مدارک لازم برای ثبت شرکت

حتما برای شمایی که قصد ثبت کردن شرکت را داشته اید پیش آمده باشد که بخواهید بدانید چه مدارکی لازم دارید. در این مواقع سامانه ثبت شرکتها نیز اطلاعاتی در این باره به شما ارائه نمی کند و باید در مراحل مختلف مدارکی را تهیه کنید.

این امر موجب گمراهی و طولانی شدن متقاضی ثبت شرکت می شود، لذا ما در این مقاله قصد داریم مدارک مورد نیاز برای ثبت انواع شرکت را برای شما بازگو کنیم:

به طول کلی هفت نوع شرکت وجود دارد:

  1. سهامی (عام، خاص)
  2. شرکت با مسئولیت محدود
  3. تضامنی
  4. مختلط غیر سهامی
  5. مختلط سهامی
  6. شرکت نسبی
  7. شرکت تعاونی تولید و مصرف

مدارک لازم و مراحل ثبت شرکت

پس از اخذ تصمیم در رابطه با نوع شرکت و بسته به تعداد شرکا برای شروع کار می توانید نسبت یه ثبت شرکت به صورت آنلاین و از طریق سامانه اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری مراحل کار را آغاز کنید. بدین ترتیب که در سامانه مذکور ثبت نام کرده و روال را مطابق سیستم طی می کنید. پیش از آغاز فرایند بهتر است مدارک مورد نیاز اعم از تصمیم در مورد نام شرکت (۵ انتخاب)، موضوع و فعالیت شرکت، آدرس و محل کار شرکت (همراه با کدپستی) و سرمایه اولیه را فراهم نمایید.

حداقل اعضا برای ثبت یک شرکت دو نفر می باشد و یک نفر به تنهایی قادر به انجام نمی باشد . جهت شرکت در مناقصات و گرفتن پروژه هایی که کارفرمای آنها دولتی می باشد شخص حقیقی قادر به اخذ مناقصه نمی باشد و حتما باید تحت عنوان شرکت یا شخص حقوقی شرکت کنند . اغلب عنوان های افتتاح شرکت ، شرکت سهامی خاص ، شرکت با مسئولیت محدود و شرکت دانش بنیان میباشد .

شرکت ها جهت انسجام فعالیت های چند شریک و با هدف های مختلف ثبت می شوند و علت وجود انواع مختلف شرکت نیز همین موضوع است . تاسیس شرکت در ایران نزد اداره sabtsherkatha صورت می گیرد .

نحوه و جزئیات ثبت شرکت

 

  • واریز حق دریافتی تعیین نام و ثبت تمامی اطلاعات فردی و حقوقی متقاضی
  • انتخاب نام
  • پذیرش (کارشناس بخش پذیرش در صورت تکمیل بودن تمامی اطلاعات متقاضی آن را ثبت نموده و رسید را به متقاضی تحویل داده و یک نسخه از مرحله پذیرش را ضمیمه اطلاعات قبلی میکند و نسخه­ی  دیگری را به متقاضی تحویل میدهد).
  • ورود اطلاعات اولیه: پس از اینکه کارشناس پذیرش اطلاعات را وارد سیستم ثبت کرد، شخص متقاضی صحت اطلاعات را تأیید کرده و درخواست متقاضی برای ادامه فرآیند ثبت شرکت برای تعیین نام نهایی و تعیین کارشناس ارسال میگردد. اولویت های نام شرکت که توسط متقاضی ارایه گردیده، توسط کارشناس کنترل و بررسی شده و یکی از نام­ها انتخاب میشود.

 

نکته مهم در نحوه ثبت شرکت

ناگفته نماند که پس از تایید نام شرکت، فقط تا دو ماه مهلت باقیست تا شرکت ثبت شود. در صورت عدم ثبت باید برای تمدید نام شرکت مجددا اقدام شود.

