ثبت شرکت برای وام

در راستای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توسعه اقتصادی و نیز حمایت از تولیدات ملی و یا حتی خدمات ملی دولت و قانون تجارت برای شرکت های در حال تسهیلاتی را در نظر گرفته است تا هم به رفاه حال تولیدکنندگان و کارآفرینان کمکی شود و هم در واقع بسته حمایتی و تشویقی باشد که همان وام تاسیس و ثبت شرکت می باشد.

انواع وام تاسیس شرکت

 

دریافت وام با مجوز شرکت امکان پذیر می باشد انواع وام تاسیس شرکت به شرح ذیل می باشد:

۱. وام ایجادی با سرمایه اولیه

وام سرمایه ثابت برای خرید تجهیزات جهت ساخت و ساز و راه اندازی تاسیسات

۲. وام سرمایه در گردش

جهت پرداخت هزینه مواد اولیه ، پرسنل و …

مبلغ وام تولیدی با تاسیس شرکت

در رابطه با مبلغ وام تولیدی باید گفت که شرکت سهامی خاص پس از ثبت می تواند تا ده برابر سرمایه اولیه خود اخذ وام نماید ولیکن شرکت با مسئولیت محدود و سایر شرکت ها نیز می توانند با توجه به خوش حساب بودن حساب جاری شرکتی خود نزد بانک عامل تقاضای وام کنند .

به علاوه در ثبت شرکت تعاونی به عنوان مثال قانون تجارت کلیه ارگان ها و ادارات دولتی را موظف نموده است که از طریق وام بلند مدت به ثبت و تشکیل شرکت تعاونی کمک کنند.

نوع دیگری از وام نیز وجود دارد که پس از اخذ جواز تاسیس برای واحدهای تولیدی به شرکت های ثبت شده داده می شود که وام شرکتی است و جهت خرید و راه اندازی تجهیزات تولیدی و خط تولید باید مورد استفاده قرار گیرد. مبلغ این وام بر اساس میزان سرمایه گذاری مشخص می شود .

به طور کلی هر چه میزان سرمایه اولیه شرکت بیشتر باشد مبلغ وام نیز بیشتر می شود . اما در شرکت سهامی خاص به دلیل اینکه ۳۵% از سرمایه اولیه به هنگام ثبت شرکت واریز می شود ، اعتبار بیشتری دارد ، به همین دلیل است که به این شرکت ها وام بیشتری حتی تا ده برابر سرمایه اولیه اش داده می شود.

شرایط گرفتن وام برای شرکتهای تازه تاسیس با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود شرکتی می باشد که میان دویا چند نفر جهت انجام کارهای تجارتی تشکیل شده است و بدون اینکه سرمایه هر کدام یک از شرکا به سهام و یا قطعات سهام تقسیم شده باشد تنها تا اندازه سرمایه ای که به شرکت آورده ند در برابر قروض و دیون شرکت مسئولیت دارند.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  انتقال سهام شرکت

 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ وام تاسیس شرکت

اصولاَ بانکها برای اعطای وام به شرکتها مدارک ذیل را نیاز دارند:

  • ارائه مدارک ثبتی شرکت شامل اساسنامه و تقاضانامه و روزنامه رسمی شرکت متقاضی وام.
  • کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء شرکت دریافت کننده وام.
  • ارائه کد اقتصادی شرکت دریافت کننده وام.
  • ارائه امضای شخص صاحب امضا که در روزنامه رسمی شرکت مشخص شده است.
  • مهر شرکت دریافت کننده وام.
  • طرح توجیهی شرکت برای دریافت وام.

در پایان باید گفت که آنچه میزان نهایی وام و نحوه اختصاص و شرایط پرداخت آن را مشخص می کند فرای قانون تجارت ، قوانین مصوب از سوی بانک مرکزی حاکم بر نحوه پرداخت وام در بانک ها و موسسات مالی است و حتی این مبلغ و شرایط آن نیز در بانک های مختلف متفاوت می باشد.

اما معمولا بانکی که حساب شرکتی نزد آن بانک است با استعلام گردش حساب و اثبات خوش حسابی مبالغ وام بیشتری رابه شرکت صاحب حساب اعطا می کند.

