ثبت شرکت حسابداری

موسسات حسابداری از جمله موسسات مهمی هستند که در یک دهه اخیر و با توجه به گسترش فعالیت های مالی، تجاری و اقتصادی در سراسر جهان، توجه به آن ها نیز افزایش یافت و امروزه شاهد ثبت هزاران موسسه حسابداری در سطح جهان هستیم.

موسسات حسابداری گونه ای از موسسات خصوصی هستند که فعالیت خود را در راستای ارائه خدمات مالی، مالیاتی و مواردی از این قبیل به شرکت های بزرگتر ارائه کرده و آن ها را در تنظیم امور مالی و مالیاتی یاری می کنند.

موسسه حسابداری

فردی که مدرک حسابداری را از یک دانشگاه معتبر در ایران یا خارج کشور دریافت کرده است می تواند به صورت خصوصی مبادرت به ثبت شرکت حسابداری کند. در اغلب موارد فعالیت های مربوطه نیاز به اخذ مجوز از هیچ سازمان یا ارگانی ندارد و صرفا ارائه مدرک معتبر در این رشته تحصیلی کفایت می کند.

حسابداران در چنین شرکت هایی مبادرت به ارائه مشاوره مالی، ارائه مشاوره مالیاتی، حسابرسی و مواردی از این دست به صورت اختصاصی برای یک یا چند شرکت خاص یا به صورت عمومی می کنند. حتی ممکن است فعالیت های مربوطه به اشخاص حقیقی مرتبط گردد و شما بتوانید در ازای ارائه مشاوره مالیاتی یا امثال آن به اشخاص حقیقی، فعالیت حرفه ای و اقتصادی داشته باشید.

وظایف حسابداران بعد از ثبت موسسه حسابداری

 

شما به عنوان یک حسابدار باید بتوانید بعد از ثبت شرکت مورد نظر خود، خدمات ذیل را به اشخاص حقیقی یا حقوقی ارائه دهید:

  1. شما باید بتوانید داده ها و اطلاعات ضروری را در نرم افزارهای خاصی وارد کرده و به بخش های مربوطه ارسال نمایید.
  2. صورت های مالی که با توجه به فاکتورها و گزاراشات ارسالی دریافت می شود باید توسط حسابدار بررسی شده و انطباق آن ها با قوانین مالی و محاسباتی کشور تایید گردد.
  3. یکی از مهم ترین وظایف حسابداران، بررسی و محاسبه مالیات شرکت و پرداخت آن در زمان مناسب و به صورت صحیح است.
  4. ارائه گزارشات مربوط به درآمد و هزینه های شرکت باید به صورت مقتضی صورت گیرد.
  5. هرگونه ضرر و زیان وارده به شرکت باید سریعا گزارش شود.
  6. گزارشات مالی شرکت باید به صورت قانونی تهیه شده و سپس سازماندهی و نگهداری شوند.
  7. محاسبه حقوق کارکنان با توجه به ساعات قانونی کار، اضافه حقوق ها و غیبت های صورت گرفته در زمره وظایف حسابدار است.
  8. حسابدار باید عملیات مالی را ارزیابی کرده و راه حل های موجود را برای افزایش درآمد، کاهش هزینه ها و کاهش ضرر و زیان های وارده به مدیریت ارائه دهد.

حسابداری به چه معناست؟

حسابداری یک رشته دانشگاهی است که در سراسر جهان و در اغلب دانشگاه های دولتی و خصوصی تدریس می شود. همه ساله هزاران دانشجوی ایرانی و خارجی در این رشته فارغ التحصیل می شوند، اما صرفا برخی از آن ها تخصص لازم به عنوان یک حسابدار واقعی را به دست می آورند و موفق به دریافت عناوین دولتی و غیر دولتی با درجات مطلوب می شوند.

در واقع حسابداری فرایندی است که منجر به ثبت، جمع آوری، خلاصه کردن، طبقه بندی و ارائه گزارش های مالی به مدیران و مسئولین شرکت ها می شود. امروزه تمامی شرکت هایی که فعالیت های تجاری را راه اندازی کرده اند باید از تجربه و دانش فردی که دارای مدرک حسابداری است بهره برده و اطلاعات دقیق و طبقه بندی شده ای را در خصوص جریان های مالی شرکت داشته باشند.