  1. تعیین کارشناس ممیزی
  2. بررسی کارشناسی تأسیس
  3. بررسی سرپرستی
  4. هزینه ثبت: پس از تشکیل پرونده و ارجاع آن به بخش حسابداری، متقاضی موظف به پرداخت هزینه ثبت و درج اطلاعات میباشد.
  5. دفتر ثبت تأسیس: در این مرحله تمامی مدارک و پرونده متقاضی به صورت کارتابلی به دفتر ثبت تأسیس منتقل شده و در دفاتر ثبت نوشته میشود. همچنین در این مرحله پس از تثبیت هویت متقاضی، ذیل تمامی مدارک توسط او امضا میگردد. تعیین شماره ثبت تقاضای شرکت در این مرحله انجام میگیرد.
  6. دبیرخانه مکانیزه: در این مرحله متقاضی برای ادامه فرایند تاسیس شرکت، تمامی مدارک پیش نویس را به دبیر خانه برای دریافت پاکنویس تحویل میدهد. در نسخه پاکنویس، تاریخ صدور و شماره ثبت درج گردیده است.
  7. مراجعه به ریاست: متقاضی با در دست داشتن نسخه ی اصلی به ریاست یا معاون اداره مراجعه کرده و امضا را دریافت میکند. سپس به دبیرخانه رفته و روند ثبت تکمیل میگردد. در این مرحله متقاضی نسخه اصلی را با مهر برجسته تکمیل میکند.
  8. تکمیل فرم تعیین نام و پرداخت حق تعیین نام.

چگونگی انجام ثبت شرکت

 

برای ثبت شرکت در ابتدا متقاضی میبایست نوع ثبت خود را اعم از شرکت ، موسسه و … مشخص و پذیرش خود را آغاز کند . بر اساس آن مدارک و مراحل ثبتی را طی کند بعد از پذیرش نهایی به متقاضی شماره پیگیری داده می شود و بعد از پذیرش امکان ویرایش وجود ندارد .اولین اقدام در اداره ثبت شرکت ها کارشناسی تایید نام است و بعد از تایید نام مدارک  از طریق پست برای اداره ثبت ارسال می شود . فرصت ارسال مدارک محدود و حد اکثر سه روز می باشد . بهتر است قبل از اقدام به تاسیس مدارکات و مجوزات بعضی از موضوعات فعالیت که نیاز به مجوز دارند و سوپیشینه ها آماده باشد تا در روند کار با مشکلی مواجه نشود .

بعد از ارسال و کارشناسی اگر ایرادی از طرف کارشناس وجود نداشته باشد ، ابلاغیه برای مراجعه و مطالعه پیش نویس آگهی و پرداخت وجوه ثبتی صادر میشود .برای ثبت باید نام مناسب اتخاذ نمود . نام شرکت میبایست کاملا فارسی و معنا دار باشد ، تکراری نباشد و از اسم خاص در آن استفاده شده باشد و نوشتن اعداد فقط به صورت حروف مجاز است .فعالیت‌های اقتصادی به شیوه‌های متفاوتی اعمال می‌شود. پشتیبانی از فعالان این امر و چگونگی نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی و تجاری نیازمند کسب آگاهی و اطلاعات ضروری در این حیطه است.

نتیجه گیری:

همه مراحل ذکر شده در موسسه راه روشن در کمترین زمان صورت می گیرد زیرا تمامی مدارک مورد نیاز اول توسط کارشناسان ذکر می شود. در ادامه نیز برای تهیه مابقی مدارک مشاوران و وکلای موسسه همکاری لازم را با شما جهت تسریع امور بعمل می آورد.

ضمناً موسسه راه روشن در امور ثبتی دیگر نظیر ثبت برند، کد اقتصادی، ایزو، ایران کد و … فعالیت دارد و از بهترین و معتبر ترین موسسات ثبتی ایران می باشد.

 

 

 

اگه این نوشته مفید بود براتون امتیاز بدین
برای مشاوره رایگان تماس بگیرید