ثبت شرکت برای چه مشاغلی اجباری است؟

همواره تفکر درباره رشد کسب و کار و تلاش برای افزایش سودآوری از اولویت های هر شغلی است. برای همین موضوع اکثر افراد حقیقی به دنبال حقوقی شدن هستند و پس از آن اعتباری که به دست می آورند را در جهت افزایش و توسعه کسب و کار هزینه می کنند.

مزایای ثبت شرکت

 فعالیت رسمی و قانونی

با فعالیت به صورت شرکت، کلیه اموراعم از معاملات و فعالیتهای  تجاری و غیر تجاری شرکت صورت رسمی و قانونی میابد  و اعتبار بیشتری به آنها تعلق می گیرد.

با توجه به اینکه کلیه فعالیتهای شرکتها تحت نظارت و از طرف دیگر پشتیبانی قانون است فعالان اقتصادی و اشخاص حقیقی و حقوقی به  دلیل اعتباری که شرکت به نسبت فرد حقیقی یا شخص دارد بیشتر مایل به همکاری با شرکتهای ثبت شده هستند.

از سویی فعالیت به عنوان شرکت به علت مزایایی که قانون برای شرکتهای ثبت شده  پیش بینی کرده است و حمایت‌هایی که از اشخاص حقوقی به عمل می آورد مانند اعطای وام، حمایتهای حقوقی و قانونی گوناگون ، موجب آسودگی خاطر و حصول اطمینان بیشتر صاحبان شرکتها از لحاظ  فعالیت با امنیت شغلی بیشتر در صورت ثبت شرکت می گردد.

تقسیم مسئولیت مابین شرکا و جلب اطمینان اشخاص طرف همکاری

در صورت معامله و همکاری با شخص حقیقی شما تنها با یک نفر سرو کاردارید و در نتیجه مسئولیت مالی و حقوقی کلیه امور برعهده همان یک نفر است .

اما هنگامی که طرف قرارداد شما شخص حقوقی یا شرکت باشد همه اعضا یا شرکا در مقابل هرنوع ضرر و زیان مسئول هستند و قانون از اشخاص ثالث طرف معامله با شرکتها حمایت می کند. لذا تجار و سایر افراد و شرکتها در مقایسه با شخص تمایل بیشتری نسبت به کار و تعامل  با شرکت ثبت شده دارند.

پشتیبانی قانونی  از حقوق کلیه طرفین شرکت ( شرکا، طرفین همکاری شرکت )

از منظر دیگر ثبت شرکت در راستای شراکت اعضا نیز تاثیرگذاراست و اطمینان بیشتری به همراه دارد. زیرا در صورت شراکت با شخص ممکن است  قراردادها شفاهی باشد و حتی در صورت کتبی بودن پشتوانه محکمی نداشته باشد در حالی که هنگامی که اعضا در قالب یک شرکت با همدیگر شراکت کنند، میزان سهم الشرکه یا سهام و نحوه تقسیم سود و زیان و سایر مسائل مالی و حقوقی به صورت مدون به ثبت رسیده و قابلیت پیگرد قانونی دارد. این امر در صورت بروز اختلاف با اشخاص ثالث نیز صدق می کند و حافظ منافع شرکا و نیز اشخاص ثالث و طرف قرارداد با شرکت است.

 امکان شرکت در مناقصه و مزایده و قراردادهای دولتی

همانطور که مستحضرید همه ساله سازمانها و نهادهای دولتی و بزرگ جهت اجرا طرحهای خدماتی و یا تهیه اقلام مورد نیاز خود مناقصات و مزایدات بزرگی برگزار می کنند . شرکت در این مناقصات و مزایدات و برنده شدن در آنها امتیاز زیادی برای هر دو طرف به همراه دارد.

لکن شرکت در این برنامه ها تنها برای اشخاص حقوقی امکان پذیر است و شخص حقیقی نمی تواند به صورت تکی و بدون داشتن شرکت ثبت شده در مناقصات و مزایدات دواتی ثبت نام کند.

اخذ و اعطاء نمایندگی رسمی

چه بسا افرادی که تمایل دارند تحت نام برندهای بزرگ و معروف به فعالیت خود رونق ببخشند. اما برندهای معتبر داخلی و خارجی به لحاظ اجتناب از بروز مسائل و حقوقی اغلب با شرکتهای ثبت شده که دارای اعتبار قانونی هستند قرارداد همکاری امضا می کنند و به خود شخص نمایندگی نمی دهند. پس می توان نتیجه گرفت که اخذ نمایندگی از سایر شرکتها منوط بر ثبت شرکت می باشد.

