ثبت شرکت در خارج از کشور

  • آیا امکان ثبت شرکت در خارج از ایران وجود دارد ؟
  • شرکت تک نفره را میتوان در خارج از کشور ثبت کرد ؟
  • آیا ثبت شرکت در خارج از ایران با ثبت شرکت در داخل ایران تفاوت خاصی وجود دارد ؟
  • آیا برای ثبت شرکت در خارج از ایران باید ابتدا در ایران شرکت ثبت کرد ؟

ثبت شرکت در خارج از کشور

 

برعکس ثبت شرکت در ایران در کشورهای دیگر اولین قدم برای ثبت شرکت عقد قرارداد با یک حسابدار و یک وکیل میباشد البته داشتن یک آدرس و کدپستی معتبر نیز نکته قابل تاملی است .

  • دلیل اصلی که عقد قرارداد با این دو شخص با تخصص مشخص را الزامی میکند قبل از تاسیس شرکت در خارج از کشور  بحث شفاف سازی ها در بخش اقتصادی و بازرگانی این کشورهاست و با انجام این کار و حضور یک مشاور مالی و مالیاتی و یک مشاور حقوقی و ثبتی از ابتدا روند تاسیس شخص حقوقی کاملا قانونی و شفاف پیش میرود و این شکل از شفافیت قانونی سبب ایجاد اطمینان خاطر در موسس یا موسسین و مهیا شدن برای انجام فعالیتی کاملا روشن و بدون استرس میباشد و  احساس آرامش و عدالت اجتماعی را نیز بالا میبرد.
  • اصولا هدف افراد برای ثبت شرکت در کشورهای دیگر در کنار فعالیت اقتصادی و بازرگانی در محدود موارد در باقی موارد امکان اخذ اقامت است. که شامل بحث جامع و گسترده اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری است که امکان دریافت اقامت یک زوج به همراه فرزند زیر هجده سال سرمایه گذار و موسس شرکت را فراهم مینماید .
  • لازم به ذکر است که در حال حاضر امکان ثبت شرکت تک نفره در اکثر کشورها وجود دارد و مهمتر از تعداد افراد موسس یک شرکت شرایط عقد قرارداد با مشاوران مالی و حقوقی و آدرس مشخص و قابلیت فعالیت و سود رسانی شرکت ثبت شده برای جامعه مد نظر است .
  • مهمترین مدرک مورد نیاز برای ثبت شرکت و سرمایه گذاری گذرنامه شخص یا اشخاصی است که قرار است اعضای موسس شرکت باشند در ضمن گذرنامه های افرادی که میخواهند به همراه شخص اصیل اقامت دریافت کنند نیز لازم است همچنین معرفی و ارائه آدرس مشخص شده با اجاره نامه یا سند مالکیت معتبر نیاز است بجز مواردی که مسئولیت این کار نیز به موسسه واگذار شده باشد .
  • مسئله قابل ذکر بعدی این است که معمولا برای ثبت شرکت در خارج از کشور نیاز به ثبت شرکت در داخل از کشور نیست اما ثبت شرکت در داخل کشور شرایط اخذ اقامت را بسیار سهل تر کرده و سرعت میبخشد .

ثبت شرکت در خارج از کشور و مزایای آن

ممکن است از خود بپرسید که ثبت شرکت اصلا یعنی چه و این عمل چه فایده‌ای خواهد داشت؛ ثبت شرکت به معنای ثبت رسمی یک شرکت در زمینه تجاری یا سهامی در یکی از کشورهای خارجی است.

زمانی‌که شما بتوانید متناسب با قوانین حقوقی کشورهای خارجی، یک تجارت یا بیزینس بصورت قانونی راه‌اندازی کنید، یعنی یک شرکت ثبت کرده‌اید.

