ثبت شرکت به عنوان دانش بنیان

برای داشتن شرکت دانش بنیان ابتدا می بایست شرکت با مسئولیت محدود یا سهامی خاص تاسیس کنید. به تازگی شرط ثبت شرکت برای تبدیل آن به دانش بنیان الزامی شده است و نمیتوان قبل از تاسیس شرکت، آن را دانش بنیان نمود.

 

نحوه ثبت شرکت مسئولیت محدود

 

شرکت با مسئولیت محدود به شرکتی گفته می شود که از حداقل ۲ نفر تشکیل شده (در ایران) و هر یک از شرکای آن مقداری سرمایه وارد شرکت می کنند. در این نوع شرکت، یک نفر مدیر عامل، یک نفر رییس هیئت مدیره و مابقی اعضای آن بوده که لازم نیست حتما سهامدار شرکت باشند.
پس از سرمایه گذاری، سهام شرکت بین شرکا نسبت به سرمایه هر کدام، تقسیم شده و هر کدام از این سهامداران با توجه به سهم خود، وظایفی را در شرکت بر عهده گرفته و مسئول تعهدات و قروض آن می باشند.
هر فردی امکان تاسیس شرکت با مسئولیت محدود را داشته و حوزه فعالیت این نوع شرکت باید در زمینه امور تجاری مانند صادرات و واردات باشد.

 قوانین شرکت با مسئولیت محدود


  • نقل و انتقال سهام تنها در دفاتر اسناد رسمی مجاز می باشد.
  • در میزان سرمایه اولیه شرکت، هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.
  • اساسنامه یا شرکت نامه جهت اثبات همکاری شرکا، باید توسط همه آن ها امضا شود.
  • نام شرکت حتما باید شامل عنوان مسئولیت محدود باشد؛ در غیر این صورت جرم محسوب می شود.
  • بطور معمول، هر یک از شرکا یا سهامداران به میزان سهام خود در شرکت حق رای خواهند داشت.
  • حق رای بیشتر برای آن دسته از سهامداران شرکت که از سهام کمی برخوردار هستند، تنها با درج در اساسنامه شرکت امکان پذیر می باشد.

مدارک لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود


مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود


نحوه تاسیس شرکت سهامی خاص

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

 

  1. شناسنامه و کارت ملی کلیه افراد که منظور از کلیه افراد اعضای هیئت مدیره، موسسین، سهامداران و بازرسین می باشد.
  2. تا سال ۹۸ کلیه ی اعضا و بازرسین باید گواهی عدم سوء پیشینه ارائه می داند اما از سال ۹۹ دیگر نیاز به ارائه گواهی عدم سوپیشنه نیست و استعلام سوپیشینه به صورت آنلاین می باشد.
  3. در سال ۱۴۰۱ داشتن کد ثنا برای تمامی اعضا الزامی است.
  4. مفاد قرارداد که شامل آدرس شرکت و سکونت و کد پستی ، سرمایه شرکت ،لیست اعضا و سهامداران ،درصد سهام و سهم الشرکه و سمت ها ،موضوع فعالیت است باید تکمیل شود در ضمن ارائه ی حداقل ۵ مورد اسم ۳ سیلاب خاص نیز ضروریست.
  5. ارائه ی فیش واریزی ۳۵ درصد از سرمایه اولیه شرکت در حسابی به نام شرکت در شرف تاسیس و ارائه آن فیش به اداره ثبت
  6. اقرارنامه مدیران شرکت مبنی بر عدم ممنوعیت آنها جهت فعالیت تجاری
  7. اقرارنامه بازرسان شرکت مبنی بر اعم داشتن رابطه نسبی یا سببی با مدیران شرکت

نکته ۱: بعد از دریافت آگهی تاسیس در روزنامه رسمی می توانید به بانک مراجعه کنید و مبلغ فوق را افزایش یا از حساب خارج کنید.

نکته ۲: در صورت وجود شخص حقوقی در بین مدیران و سهامداران شرکت، اگر چنانچه شخص حقوقی داخلی باشد بایستی کپی آخرین روزنامه رسمی و نامه معرفی نماینده شخص حقوقی جزو مدارک لازم برای ثبت باشد.

در مورد اشخاص حقوقی خارجی سهامدار در شرکت، باید گواهی ثبت آن شرکت در خارج از کشور و ترجمه آن و ارائه اصل و نسخه ترجمه شده وکالت نامه وکیل شرکت خارجی لازم است.

 

نحوه تبدیل شرکت به دانش بنیان

 

قبلاً ثبت شرکت (تبدیل به) دانش بنیان مستلزم داشتن گواهی ثبت اختراع و دیگر گواهی های داخلی یا بین المللی لازم بود. اما در سال گذشته روند تسهیل دریافت شرکت دانش بنیان آغاز شد و دیگر نیازی به هیچ یک از این گواهی ها نیست. امروزه داشتن گواهی ثبت اختراع برای ثبت شرکت دانش بنیان یک مزیت به حساب می آید و الزام آور نیست.

در ادامه این مقاله کوتاه قصد داریم روند جدید ثبت شرکت دانش بنیان را بیان کنیم و اطلاعاتی درباره مدارک یا کار های مورد نیاز بدست بیاوریم:

 

برای ثبت شرکت دانش بنیان ۲ نوع شرکت بر اساس کارکرد وجود دارد:

۱- شرکتی که کالای دانش بنیان ارائه می دهد.

۲- شرکتی که خدمات دانش بنیان ارائه می دهد.

این دو نوع شرکت بنا به نوآوری که خود در آن کالا یا خدمات، در صورت تایید کمیسیون دانش بنیان می توانند مجوز تبدیل شرکت به دانش بنیان را دریافت کنند.

 

این مطلب را از دست ندهید!

مزايای ثبت شرکت دانش بنيان در سال ۱۴۰۱

 

چگونه نو آوری خود را در امر کالا یا خدمت برای دانش بنیان بیان کنیم؟

 

هنگام بررسی برای تایید ثبت شرکت دانش بنیان ۲ کمیسیون انجام می شود. در کمیسیون اولیه بررسی شرکت در زمینه گفته شده صورت می گیرد و کلیت موضوع قرار گرفتن خدمت یا کالا در ضمره کالا یا خدمات ذکر شده برای دانش بنیان تایید می شود.

مرحله بعدی کمیسیون تخصصی شکل می گیرد تا ماهیت آن خدمت یا کالا بررسی شود و تعیین صلاحیت انجام شود. بعد از این مرحله دیگر باید منتظر تایید کمیسیون ماند و در صورت تایید شرکت دانش بنیان شما ثبت خواهد شد.

 

روند دانش بنیان چقدر زمان می برد و راحت ترین راه برای دریافت آن چیست؟

 

 

این روند در صورت تکمیل مدارک ۳ ماه زمان می برد که این زمان نیز متغیر می باشد. پس از اطمینان از داشتن کالا یا خدمت مورد تایید می توانید ثبت شرکت دانش بنیان خود را به موسسه راه روشن بسپارید. این موسسه با سابقه ثبت تعداد زیادی شرکت دانش بنیان و تجربه در این امر می تواند به شما در جهت کاهش زمان و افزایش احتمال ثبت شرکت دانش بنیان یاری کند.

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان

 

اگه این نوشته مفید بود براتون امتیاز بدین
برای مشاوره رایگان تماس بگیرید