 شفاف سازی اطلاعات برای مشتریان و اشخاص ثالث و حصول اطمینان بیشتر

هنگامی که شرکتی به ثبت می رسد کلیه اطلاعات و سوابق آن(تاریخ ثبت شرکت، لیست اعضای هیات مدیره و سمت آنها، صاحبان امضا، آدرس قانونی شرکت، موضوع فعالیت شرکت ) در سایت روزنامه رسمی قابل رویت بوده و به علاوه هر نوع تغییراتی در شرکت من جمله تغییر نام، آدرس یا اعضا هیئت مدیره نیز قابل استعلام می باشد. قطعاً  این شفاف سازی اطلاعات سبب حصول اطمینان بیشتر مشتریان و اشخاص ثالث شده و بر اعتبار شرکت می افزاید.

ثبت رسمی سابقه شرکت ، بهره‌برداری از عنوان شرکت

وقتی به صورت یک شرکت فعالیت می کنیم به علت ثبت شدن رسمی تاریخ آغاز به فعالیت شرکت، با گذشت زمان و بالارفتن سابقه شرکت و مدت زمان فعالیت آن  بر اعتبار شرکت نیز اضافه می گردد.

به علاوه در کلیه فعالیتهای تجاری و غیر تجاری این نام ثبت شده شرکت است که می تواند وجهه  شرکت را معتبرکرده  و باعث اعتماد و شناخته شدن شرکت بین اشخاص و اصناف باشد.

دریافت  مجوزها، امتیازات و اعتبارات از سازمان‌ها و نهادها (وام)

بسیاری از تسهیلات  و اعتبارات دولتی، انواع وامهای بانکی و بسیاری از مجوزهایی که دریافت آن از مراجع وسازمانهای  دولتی برای انجام فعالیتهای مختلف الزامی ست در بسیاری از موارد تنها به شرکتها اعطا می شود و اشخاص حقیقی از دریافت چنین مزایایی بی بهره هستند.

معایب ثبت شرکت

با وجود فواید متعددی که برای شرکت برشمردیم ،  ثبت شرکت با توجه نوع،زمینه ودامنه  فعالیت بعضاً  معایبی  نیز دارد که هر کس می بایست با توجه به شرایط و اهداف خود آنها را بررسی نماید و نسبت به فعالیت به صورت حقیقی ( شخصی) یا حقوقی (با ثبت شرکت) اتخاذ  تصمیم‌ نماید.

 پرداخت مالیات

یکی از معایبی که افراد پیش از ثبت شرکت اغلب به آن اشاره می کنند پرداخت مالیات پس از ثبت شرکت است . زیرا پس از ثبت هر شرکت هر ساله صاحبان شرکت مودی مالیاتی محسوب شده و لازم است با تکمیل فرم اظهارنامه نسبت به پرداخت مالیات متعلق به فعالیت خود اقدام نمایند. بنابراین افراد ترجیح می دهند به صورت شخصی فعالیت خود را دنبال کنند.

در اینجا باید بگوییم که با عدم ثبت شرکت نه تنها از مزایا و اعتبارات پیش گفته محروم خواهید شد بلکه امروزه بت پیشرفت نظام ممیزی و نظارت بر فعالیتهای اقتصادی درصد بالایی از فعالیتهای شخصی نیز توسط اداره دارایی شناسایی شده و مشمول مالیات می گردند.

مضافا”  اینکه میزان مالیات در شرکتها به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله تکمیل صحیح دفاتربه طوری که به دلیل ورود اشتباه اطلاعات سبب تخمین مالیات بیشتر نگردد و یا به دلیل اظهارغیرواقع جریمه مالیاتی علی الراس در پی نداشته باشد.

اظهار به موقع اظهارنامه مالیاتی به اداره دارایی، میزان درآمد  و هزینه شرکت و سود خالص کسب شده در پایان سالی مالی و … مواردی هستند که تماماً در تعیین میزان مالیات نقش  دارند .

به عنوان مثال شرکتی که ثبت شده اما در طول سال  غیرفعال بوده است می تواند در پایان سال اظهارنامه عدم فعالیت به دارایی ارائه نماید که در این صورت به کلی مشمول مالیات نخواهد شد.

تکمیل و ارائه دفاتر شرکت

تمامی شرکتها باید سالانه نسبت به اخذ دفاتر قانونی یا پلمپ شرکت  اقدام کرده وسپس در پایان هر سال مالی  آنها را به اداره دارایی تحویل نماید. برخلاف تصور همگان تگمیل این دفاتر کار چندان پیچیده ای نبوده و تنها نیاز به ورود صحح اطلاعات مربوط به درآمدها، هزینه‌ها، بدهی‌ها، استهلاکات می باشد.