دلایل و استدلال‌های گوناگونی برای ثبت یک شرکت در خارج از ایران وجود دارد که ما در این قسمت از مقاله، پنج مورد از آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

دلیل اول: گسترش تجارت‌ها

مطمئنا یکی از مهم‌ترین دلایل هر شخصی از ایجاد یک شرکت همتا در خارج از مرزهای ایران، گستردش و افزایش بازه فروش و خدمت‌رسانی است؛ بسیاری از کارخانه‌ها یا مجموعه‌های تجاری به این نتیجه می‌رسند که پتانسیل خدمت‌رسانی به بازه گسترده‌تری از مشتری‌ها را دارند.

در نتیجه چنین تاملاتی، مدیران به سمت و سوی ثبت شرکت در خارج از کشور می‌روند.

دلیل دوم: افزایش مراودات بین المللی

یکی دیگر از دلایل برجسته برای ثبت یک شرکت در خارج از مرزهای ایران، افزایش بده و بستان‌های تجاری و اقتصادی است؛ البته فراموش نکنید که حتی با نداشتن یک شرکت در بیرون از مرزها، باز هم می‌توانید تعامل مفیدی با رقبای خارجی خود داشته باشید، ولی ایجاد یک شرکت در خارج از ایران، روند چنین تعامل‌هایی را بسیار سریع‌تر خواهد کرد.

نکته اینجاست که در بعضی موارد، شرکت‌ها، نمونه خارجی شرکت خود را با نام و عنوان دیگری ثبت می‌کنند و در نهایت، هر دو شرکت را زیر مجموعه یک هلدینگ قرار می‌دهند.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  برند آماده و مزایای آن

دلیل سوم: مهاجرت

این روزها، مهم‌ترین دلیل برای ثبت شرکت در خارج از کشور مربوط به مسائل مهاجرتی است.  با افزایش حجم مهاجران فرهنگی از ایران به سوی سایر کشورها، مسیرهای مهاجرت سخت‌تر از سال‌های قبل شده است.  اما مهاجرت با روش‌های اقتصادی مانند ثبت شرکت، همیشه جوابگو هستند؛ بسیار جالب است اگر بدانید یکی از هفت روش اصلی برای مهاجرت به کشورهای اروپایی، سرمایه‌گذاری یا انتقال سرمایه به این کشورها است.

 

دلیل چهارم: افتتاح حساب بانکی یا ایجاد یک هویت بین‌المللی

ایجاد یک هویت بین‌المللی یا برون‌مرزی، از جهات گوناگونی حائز اهمیت است؛ لازم است که مدیران یا برخی از مسئولان بلندپایه هر تجارت داخلی برای انجام بسیاری از امور، مانند خرید و فروش مواد اولیه یا انجام داد و ستدها بصورت آسوده‌تر، ، یک حساب یا هویت بین‌المللی داشته باشند.

فراموش نکنید که ایجاد یک حساب بین‌المللی علاوه بر داشتن مزایایی مانند خرید و فروش آسان از شرکت‌ها یا وبسایت‌های اینترنتی، امکان دریافت وجه دلاری را نیز برای شما ایجاد می‌کند.

دلیل پنجم: دور زدن تحریم‌ها

در این سال‌ها، تحریم‌ها و محدودیت‌های خرید و فروش زیادی، گریبان شرکت‌ها و کارخانه‌جات داخلی را گرفته است؛ برخی از شرکت‌های داخلی برای دور زدن تحریم‌ها و دست‌یابی به نیازهای اساسی خود برای چرخاندن صنعت، اقدام به ثبت شرکت در خارج از کشور می‌کنند. این روش با زیر و بم‌ها و تکنیک‌های گوناگونی به پیش می‌رود.

قرارداد همکاری در زمینه ثبت و تاسیس شرکت در کشور خارجی و پذیرش نمایندگی توسط شرکت های تجاری

 

این قرارداد بین شرکت ………… با شماره ثبت …… به نمایندگی قانونی آقای ………. که در این قرارداد کارفرما و اعطا کننده نمایندگی نامیده می شود از یک طرف و آقای …….. فرزند ……. دارای شمار شناسنامه …….. متولد ……. صادره از ……… که منبعد در این قرارداد نماینده نامیده می شود با رعایت شرایط ذیل منعقد می گردد.

