ثبت شرکت خصوصی

ثبت شرکت خصوصی یا همان خصوصی‌سازی از فرآیندهایی است که دولت‌های توسعه یافته به آن بهای زیادی می‌دهند. به عبارت دیگر، گسترش بیش از اندازه دولت و حضور دولت در تمامی زمینه‌های اقتصادی، نقطه ضعف کشورهای جهان سوّم و کشورهای در حال توسعه محسوب می‌شود. از این رو تشکیل شرکت‌های خصوصی یکی از راه‌های توسعه کشور محسوب می‌شود. برای کنترل و نظارت بر شرکت‌های خصوصی، قوانین مشخصی برای ثبت شرکت خصوصی تدوین شده است.

 

انواع شرکت خصوصی

در تعریف کلی، شرکت‌های تجاری به دو گروه شرکت‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی تقسیم می‌شوند. ولی شرکت‌های خصوصی نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند.

  • شرکت خصوصی که از شراکت افراد حقیقی و حقوقی غیر دولتی تشکیل می‌شود.
  • شرکت خصوصی که از شراکت افراد حقیقی یا حقوقی بخش خصوصی با افراد حقیقی دولتی تشکیل می‌شود. در این نوع شرکت‌ها استفاده از سرمایه دولتی تنها تا سقف ۴۹درصد امکان‌پذیر است.

 

شرایط ثبت شرکت خصوصی

 

ثبت شرکت خصوصی معادل ثبت شرکت تجاری در قانون تعریف می‌شود. بنابراین ثبت شرکت خصوصی باید در یکی از قالب‌های تعریف شده برای ثبت شرکت تجاری صورت گیرد. قالب‌های تعیین شده برای شرکت‌های تجاری عبارتند از:

 

  • ثبت شرکت سهامی

در این نوع شرکت، سرمایه شرکت در قالب سهام مشخص بین شرکا تقسیم می‌شود. این نوع شرکت خود به دو گروه سهامی عام و سهامی خاص تقسیم می‌شود.

در شرکت سهامی عام تعداد شرکا باید حداقل ۵ نفر باشد و همچنین بخشی از سرمایه شرکت از طریق فروش سهام به مردم تأمین می‌شود.

شرکت سهامی خاص، تعداد شرکا نباید از ۳ نفر کمتر باشد و سرمایه توسط سهام‌داران تأمین می‌گردد.

 

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

تشکیل شرکت با مسئولیت محدود با شراکت دو نفر نیز امکان‌پذیر است و هریک از شرکا به میزان سرمایه خود در شرکت تعهد دارد.

 

ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برای امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی شکل می‌گیرد. در نتیجه اگر شرکت دچار ضرر و زیان شود هریک از شرکا در برابر پرداخت تمام قروض شرکت مسئول است.

 

ثبت شرکت مختلط غیر سهامی

همان‌طور که از نام شرکت مشخص است در این نوع شرکت، تعدادی شریک ضامن و تعدادی شریک با مسئولیت محدود حضور دارند. در این نوع شرکت، انتشار سهام صورت نمی‌گیرد. ذکر عبارت “مختلط” و حداقل نام یکی از شرکای ضامن در نام شرکت ضروری است.

 

ثبت شرکت مختلط سهامی

این نوع شرکت با تعدادی شریک سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن ایجاد می‌شود. کسی که به عنوان شریک سهامی در این شرکت حضور دارد یک بخش از سهام تقسیم شده بین اعضا به او تعلق دارد و به اندازه سهم خود در شرکت مسئولیت دارد. تنها سرمایه شریک ضامن به سهام تبدیل نمی‌شود.

 

ثبت شرکت نسبی

شرکت نسبی با شراکت دو یا چند نفر ایجاد می‌شود. هریک از شرکا به نسبت سرمایه‌ای که برای شراکت در میان گذاشته مسئولیت خواهد داشت.

 

ثبت شرکت تعاونی تولید و مصرف

در شرکت تعاونی تولید هریک از شرکا از مشاغل خود برای تولید و یا فروش اجناس استفاده می‌کنند.

در شرکت تعاونی مصرف، فروش اجناس مصرفی صورت می‌گیرد. این اجناس می‌تواند توسط شرکا تولید شده یا تنها توسط آنها خریداری شده باشد.

 

مراحل ثبت شرکت خصوصی
مراحل ثبت شرکت خصوصی

 

مراحل ثبت شرکت خصوصی

 

پس از تعیین نوع شرکت خصوصی لازم است روال اداری ثبت شرکت خصوصی طی شود. با توجّه به این که بدون ثبت شرکت خصوصی عملکرد آن وجهه قانونی و رسمی ندارد و هر نوع فعالیت اقتصادی و مالی مستلزم ثبت شرکت است باید در اسرع وقت با مشاوره وکلای حرفه‌ای برای ثبت شرکت اقدام شود.

  • تهیه مدارک احراز هویت و گواهی عدم سوء‌پیشینه برای اعضای شرکت
  • مراجعه به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها و تکمیل اطلاعات و تعیین نام شرکت
  • ارسال فرم درخواست ثبت شرکت خصوصی (اطلاعاتی نظیر نام شرکت، نوع فعالیت، میزان سرمایه ، سهام، سمت اعضا، مرکز اصلی و . . .)
  • پس از پذیرش اینترنتی باید اساس‌نامه و شراکت‌نامه به سازمان ثبت شرکت‌ها ارسال شود.
  • بارکد پستی مدارک ارسال شده باید در سامانه سازمان ثبت شرکت‌ها وارد شود.
  • پس از بررسی مدارک توسط کارشناسان اداره ثبت شرکت‌ها، آگهی ثبت شرکت صادر می‌شود که باید در یک روزنامه رسمی منتشر شود.

 

نکات ثبت شرکت خصوصی

 

  • برای ثبت شرکت خصوصی، قانون، برای هریک از انواع شرکت‌های تجاری حداقل سرمایه خاصی را تعیین کرده است.
  • در یک شرکت خصوصی اگر هریک از شرکا قصد شراکت با سرمایه غیرنقدی را داشته باشد باید برای ثبت شرکت، ارزش‌گذاری توسط کارشناس رسمی دادگستری صورت گیرد و مدارک آن به سازمان ثبت شرکت‌ها ارسال شود.
  • هزینه انتشار آگهی در روزنامه رسمی به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال موضوع فعالیت شرکت و تعداد اعضا در این موضوع تأثیرگذارند. با مراجعه به پایگاه اینترنتی ir هزینه به صورت آنلاین محاسبه شده و قابل پرداخت است.
  • در نظر داشته باشید پس از ارسال مدارک و انجام امور ثبت‌نام شرکت، حدود ۲۵ تا ۳۰ روز زمان لازم است تا ثبت شرکت خصوصی به سرانجام برسد.
اگه این نوشته مفید بود براتون امتیاز بدین
برای مشاوره رایگان تماس بگیرید