در مورد مراحل اخذ  سالانه دفاتر پلمپ در صورت عدم آشنایی با روال اداری آن که چندان دشوار نیست و  یا  در صورت کمبود وقت، می توانید انجام آن را به مؤسسات خدمات ثبت شرکت مانند موسسه حقوقی راه روشن بسپارید.

پرداخت حقوق و بیمه کارکنان

براساس قوانین وزارت کار، شرکتها مکلف هستند همه کارمندان خود را بیمه نموده و علاوه بر حقوق آنها درصدی از حق بیمه کارمندان که مربوط به کارفرما می باشد را نیز پرداخت کنند . این امر خود هزینه اضافی به کارفرما یا شرکت تحمیل می کند .

اما باید بدانید که  کارفرمای خصوصی نیز همانند کارفرمای حقوقی ملزم به پرداخت حقوق و بیمه کارکنان است و در این مورد تفاوتی وجود ندارد.هم چنین این امر اجباری نبوده و می‌توان با  توافق و رضایت کارمند از بیمه کردن آنها  صرف نظر کرد، که البته از لحاظ  رعایت حقوق کارمندان  این کار توصیه نمی گردد.

نیاز به داشتن یک آدرس مشخص

در زمان ثبت شرکت یکی از موارد اجباری ارائه آدرس دفتر مرکزی شرکت است. البته در صورت نداشتن یک دفتر مستقل در ابتدای امر، در مرحله ثبت می توان از آدرس منزل نیز استفاده کرد… اما پس از ثبت شرکت و در مرحله تشکیل پرونده دارایی لزوما بایستی آدرس یک مکان تجاری با سند ملکی یا اجاره نامه  رسمی به نام شرکت ارائه کرد. ب

ه همین دلیل بسیاری از افراد به دلیل صرف بودجه کمتر از ثبت شرکت منصرف می گردند. اما برای این موضوع نیز راه حل هایی وجود دارد. اول اینکه همانطور که گفته شد ابتدا با آدرس منزل خود شرکت را ثبت کرده و سپس پس از طی دو ماه نسبت به اجاره محل کار اقدام کنند .

اجاره یک اتاق از یک مکان تجاری به جای یک دفترکار کامل نیز می تواند راه حل مناسبی جهت فعالیت در چارچوب یک شرکت ثبت شده و قانونی و در عین حال با هزینه کم باشد.

هزینه و مدت زمان لازم جهت  انجام امور اداری ثبت شرکت

مسلما” هزینه ثبت شرکت در ابتدای فعالیت بیشتر از هزینه شروع به فعالیت به صورت شخصی می باشد. اما آنچه در اینجا حائز اهمیت است این است که با توجه به همه مزایای گفته شده که ثبت شرکت برای صاحبان مشاغل و کارآفرینان  به همراه دارد ، چشم پوشی از ثبت شرکت به دلیل هزینه آن که چندان بالا هم نیست ، منطقی به نظر نمی رسد.

مضاف بر اینکه پس از مدتی از آغاز فعالیت شرکت در صورت چرخش مالی صحیح سرمایه و اداره درست و اصولی امور شرکت و نظارت بر درآمد و هزینه ها ، درآمد حاصله هزینه های اولیه ثبت شرکت را جبران خواهد نمود.

لزوم آشنایی با قانون تجارت

علت برخی تاخیرها و تردیدها در ثبت شرکت یا عدم ثبت ، ترس از قدم گذاشتن به  قلمرو  ناشناخته قاوانین  تجارت و موارد حقوقی  و عواقب و نتایج  حاصل از این عدم آشنایی است.

با صرف زمان اندک و مطالعه و تحقیق در رابطه با قوانین مربوط به ثبت شرکت شما می توانید اطلاعات مفیدی در این زمینه به دست آورید. به علاوه وجود موسسات تخصصی مشاوره و ثبت شرکت کار را برای شما آسانتر ساخته و شما می توانید با مراجعه به این موسسات به راحتی پاسخ تمام سوالات خود را گرفته و از سردرگمی و ترس ناشی از عدم آشنایی با مقررات مربوطه رها شوید و فرآیند ثبت شرکت خود را با آسودگی خاطر به این گونه موسسات بسپارید.

اگه این نوشته مفید بود براتون امتیاز بدین
برای مشاوره رایگان تماس بگیرید