ماده ۱ – موضوع قرارداد :

عبارت است از انحام امور ذیل به نمایندگی از طرف کارفرما
۱-۱-ثبت و تاسیس شرکت ……. با مشارکت یک شرکت ….. به صورت شرکت تجاری که صلاحیت وی مورد تایید کتبی شرکت کارفرما قرار گرفته باشد در کشور …… شهر …… به نسبت …… درصد سهم شرکت کارفرما و ….. درصد سهم شرکت و یا فرد ……. در زمان ثبت به وسیله نماینده با وکیل قانونی باشد.

۱-۲- در اختیار قرار دادن دفتر مناسب با کاربری اداری به متراژ ….. مترمربع جهت شرکت کارفرما در شهر …… به انضمام کلیه وسایل اداری که عرفاً مورد نیاز نماینده در محل است به مدت ……. سال شمسی و با مبلغ اجاره …….. دلار در محله که مناسب برای کارهای شرکت کارفرما باشد.

۱-۳- استخدام کارمندان محلی جهت انجام امور مربوط به دفتر، با رعایت مقررات کشور …… از لحاظ استخدام کارمند با حقوق و مزایای به سقف حداکثر …. دلار در صورت نیاز کتبی کارفرما

۱-۴- ارائه اطلاعات لازم در مورد پروژه ها و مناقصات (عمومی، محدود، کلی و جزیی) مطرح در زمینه صنعت

۱-۵- مراجعه حضوری به کلیه دوایر دولتی، خصوصی، غیر دولتی و وابسته در …… به عنوان نماینده قانونی کارفرما برای کسب آخرین اطلاعات و اخذ مدارک شرکت در مناقصه های موجود و حتی ارسال روزنامه ها در این زمینه و ارائه آنها به کارفرما در حداقل زمان مفید و معقول.

۱-۶-  ارائه خدمات مشاوره ای و به عنوان نماینده انحصاری کارفرما برای شرکت در مناقصه های موجود واریز مبلغ اولیه از مرحله شناسایی طرح اخذ اسناد مناقصه و سپس تهیه و ارائه پیشنهاد و انجام مذاکرات و عقد قرارداد در ……. پس از تایید و تصویب نهایی و کتبی کارفرما.

۱-۷- حفظ منافع شرکت به صورت رابطه وکالت و نمایندگی با رعایت مقررات حاکم بر قانون تجارت ایران در زمینه شرکت های تجاری و در صورتی که منافع شرکت به صلاحدید کارفرما تضییع شده باشد قرارداد را بدون مراجعه به دادگاه و با اختیارات حاصله یک طرفه فسخ و لغو می کند.

۱-۸- ارسال یک نسخه از کلیه مکاتبات انجام شده ظرف مدت …….. به کارفرما اگر نماینده بار اول از ارسال سهواً خودداری نموده باشد بوسیله کارفرما تذکر کتبی داده می شود در صورت تکرار موضوع عمدی محسوب شده و کارفرما یک طرفه قرارداد را به علت عدم رعایت حسن نیت در رفتار فسخ نموده و خسارت وارده را دریافت می نماید.

ماده ۲ – مدت قرارداد :

از تاریخ ………. لغایت …….. جمعاً به مدت …….. سال بوده و تمدید یا تجدید قرارداد با رضایت کتبی طرفین امکان پذیر می باشد مگر اینکه یکی از شرایط مندرج در ماده ۷ این قرارداد نقض شده که قبلاً از پایان مدت بین طرفین تفاسخ می گردد.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  کلیات مربوط به ثبت شرکت

ماده ۳ – مبلغ قرارداد :

مبلغ کل قرارداد انجام خدمات موضوع ماده یک قرارداد با ثبت و تاسیس شرکت و اختصاص محل اداری معادل …… دلار بوده به شرح ذیل :
۳-۱- مبلغ حق الزحمه وکیل رسمی معادل …………… دلار (طبق تعرفه قانونی)
۳-۲- مبلغ حق الثبت شرکت تجاری معادل …………. دلار (طبق تعرفه قانونی)
۳-۳- مبلغ اجاره محل اداری نماینده معادل ………….. دلار (اخذ رسید از موجر)