اخذ وام با تاسیس شرکت تازه تاسیس

وام به طور کلی قرض دادن نوعی پول سود دار است که از زمانی مشخص بین قرض دهنده و قرض گیرنده رد و بدل می‌شود. این تبادل پول بین دو طرف به صورت‌های مختلفی انجام می شودکه از دیرباز و دوران باستان در جوامع بشری رایج شده است.

قوانین و میزان سود این نوع قرض دادن پول در جوامع مختلف امروزی متفاوت است و میزان بازپرداخت آن به شرایط مختلفی بستگی دارد اما در کشور ایران براساس سیستم مالی اسلامی، تسهیلات بدون ربا اعطا می‌گردد.

به منظور تامین مالی بخشی از هزینه های سرمایه گذاری جهت ایجاد یا توسعه واحدهای صنعتی ، معدنی و گردشگری و یا تامین شرایط لازم جهت بهره برداری مطلوب ازاین واحدها، بانک تسهیلاتی را به صورت ارزی و ریالی و در قالب یکی از عقود اسلامی اعطاء می نماید.

 

تسهیلات بلند مدت برای شرکتها

ضوابط وام برای شرکت تازه تاسیس

  • تنها به طرحهائی تسهیلات مالی اعطاء می شود که توجیه فنی، مالی و اقتصادی لازم را داشته باشند.
  • اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی تا سقف یک میلیارد ریال مجاز بوده و پرداخت تسهیلات بیش از این مبلغ منحصرا به اشخاص حقوقی مجاز می باشد.
  • بانک به طور معمول حداکثر ۶۰% سرمایه گذاری ثابت طرح را به صورت تسهیلات تأمین مالی می نماید ضمنا ۳۰ درصد سرمایه گذاری کل طرح (شامل سرمایه گذاری ثابت و سرمایه در گردش) می بایست از طرف متقاضی بصورت سرمایه پرداخت شده شرکت تأمین گردد.
  • متقاضی موظف است گزارش توجیهی طرح خود را از طریق مشاوران منتخب واجد شرایط بانک تهیه نماید. همچنین در صورت تصویب طرح در بانک ، متقاضی موظف است جهت نظارت بر اجرای طرح با یکی از مشاوران منتخب واجد شرایط بانک قرارداد نظارتی منعقد نماید.
  • دوران بازپرداخت تسهیلات بطور معمول حداکثر ۵ سال درنظر گرفته می شود. تغییر این دوران از اختیارات بانک بوده که متناسب با وضعیت طرحها می باشد.
  • متقاضی هنگام ارائه درخواست تسهیلات ، اقدام به افتتاح حساب جاری قرض الحسنه می نماید.
پیشنهاد ما برای مطالعه:  ثبت شرکت در منطقه اروند

مراحل اخذ وام برای شرکت تازه تاسیس

  1. پیش پذیرش: در این مرحله متقاضی میتواند به هریک از شعب بانک مراجعه و درخواست خود را ارائه نماید. در صورتیکه طرح در فهرست طرحهای فاقد اولویت نباشد ، بانک موافقت خود را با تهیه گزارش توجیهی اعلام مینماید.
  2. تدوین گزارش توجیهی طرح: متقاضی از طریق شرکتهای مهندس مشاور منتخب بانک اقدام به تهیه گزارش توجیهی می نماید.
  3. پذیرش: در این مرحله گزارش توجیهی طرح همراه با مدارک مورد نیاز به شعبه تحویل داده میشود.
  4. ارزیابی و تصویب: گزارش توجیهی توسط بانک مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تایید گزارش توجیهی طرح، پرداخت تسهیلات توسط مراجع ذیصلاح مورد تایید قرار می گیرد.
  5. عقد قرارداد : پس از ارائه مدارک و وثائق مورد نیاز ، قرارداد اعطای تسهیلات منعقد میگردد.
  6. پرداخت : گزارش پیشرفت طرح در مقاطع تعیین شده توسط مهندس مشاور تهیه و به بانک ارائه میشود. پس از تایید گزارش پیشرفت توسط بانک ، متناسب با پیشرفت طرح، پرداخت انجام میشود.

