ثبت شرکت بدون دفتر

تاسیس شرکت در ایران مستلزم داشتن مکانی رسمی برای استقرار مجموعه است. با این حال، در هنگام ثبت قانونی شرکت می‌توان نشانی و کدپستی یکی از شرکا را در فرم‌های مربوطه درج کرد و تا مشخص شدن محل دقیق دفتر شرکت از این آدرس استفاده کرد. در واقع می‌توان گفت ثبت شرکت بدون دفتر نیز امکان‌پذیر است. البته باید توجه داشت که برای آغاز فعالیت رسمی مجموعه و تشکیل پرونده مالیاتی، مشخص کردن آدرس شرکت الزامی خواهد بود. این مقاله، راهنمایی برای ثبت شرکت بدون آدرس مشخص است.

 

شرایط ثبت شرکت بدون دفتر

در قانون تجارت ایران هفت نوع شرکت تعریف شده است: شرکت سهامی عام و سهامی خاص، با مسئولیت محدود، تضامنی، مختلط سهامی، مختلط غیر سهامی، نسبی و تعاونی. انتخاب نوع کمپانی به زمینه فعالیت شما و برنامه کاری آینده‌تان بستگی دارد. شما طبق قانون می‌توانید هر نوع شرکتی را در هر شهری که مایلید تاسیس کنید. همچنین داشتن دفتر کاری برای استقرار کارکنان در ابتدای امر الزامی نیست و می‌توان این محل را پس از ثبت رسمی شرکت تهیه نمود. از آنجایی که شرکت‌های با مسئولیت محدود و سهامی خاص بیشترین متقاضی را در سال‌های اخیر داشته‌اند، به طور مشخص به تاسیس این دو نوع شرکت در ایران می‌پردازیم.

 

مدارک ثبت شرکت با مسئولیت محدود بدون دفتر

  • دو برگ تقاضانامه ثبت شرکت
  • دو برگ شرکت‌نامه رسمی
  • دو جلد اساسنامه کمپانی
  • دو نسخه از صورت‌جلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت‌مدیره
  • فتوکپی شناسنامه همه شرکا و مدیران
  • تامین سرمایه نقدی و تقویم‌نامه سرمایه غیر نقدی توسط شرکا
  • مجوز رسمی فعالیت از مراجع قانونی (اگر موضوع فعالیت مجموعه نیاز به مجوز قانونی دارد)

باید یادآوری کرد که می‌توان تا مشخص شدن محل رسمی دفتر شرکت، از نشانی یکی از موسسان در فرم‌های ثبتی استفاده کرد.

 

مدارک ثبت شرکت سهامی خاص بدون دفتر

  • تکمیل و امضای دو نسخه از اساسنامه توسط خود سهامداران
  • تکمیل و امضای دو نسخه اظهارنامه شرکت سهامی خاص توسط همه سهامداران
  • ارائه دو نسخه از صورت‌جلسه مجمع عمومی موسسان که توسط سهامداران و بازرسان به امضا رسیده باشد.
  • مشخص کردن نخستین مدیران و بازرسان و قبول سمت مدیریت و بازرسی از سوی آنان.
  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی تمامی سهامداران، بازرسان و اعضای هیئت‌مدیره (در دفاتر اسناد رسمی)
  • ارائه گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل ۳۵% سرمایه اولیه کمپانی
  • مجوز فعالیت از مراجع قانونی ذی‌ربط (اگر موضوع فعالیت مجموعه نیاز به مجوز قانونی دارد)

باید یادآوری کرد که تا پیش از مراجعه به سازمان امور مالیاتی به منظور دریافت کد اقتصادی می‌توان از آدرس یکی از اعضا در فرم‌های مربوطه استفاده کرد.

 

نحوه تاسیس شرکت بدون آدرس مشخص

اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری (sherkat.ssaa.ir) مرجع رسمی ثبت شرکت در ایران است. تمامی مراحل ثبت شرکت را می‌توان بدون داشتن آدرس مشخص و مکانی به عنوان دفتر کار طی نمود. نام‌گذاری، تعیین موضوع فعالیت، تکمیل مدارک، پرداخت هزینه‌ها و ارسال آنها در پاکت مخصوص پستی، ترتیب اصولی انجام این کارها هستند. تنظیم اساس‌نامه، شرکت‌نامه و صورت‌جلسات مجمع عمومی و هیئت‌مدیره معمولاً پرزحمت‌ترین مرحله کار هستند. ثبت نهایی شرکت نیز با درج آگهی در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار به پایان می‌رسد.

پس از طی کردن تمامی این مراحل، برای آغاز به کار رسمی مجموعه و دریافت کد اقتصادی از سازمان امور مالیاتی کشور، الزامی است که نشانی دقیق اقامتگاه شرکت مشخص شود. دلیل این امر نیز مراجعه ماموران اداره دارایی و ارسال ابلاغیه‌های متعدد قانونی به آدرس مشخص شرکت است که بعد از تشکیل پرونده مالیاتی صورت خواهد گرفت. گفتنی است که داشتن سند مالکیت الزامی نیست و ارائه اجاره‌نامه دفتر شرکت برای این منظور کافی است. همچنین تا پیش از شروع فعالیت رسمی مجموعه می‌توان از نشانی ملک مسکونی استفاده کرد، اما در نهایت باید واحدی اداری یا تجاری را به عنوان دفتر رسمی شرکت برگزید.

 


✅ پرسش‌های پرتکرار پیرامون ثبت شرکت بدون دفتر ✅

 

✅ آیا می‌توان از نشانی محل مسکونی برای ثبت شرکت تجاری استفاده کرد؟

✔️ بله. هنگام ثبت شرکت می‌توان از آدرس محل سکونت یکی از شرکا برای پر کردن فرم‌ها استفاده کرد. اما برای شروع فعالیت رسمی مجموعه باید دفتر کاری با کاربری تجاری یا اداری تهیه نمود و آن را به عنوان اقامتگاه شرکت به اداره دارایی معرفی کرد.

✅ آیا ثبت شرکت بدون داشتن دفتر امکان‌پذیر است؟

✔️ بله. ثبت قانونی شرکت در ایران را می‌توان با ارائه آدرس و کد پستی یکی از موسسان انجام داد. البته برای ادامه فعالیت حتماً باید سند مالکیت یا اجاره‌نامه ساختمانی با کاربری اداری یا تجاری را به اداره مالیات ارائه داد.

✅ مدارک لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود بدون داشتن دفتر چیست؟

✔️ تقاضانامه تاسیس شرکت، شرکت‌نامه رسمی، اساسنامه، صورت‌جلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت‌مدیره، کپی شناسنامه و کارت ملی همه شرکا و مدیران، گواهی تامین سرمایه اولیه.

✅ مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص بدون داشتن دفتر چیست؟

✔️ مدارک شناسایی سهامداران، اظهارنامه تاسیس شرکت سهامی خاص، اساس‌نامه، صورت‌جلسه مجمع عمومی موسسان، مشخصات مدیران و بازرسان، مجوز فعالیت و گواهی بانکی تامین سرمایه اولیه.

 

اگه این نوشته مفید بود براتون امتیاز بدین
برای مشاوره رایگان تماس بگیرید