ماده ۴ – نحوه پرداخت :

۴-۱- پرداخت ……… درصد مبلغ حق الزحمه وکیل رسمی و قانونی معادل ………. دلار به عنوان پیش پرداخت در ازای ضمانت نامه معتبر و مورد نظر کارفرما و ارائه وکالت نامه ومدارک شناسایی وکیل طی برنامه مدون و زمان بندی مشخص به وسیله نماینده توسط کارفرما پرداخت می گردد.

تبصره – در صورت عدم اجرای طرح از ناحیه نماینده یا وکیل معرفی شده توسط نماینده در مدت زمان تعهد شده نماینده موظف به استرداد وجوه دریافتی و خسارات وارده به کارفرما خواهد بود.

۴-۲- پرداخت …. درصد مبلغ حق الوکاله وکیل پس از ثبت شرکت در مراجع قانونی ثبت شرکت ها در شهر …….. و اتمام کلیه مراحل اداره مربوط به شرکت که با استعلام کارفرما، شرکت ثبت شده و دارای موجودیت قانونی و واجد شرایط شخصیت حقوقی برای فعالیت شناخته شده باشد.

۴-۳- مبلغ مربوط به حق الثبت شرکت یا اعلام کتبی نماینده و در زمان اعلام از طرف مرجع ذیصلاح در کشور …….. کاملاً پرداخت می گردد و در صورت شمول هر هزینه قانونی برای ادامه فعالیت اعم از مالیات و غیره نماینده موظف است که در اسرع وقت به کارفرما به صورت کتبی اطلاع داده تا پرداخت شود، هرگونه تقصیر یا قصور در این زمینه در صورت ایجاد خسارت نماینده مسئولیت قانونی آن را پذیرا شده است که علاوه بر پرداخت خسارت وارده و رفع موانع قانونی کارفرما مبنای عدم اقدام به موقع نماینده را عدول از روابط با حسن نیت دانسته و قرارداد فی مابین را یک طرفه فسخ می نماید.

۴-۴- مبلغ اجاره بها محل اداری نماینده کارفرما پس از مشخص شدن و بازدید و تایید کارفرما بر اساس مقررات کشور …… پرداخت خواهد شد.

تبصره ه۱ – موجر بایستی مالک قانونی ملک باشد.۲- دیون مالیاتی و عوارض بابت ملک وجود نداشته باشد. ۳- کاربری ملک از نظر مسکونی، اداری و تجاری مشخص باشد. ۴- در صورتی که هرگونه مشکل قانونی در رابطه با اجاره دفتر بروز نماید نماینده مسئولیت مستقیم آن را داشته و کارفرما از هر گوونه مسئولیتی مبرا می باشد.

ماده ۵ – تعهدات طرفین :

۵-۱- نماینده متعهد می گردد تمام سعی و تلاش معقول خویش را جهت اجرای موضوع قرارداد نمایندگی معمول داشته ومنافع کارفرما را مورد حمایت قرار دهد.

۵-۲- نماینده حق پذیرش نمایندگی از سایر شرکت ها و کارخانجات ایرانی و خارجی و اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگر را جز با رضایت مکتوب کارفرما ندارد.

۵-۳- نماینده حق واگذاری جز یا کل قرارداد مانحن فیه را به اشخاص ثالث ندارد.

۵-۴- تمامی مسئولیت های قانونی ناشی از اجرای قرارداد از سوی نماینده یا اشخاص ثالث صرفاً متوجه نماینده بوده و نامبرده ثالث در صورت بروز اختلاف حق مراجعه به کارفرما را ندارند.

۵-۵- نماینده می بایست بلافاصله کارفرما را از هر گونه شکایت یا اظهار عقیده ای که از سوی اشخاص طرف قرارداد دریافت می کند آگاه سازد.