انواع ثبت موسسه حسابداری

برای ثبت موسسه حسابداری می توانید از قالب های تعیین شده در قانون تجارت در خصوص ثبت شرکت ها استفاده کنید. در این قانون هفت قالب مشخص برای ثبت شرکت تعیین شده است، اما در ایران و بسیاری دیگر از کشورها، شرکت های سهامی خاص و شرکت مسئولیت محدود به عنوان متداول ترین قالب های موجود برای ثبت شرکت شناخته می شوند.

شما نیز می توانید با توجه به شرایط مناسبی که این قانون در خصوص ثبت شرکت سهامی خاص و ثبت شرکت مسئولیت محدود مهیا نموده است بهره برده و شرکت خود را ثبت کنید. در این خصوص دقت نمایید که درج نوع شرکت بعد از ذکر نام الزامی است.

شرایط ثبت موسسه حسابداری

ثبت شرکت حسابداری سهامی خاص یا مسئولیت محدود تفاوت چندانی ندارند، اما با توجه به اینکه شرکت سهامی خاص در مزایده های قانونی، شرایط مطلوب تری برای دریافت نتیجه دارد متداول تر است و حمایت های قانونی را با سهولت بیشتری دریافت می کند.

برای ثبت شرکت حسابداری سهامی خاص حداقل سه نفر به عنوان اعضای اصلی و دو نفر به عنوان اعضای علل البدل باید حضور داشته باشند این درحالی است که شرکت مسئولیت محدود صرفا نیاز به دو نفر عضو اصلی دارد.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت حسابداری به طرق مذکور، یک صد میلیون ریال است. در صورتی که می خواهید شرکت خود را در قالب سهامی خاص ثبت کنید باید 35 درصد از سرمایه شرکت به حسابی که به نام شرکت است سپرده گذاری شود و سایر سرمایه شرکت به مدیر عامل پرداخت گردد، اما سرمایه شرکت حسابداری با مسئولیت محدود صرفا به صورت تعهد در پرداخت است و این امر تاثیر بسیار زیادی در افزایش اعتبار شرکت های سهامی خاص داشته است.

مدارک لازم برای ثبت موسسه حسابداری

مدارکی که باید به اداره کل ثبت شرکت ها در تهران ارسال کنید شامل موارد ذیل هستند:

  • تصویر شناسنامه و کارت ملی اعضای اصلی و علل البدل
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل اشخاص حقوقی
  • دو نسخه از تمامی اوراق رسمی و قانونی شرکت اعم از اساسنامه، نشست هیات مدیره، نشست مجمع عمومی، نشست هیات نظارت و امثال آن ها
  • گواهی انتشار آگهی در روزنامه کثیر الانتشار در خصوص اساسنامه شرکت
  • گواهی تودیع 35 درصد سرمایه در صورتی که شرکت به صورت سهامی خاص ثبت می شود.

ارائه سند قانونی در صورتی که امور به نمایندگی صورت می گیرد.

مراحل ثبت موسسه حسابداری

 

همانند سایر شرکت هایی که در حوزه تجارت و اقتصاد فعالیت می کنند باید به صورت ذیل نسبت به ثبت شرکت حسابداری اقدام نمایید:

  • تکمیل اظهارنامه و ارسال آن به همراه تمامی مدارک به صورت الکترونیکی در سامانه ثبت شرکت ها (این مرحله بهتر است با دریافت مشاوره از کارشناسان خبره صورت گیرد چرا که انجام آن اعم از تکمیل فیلدها یا نگارش تقاضانامه، امری حرفه ای است و بسیاری از افراد جامعه قادر به انجام چنین عملی نیستند.)
  • تایید نهایی
  • مراجعه حضوری به اداره ثبت محلی
  • ارائه تمامی مدارک به مسئولین و درخواست کارشناسی
  • پرداخت تعرفه کارشناسی
  • دریافت تاییدیه نهایی
  • انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار در دو نوبت با فاصله یک ماه
  • ثبت رسمی و قانونی شرکت در صورت عدم ورود اعتراض به آگهی مورد نظر
اگه این نوشته مفید بود براتون امتیاز بدین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید