شرکت ابتدا باید اقدام به دریافت مجوز لازم از سازمان‌های ذی ربط کرد. این که آیا شرکت شما شامل شرکت‌های خاصی که نیاز به مجوز دارد یا خیر است بسیار ساده است. اگر روند ثبت درخواست خود را مرور کنید متوجه خواهید شد. بسیاری از شرکت‌ها از همان ابتدای ثبت نیاز به مجوز دارند و این جواز ممکن است نامحدود نباشد و دارای اعتبار موقت باشد به همین دلیل شما برای تمدید شرکت خود ابتدا باید مجوز لازمه را تمدید یا اخذ کنید.
تمدید مدت فعالیت شرکت‌هایی که نیاز به مجوز خاصی ندارند چندان دشوار نیست. بسیاری از شرکت‌ها در اساسنامه خود مدت زمان مشخصی مثلا 7 سال را تعیین کرده‌اند. پس از هفت سال به دلایل مختلف ممکن است نیاز به زمان بیشتری داشته باشید. در این صورت شما می‌توانید درخواست مجدد برای تمدید فعالیت به صورت موقت یا دائمی را داشته باشید. تنها دو شرط برای تمدید شما وجود دارد؛ اول این که در اساسنامه نخستین هیچگونه منعی برای تمدید وجود نداشته باشد و نکته دیگر این که مجمع عمومی تمدید را به تصویب برساند.

تغییر مدت فعالیت شرکت‌ها

تغییر مدت فعالیت شرکت موضوع متفاوتی است. منظور از تغییر کم یا اضافه نمودن یک زمان مشخص به فعالیت‌های شرکت است. فرض کنید که شما یک شرکت تجاری برای واردات ماسک به کشور تاسیس می‌کنید و بنا به فرضیات خود یک مدت یکساله را برای تامین نیاز‌های عمومی در نظر گرفته‌اید. در این صورت قبل از سررسید مدت فعالیت باید با تشکیل جلسه مجمع عمومی اقدام به تغییر زمان فعالیت خود کنید. خاتمه شرکت هم می‌تواند جزو تغییر مدت زمان شرکت باشد که در بحث انحلال شرکت‌ها آن را بررسی کردیم.

مدارک مورد نیاز برای ثبت تغییر و تمدید مدت فعالیت شرکت

– صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که تغییر مدت فعالیت به تایید و امضای اعضای آن رسیده باشد.
– در صورتی که جلسه با اکثریت برگزار می‌شود باید دعوتنامه رسمی جلسه پیوست گردد.
– تمامی حاضران در جلسه، شرکا و سهامداران، نقش و مسئولیت و میزان سهام آن‌ها باید با مهر شرکت ارائه شود.
– در صورتی که نیاز به مجوز تمدید دارید باید مجوز ضمیمه گردد.
– تغییرات لازم در اساسنامه انجام یک رونوشت از آن ارسال شود.

تمدید مدت شرکت سهامی خاص

مرجع ذی صلاح برای انجام تغییرات در شرکت‌های سهامی خاص مجمع عمومی فوق العاده خواهد بود. هر چند سهامداران یا شرکاء می‌توانند پیشنهاد دهنده این تغییر باشند. برای ثبت تغییرات باید صورتجلسه تمدید یا تغییر تهیه و با تهیه مدارکی که گفتیم و تعیین وکیل اقدام به تمدید نمایید.

تمدید مدت شرکت با مسئولیت محدود

برای تمدید شرکت با مسئولیت محدود نیازی به مجوز خاصی ندارید مگر این که شرکت قبل از تاسیس با اخذ جواز از سازمان‌های دولتی تاسیس شده باشد. در این شرکت‌ها نیز مجمع عمومی فوق العاده باید تشکیل و صورتجلسه تغییر امضاء شود.

تمدید مدت فعالیت شعبه و نمایندگی

تمدید مدت فعالیت شعبه و نمایندگی بر عهده شرکت اصلی و مادر است و صاحب شعبه تنها می‌تواند درخواست تمدید را به شرکت اصلی بدهد. در صورتی که شرکت اصلی بپذیرد با انجام مراحلی که گفتیم می‌تواند اقدام به تمدید کند.

صورتجلسه تمدید مدت فعالیت شرکت

برای تمامی امور تغییر باید فرم رسمی تغییرات را به صورت رایگان از سایت ثبت شرکت‌ها دانلود کنید و حتما صورتجلسه را در سربرگ رسمی شرکت تنطیم کنید. این صورتجلسه حاوی اطلاعات شرکت، زمان و مکان برگزاری جلسه، تعداد اعضا، سهامداران و میزان سهمشان و همچنین موضوع جلسه مبنی بر تغییر یا تمدید فعالیت می‌باشد. علاوه بر این موارد باید به احدی نیز وکالت انجام امور ثبتی را بدهید.

ثبت تمدید فعالیت شرکت

مرجع صالح برای ثبت اداره ثبت شرکت‌ها است. با ارسال مدارک به صورت اینترنتی و پستی به نشانی اداره ثبت شرکت‌ها و بررسی کارشناسان و پرداخت هزینه‌های کارشناسی نتیجه از طریق پیامک و سامانه به شما ارسال خواهد شد و پس از آن می‌توانید در روزنامه رسمی اقدام به ثبت شرکت خود کنید.

اگه این نوشته مفید بود براتون امتیاز بدین
برای مشاوره رایگان تماس بگیرید