۵-۶- نماینده متعهد است در مذاکرات و قرارداد تنظیمی وفق مفاد و شرایط اعلامی کارفرما را دقیقاً عرضه نماید.

۵-۷- نماینده از علائم تجارتی، اسامی تجارتی یا هر نوع علائم دیگر کارفرما را استفاده می کند.

۵-۸- نماینذه حق ثبت هیچ یک از علائم تجارتی، اسامی تجارتی کارفرما به نام خود را ندارد.

۵-۹- تاخیر ناشی از قصور نماینده در اجرای وظایف قراردادی خود، دیرکرد تلقی و میزان خسارت بر حسب زمان تاخیر به … دلار معین می گردد.

۵-۱۰- چنانچه هر گونه مجوز دولتی جهت انتقال کارمزد و یا هر مبلغ دیگر که نماینده محق به دریافت آن است به خارج کشور لازم باشد (مثلا به دلیل وجود مقررات کنترل ارز در کشور) در این صورت پرداخت مبلغ مذکور پس از اخذ مجوز توسط کارفرما صورت خواهد گرفت.

۵-۱۱- نماینده متعهد است کلیه مدارک و اطلاعات دریافت شده از کارفرما را به عنوان امین قانونی محرمانه تلقی کرده و بدون مجوز کارفرما حق افشا و واگذاری به غیر را ندارد.

۵-۱۲- با انقضا مدت قرارداد نماینده بایستی کلیه وسایل و اسناد و مدارک و نمونه های که توسط کارفرما برای او تهیه و در اختیارش می باشد را به مشارالیه بازگرداند والا ید امانی نماینده به ید ضمانی تغییر داده شده و عواقب قانونی آن را باید پذیرا باشد.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  معایب ثبت شرکت

۵-۱۳- نماینده متعهد است گزارش پیشرفت کار و مشکلات فرآوری موجود را در اول هر ماه به صورت کتبی به کارفرما تحویل دهد.

۵-۱۴- نماینده متعهد است نسبت به کلیه مکاتبات و گزارشات کارفرما حداکثر ظرف مدت …….. هفته از تاریخ دریافت در مقصد به صورت کتبی پاسخ خود را اعلام کند.

۵-۱۵- کارفرما متعهد است صورت حساب های دریافتی از نماینده را پس از تایید کارشناسی و ناظرین امر ظرف مدت …… هفته پرداخت نماید.

۵-۱۶- نماینده متعهد است یک هفته پس از انعقاد قرارداد برنامه زمان بندی اجرای خدمات موضوع قرارداد را کتباً به کارفرما اعلام نماید.

۵-۱۷- هر گونه قصور توسط نماینده در انجام تمام یا قسمتی از تعهدات خود به موجب مفاد این قرارداد به طور یک طرفه کارفرما را از آنچه حقاً از اجرای این قرارداد انتظار خواهد داشت. به طور عمده محروم کند نقص قرارداد و موجب فسخ کتبی ازناحیه کارفرما خواهد بود.

ماده ۶ – موارد غیر مرقبه (فورس ماژور) :

در صورت بروز حوادث غیر مرقبه و غیر قابل کنترل همانند، شورش، اعتصاب، آتش سوزی، حوادث طبیعی، همانند سیل، زلزله، طرفین قرارداد در مدتی که قادر به انجام تعهدات خود نبوده و مادامی که علت مزبور رفع نشده است زمان مورد نظر به مدت قرارداد اضافه می گردد.

ماده ۷ – خاتمه مدت قرارداد :

۷-۱- اتمام مدت قرارداد
۷-۲- توافق طرفین مبنی بر ختم قبل از موعد پیش بینی شده در قرارداد
۷-۳- در موارد زیر کارفرما می تواند قرارداد را با صدور ابلاغیه به نماینده بدون مراجعه به هیچ مرجعی خاتمه دهد.
۷-۳-۱- قصور نماینده در اجرای وظایف محوله
۷-۳-۲- تصمیم یک طرفه کارفرما به ختم قرارداد بدون قصور نماینده در انجام وظایف خود
۷-۳-۳- افشای اطلاعات یا واگذاری آن به اشخاص ثالث توسط نماینده.
ختم قرارداد به هریک از دلایل موجود در قرارداد نماینده را از هیچیک از مسئولیت های خود قبل و در زمان ختم حادث گردیده را مبرا نمی سازد و نماینده موظف به اجرای تعهدات موجود خود می باشد.