مدارک مورد نیاز برای اخذ وام برای شرکت تازه تاسیس

  • آخرین اساسنامه مصدق ثبت شرکتهای متقاضی (اشخاص حقوقی)- در زمان افتتاح حساب جاری
  • آخرین نسخه آگهی تأسیس، متضمن شماره ثبت شرکت(اشخاص حقوقی)در زمان افتتاح حساب جاری
  • روزنامه رسمی آگهی آخرین اقامتگاه قانونی شرکت(اشخاص حقوقی)در زمان افتتاح حساب جاری
  • آگهی آخرین اعضاء هیئت مدیره اعم از حقیقی وحقوقی و صاحبان امضاء مجاز(اشخاص حقوقی)در زمان افتتاح حساب جاری
  • گواهی مالیاتی موضوع ماده ١٨۶ قانون مالیتهای مستقیم ( درصورت لزوم)-در زمان تصویب
  • صورتجلسه هیئت مدیره شرکت مبنی بر موافقت با اخذ تسهیلات از بانک- در زمان پذیرش
  • کپی کلیه اسناد مالکیت محل اجرای طرح و یا وثیقه خارج از طرح و در صورت امکان تضمینات- در زمان پذیرش
  • کپی اسناد وثائق و تضمینات – در زمان عقد قرارداد
  • گزارش کارشناس رسمی دادگستری، معتمد بانک -در زمان عقد قرارداد
  • کپی کامل شناسنامه (یا روزنامه رسمی ) اعضاء هیات مدیره و سهامداران – در زمان پذیرش
  • مجوزهای لازم جهت منابع معرفی شده مطابق قرارداد عاملیت -در زمان پذیرش
  • آخرین گزارش بازرس قانونی و حسابرسی شرکت توسط موسسات حسابرسی مورد تایید جامعه حسابداران رسمی و قرارداد سال آتی با حسابرس بر حسب مورد (برای شرکتهای جدید تاسیس شده در صورتی که سال مالی آنها سررسید شده باشد ارائه ترازنامه و درصورتی که سال مالی سررسید نشده باشد تراز آزمایشی ( درصورت لزوم)-در زمان پذیرش
  • تصویر پروانه بهره برداری و یا هر گونه مجوز فعالیت از مراجع ذیصلاح -در زمان پذیرش
  • قرارداد تهیه گزارش توجیهی -در زمان پذیرش
  • قرارداد نظارت با شرکتهای مهندس مشاور منتخب بانک -در زمان عقد قرارداد

خواندنی های مرتبط اخذ وام ثبت شرکت

اعطای وام ۳۰۰میلیونی به شرکت‌های نوپا

پیشنهاد ما برای مطالعه:  سهولت و راحتی در اخذ کارت بازرگانی

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور از تعریف دست کم سیزده طرح جدید کلان ملی در دستور کار این معاونت، افزایش تعداد کارگزاری‌های ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز ارزیابی ۳۰ شرکت توسط آنها در هر هفته و همچنین تایید بیش از ۷۸ شرکت تا کنون خبر داد.

باید و نباید سرمایه‌گذاری دولت در علم و فناوری

دکتر سورنا ستاری روز سه‌شنبه در بازدید از بخشهای مختلف خبرگزاری دانشجویان ایران که با حضور دکتر طیبی، رییس جهاد دانشگاهی و سعید پورعلی،‌ سرپرست ایسنا صورت گرفت، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران و سردبیران علمی ایسنا، ابتدا با ذکر مقدمه‌ای درباره فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری، اساس فعالیت‌های این معاونت را در دو حوزه عنوان و تصریح کرد: یک حوزه فعالیت معاونت علمی و فناوری مربوط به علومی است که در مرز دانش هستند و اصولا بودجه‌های دولتی باید در این بخش خرج شوند و بخش دیگر تجاری‌ سازی است که موضوع اشتغال دانش بنیان در آنها مطرح است که در این حوزه باید از خطوط اعتباراتی، تسهیلات قرض‌الحسنه و یا کم بهره و نیز وام‌های طولانی مدت استفاده کرد؛ در واقع در این بخش معتقد نیستیم که دولت باید سرمایه‌گذاری کند.

امتیاز شما به این مقاله post

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!