ثبت شرکت استارتاپ

استارتاپ در لغت به معنی کسب و کار نوپا است و در عموم جامعه این تصور وجود دارد که استارتاپ منحصر به فضای دیجیتال است. اما خوب است بدانید که تمام فعالیت‌ها می‌توانند شکل استارتاپی داشته باشند. ثبت استارتاپ به صاحبان کسب و کار کمک می‌کند تا با حفظ جایگاه اجتماعی و حرفه‌ای خود هزینه ثبت شرکت و موسسه خود را کاهش دهند.

نحوه ثبت استارتاپ

شرکت‌های استارتاپی یا نوپا می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. ممکن است از نوع شرکت سهامی خاص و یا شرکت مسئولیت محدود باشد. به عبارت دیگر شرکا با هم یک شرکت تاسیس می‌کنند و در زیر چتر این شخصیت حقوقی فعالیت خود را انجام می‌دهند. در حالتی که شرکت شما یک شرکت استارتاپی باشد، هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند. برای مثال آدرس شرکت می‌تواند منزل خودتان باشد و می‌توانید از محل اقامت و سکونت‌تان به عنوان مرکز اداره شرکت استفاده کنید.

نحوه ثبت استارتاپ
انواع شرکت استارتاپی

شرکت می‎تواند به شکل سهامی خاص یا غیر سهامی،‌ با مسئولیت محدود، تضامنی، نسبی و یا غیره باشد. معمولا از شرکت سهامی خاص یا شرکت با مسئولیت محدود استفاده می‌شود.

اگر شرکت شما از نوع سهامی خاص باشد به حداقل سرمایه یک میلیون ریال نیاز دارید و مسئولیت مدنی سهامدار نسبت به دیون شرکت به مبلغ اسمی سهم او محدود است. در شرکت با مسئولیت محدود هم مسئولیت شرکا در برابر دیون به میزان سهم‌الشرکه‌ای است که به شرکت آورده‌اند.

برای ثبت اگر به شکل شرکت سهامی خاص اقدام شود باید حداقل سه نفر سهامدار و دو نفر بازرس وجود داشته باشد و حداقل ۳۵ درصد سرمایه هم باید نقدا تادیه شود و سرمایه نباید از یک میلیون ریال کمتر باشد. اگر شرکت با مسئولیت محدود باشد حداقل افراد ۲ و حداقل سرمایه یک میلیون ریال است.

مدارک ثبت شرکت استارتاپ

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت استارتاپ

اگر می‌خواهید یک ثبت استارتاپ کنید باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:
  • شناسنامه و کارت ملی اعضای شرکت استارتاپ
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • اقرارنامه با امضای اعضا
  • اگر ثبت توسط وکیل انجام می‌شود باید وکالتنامه هم ارائه شود
  • مجوز فعالیت در حوزه‌ای که به جواز نیاز دارد

مزایا ثبت شرکت استارتاپ

ثبت شرکت استارتاپ مزایایی دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره شده است:

امکان فعالیت قانونی و رسمی

با ثبت شرکت استارتاپ شما می‌توانید با آرامش و بدون نگرانی با برخورداری از حمایت‌های قانون فعالیت کنید.

جلب اعتماد افراد

زمانیکه استارتاپ خود را ثبت می‌کنید اعتماد افراد هم راحت‌تر جلب می‌شود و علاوه بر اینکه می‌توانید از امتیازات ناشی از ثبت بهره‌مند شوید می‌توانید افراد را برای سرمایه‌گذاری قانع کنید چرا که اشخاص به یک شرکت ثبت شده بیشتر از یک استارتاپ ثبت نشده اعتماد می‌کنند. علاوه بر این برای معاملات تجاری هم مسیر هموارتری پیش‌رو خواهید داشت. چرا که شرکت‌ها می‌توانند به شما اعتماد کنند. در نهایت با ثبت استارتاپ شما می‌توانید اعتماد مشتریان بیشتری را به دست آورید و اعتبار تجاری خود را افزایش دهید.

برخورداری از حساب بانکی تجاری

اگر مایل هستید که یک حساب بانکی تجاری داشته باشید تا امور مالی و تجاری استارتاپ خود را مدیریت کنید باید مدرکی حاکی از ثبت استارتاپ خود به بانک ارائه کنید.

فعالیت تجاری با ارگان‌های دولتی

برای ارائه خدمات و محصولات به ارگان‌های دولتی حتما باید ثبت استارتاپ کنید.

تقسیم مسئولیت میان شرکا

یکی از مزایای ثبت استارتاپ این است که دیگر مسئولیت به عهده یک نفر نیست و همه شرکا باهم مسئولیت دارند.

شرکت در مناقصات

برای شرکت در مناقصات دولتی و خصوصی که می‌تواند سود بسیاری داشته باشد باید استارتاپ خود را ثبت کنید.

نکات و قوانین مربوط به ثبت استارتاپی

 

استارتاپ زمانی ایجاد می‌شود که چند نفر با ایده‌ ارائه یک محصول یا خدمت با یک سرمایه اندک وارد عمل می‌شوند تا کار نوینی در آن حوزه انجام دهند. همواره توجه داشته باشید که اگر بدون مجوز مورد نیاز فعالیت کنید و یا به شکل غیرقانونی عمل کنید مشکلات بسیاری پیش روی شما قرار خواهد گرفت.

سعی کنید با افرادی معامله کنید که فعالیت‌های مشروع و قانونی انجام می‌دهند و افراد معتبری هستند

 

 برای داشتن یک استارتاپ خوب و موفق باید به نکاتی توجه داشته باشید:

  • برند خود را ثبت کنید و برای فعالیت در صورت نیاز مجوز بگیرید: اگر فعالیت شما در حوزه‌ای است که به جواز نیاز دارد حتما برای مجوز اقدام کنید تا با حمایت قانون به راحتی فعالیت کنید.
  • از قانونی بودن فعالیت خود اطمینان حاصل کنید
  • با شرکای خود قرارداد امضا کنید: برای شفافیت مسائل و پیشگیری از مشکلات آینده حتما با شرکا خود توافق کنید و یک قرارداد تنظیم کنید. علاوه بر این همواره توجه داشته باشید که قراردادهای خود را به شکل قانونی و مکتوب تنظیم کنید. اگر در یک زمینه نو و خلق یک چیز تازه فعالیت می‌کنید حتما در قرارداد خود با شرکایتان به این مورد توجه داشته باشید و با آن‌ها برای رازداری و عدم افشای اطلاعات استارتاپ‌تان قرارداد تنظیم کنید. یک قرارداد دیگر که بهتر است با شرکایتان تنظیم کنید قرارداد عدم رقابت است
اگه این نوشته مفید بود براتون امتیاز بدین
برای مشاوره رایگان تماس بگیرید