ماده ۸ – تضمین حسن انجام کار :

به منظور حسن انجام تعهدات نماینده مکلف است هم زمان با امضا ققرارداد ضمانت نامه بانکی قابل قبول کارفرما معادل …… % مبلغ کل قرارداد را به کارفرما تسلیم نماید.
ضمانت اجرا تخلف نماینده از مفاد قرارداد علاوه بر جبران خسارت وارده پرداخت ……. مبلغ می باشد.
ضمانت نامه حسن انجام تعهد …….. ماه پس از انقضای قرارداد با تایید کارفرما آزاد می گردد.

ماده ۹ – کسورات قانونی :

کارفرما از هر پرداخت متناسب با قوانین و مقررات جاری کشور کسورات قانونی را کسر نماید.

ماده ۱۰ – این قرارداد تابع قانون کشور جمهوری اسلامی ایران است.

ماده ۱۱ – زبان قرارداد و مکاتبات فی مابین کارفرما و نماینده فارسی است و تمامی اسناد بایستی با ترجمه فارسی برای کارفرما ارسال گردد.

ماده ۱۲-هیچگونه اضافه یا تغییری در این قرارداد معتبر نیست مگر آنکه به ظور کتبی توسط طرفین تنظیم شده و به امضا رسیده باشد.

ماده ۱۳ – واحد پول در قرارداد حاضر ریال و دلار شناخته شده برای طرفین است.

ماده ۱۴ – ضمائم پیوست این قرارداد جزء لاینفک قرارداد می باشد.

ماده ۱۵- حل اختلاف :

در صورت بروز اختلاف ابتدا سعی در صلح وسازش بین طرفین خواهد شد که بر روابط با حسن نیت خود مستقر بوده و تعهدات فی مابین به نحو احسن اجرا گردد. در غیر این صورت کارشناس تعرفه شده کارفرما به عنوان داور مرضی الطرفین اقدام به اظهارنظر و صدور حکم لازم الاجرا خواهد نمود.

ماده ۱۶ – نشانی و  اقامتگاه طرفین :

شرکت کارفرما به نشانی ………………………………………………..
نماینده ……………………………………………………..
هرگاه یکی از طرفین نشانی خود را در مدت قرارداد تغییر دهد باید موضوع را کتبا به طرف دیگر اطلاع دهد والا کلیه نامه ها و ابلاغیه و ارسالات سفارشی و غیره به آدرس قبلی اریال و ابلاغ شده محسوب می گردد.

ماده ۱۷ – اسناد و مدارک زیر ضمائم این قرارداد با اخذ رسید کتبی و به صورت عقد امانت به منظور ثبت شرکت در اختیار نماینده قرارداد شده است.

۱۷-۱- کپی پاسپورت آقای ……………….
۱۷-۲- ترجمه رسمی اساسنامه شرکت ……. به زبان …….. تاییدیه وزارت امور خارجه …….. سفارت …….. کشور ………
۱۷-۳- اصل وکالت نامه از طرف آقای …………
۱۷-۴- نهاد و تاسیس شرکت …….. که به تایید مراجع ذیصلاح ایران رسیده است.
۱۷-۵- عقد تاسیس شرکت ……. در سال ……. میلادی

ماده ۱۸- نسخ قرارداد :

این قرارداد در …… ماده ………. و تبصره و …….. پیوست و در ………. نسخه که حکم واحد را دارند تهیه و از تاریخ مبادله لازم الاجرا است.

کارفرما                                                                                  نماینده
شرکت به مدیریت عاملی                                                                      آقای

 

امتیاز شما به این مقاله post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *