مزايای ثبت شرکت دانش بنيان در سال 1402

با توجه به شعار ارسال و اهمیت رشد کشور و حرکت به سمت دانش، ثبت شرکت دانش بنیان بیش از پیش دارای اهمیت است. در سال ۱۴۰2 که سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین می باشد اهمیت ویژه ای به موضوع دانش بنیان داده می شود.

مزایای ثبت شرکت دانش بنیان در سال جدید

 

یکی از انواع شرکت هایی که در حال حاضر متقاضیان آن افزایش یافته، ثبت شرکت دانش بنیان می باشد. در واقع، این نوع شرکت ها بر پایه علم، تحقیقات، نوآوری، و ایجاد کار آفرینی، توسط حداقل ۱ نفر تشکیل می شوند. همچنین، نظارت بر شرکت های دانش بنیان از جمله وظایف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محسوب می شود.
شرکت های دانش بنیان در واقع، شرکت هایی هستند که فعالیت آن ها بر روی تولید و اجرای یک یا چند اختراع متمرکز می باشد. بطور کلی، این نوع شرکت ها به منظور ایجاد، ارتقاء، پیشرفت و استفاده بهینه از دانش تشکیل می شوند. بنابراین، یکی از ملزومات ثبت شرکت دانش بنیان داشتن اختراع و نوآوری می باشد.
همچنین، به شرکتی دانش بنیان گفته می شود که از ۱ تا ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به یک دانشگاه یا واحد پژوهشی، و یا از ۵۱ تا ۱۰۰ درصد آن متعلق به اعضای هیات علمی این مراکز علمی باشد. در صورتی که سهام دانشگاه کمتر از ۵۰ درصد باشد، شرکت دانش بنیان خصوصی بوده و در غیر اینصورت دولتی می باشد.
دانشگاه‌ ها و واحدهاي پژوهشي پس از دریافت مجوز تاسيس شركت‌ دانش‌ بنيان، در آيين ‌نامه‌ مالي و معاملاتي خود در هيات امنا، مي‌توانند فعالیت خود را آغاز نمایند. هر شركت دانش ‌بنيانی یا به پيشنهاد تعدادي از اعضای هيات علمي تاسيس شده و يا توسط دانشگاه یا واحد پژوهشي به اعضای هيات علمي پيشنهاد مي ‌شود.

قوانین شرکت دانش بنیان


  • تنها مالکان آن دانشگاه ها و اعضای هیئت علمی آن ها می باشند.
  • در صورت خصوصي بودن شركت دانش‌بنیان، این شرکت بايد تابع قوانین و مقررات تجارت بوده و در اداره ثبت شركت‌ ها ثبت گردد.
  • دانشگاه ها تنها به میزان سهام خود در مدیریت شرکت و  سود و زیان آن شریک می باشند.
  • رییس و معاون دانشگاه یا مرکز پژوهشی تنها در زمان مسئولیت خود می توانند سهامداران شرکت باشند.
  • اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت نباید هیچ گونه مسئولیتی در دانشگاه داشته باشند.
  • اعضای هیئت علمی دانشگاه متناسب با میزان زمان، نوع فعالیت و میزان مشارکتی که در مالکیت فکری معنوی شرکت دارند، می توانند سهامدار شرکت باشند.
  • دولت به منظور ارزش گذاری و گسترش دانش و کار آفرینی در شرکت های دانش بنیان، به مدت ۱۵ سال پس از تاریخ مجوز ثبت شرکت، مواردی مانند معافیت از مالیات، عوارض گمرکی، سود بازرگانی و عوارض مالیاتی را در نظر گرفته است.
  • دولت مزایایی از قبیل تسهیلات بانکی با بهره کم، واگذاری اراضی شهرک های صنعتی، تخفیف دوره های آموزشی و حمایت از کالاهای ساخت داخل را برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته است.

مراحل ثبت شرکت دانش بنیان


    1. مراجعه به شرکت مشاور
    2. عقد قرارداد با شرکت مشاور
    3. تحویل مدارک مورد نیاز به کارشناسان مربوطه
    4. ثبت شرکت با عنوان دانش بنیان

مدارک لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان


  • رزومه شرکت
  • تصویر اساسنامه شرکت
  • تصویر اظهارنامه شرکت
  • تصویر آگهی روزنامه رسمی تاسیس شرکت
  • کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره شرکت
  • کپی مدارک تحصیلی اعضا و موسسین شرکت
  • آخرین اظهارنامه مالیاتی ارسال شده به اداره امور مالیاتی کشور
  • آخرین لیست بیمه شرکت و خلاصه ای از وضعیت حقوق و مزایا

نحوه ثبت شرکت دانش بنیان

مراحل اولیه:

به منظور ثبت شرکت دانش بنیان باید دارای یک شرکت ثبت شده باشید. نوع شرکت یا موسسه و تحصیلات مدیرعامل در اینجا اصلا مهم نیس!
پس از ثبت شرکت و تاید آن توسط اداره ثبت شرکتها باید به سامانه دانش بنیان مراجعه و ثبت نام اولیه را انجام دهید.
در این قسمت باید گزینه ثبت نام را زده و موارد خواسته شده را تکمیل کنید.
این اطلاعات شامل شناسه ملی و نام شرکت، نام و نام خانوادگی مدیرعامل به همراه شماره تماس مدیر عامل می باشدو پس از ورود رمز عبور دلخواه و کد اعتبار سنجی کد تایید به شماره مدیر عامل ارسال می شود.
پس از ورود کد اعتبار سنجی و ورود به بخش کاربری باید موارد خواسته شده را گام به گام تکمیل کنید.در قسمت درخواست ارزیابی را زده و قسمت های مشخصات کلی،محل استقرار، اطلاعات هیئت مدیره و سهامداران، اطلاعات مالی و منابع انسانی و کالا و خدمات قابل ارائه در شرکت را وارد کنید.
سپس مدارک خواسته شده را بارگذاری کنید که شامل اقرارنامه و تصویر کالا، تصویر مجوز (اختیاری) و اظهارنامه شرکت (در صورت وجود) می باشد.
شما پس از تکمیل این مراحل درخواست ارزیابی خواهید داد که باید برای تایید یا عدم تایید آن صبر کنید.

معیار‌های ارزیابی «شرکت‌ها» و «کالاها و خدمات» دانش‌بنیان

 

کالاها و خدمات ارایه شده از سوی شرکت متقاضی باید همه معیارهای مندرج در ماده (۱) را داشته باشد. همچنین شرکت‌های متقاضی نیز باید معیارهای یکی از مواد (۳) تا (۶) را احراز نمایند.
ماده ۱- معیارهای کالاها و خدمات دانش‌بنیان مورد تایید
۱-۱- سطح فناوری: کالاهاو خدمات باید در حوزه فناوری‌­های بالا یا متوسط به بالا باشند به این معنا که دانش فنی طراحی و ساخت نمونه‌ی آزمایشگاهی یا دانش فنی فرآیند تولید محصول به دلیل پیچیدگی فنی:
۱- به سختی قابل کپی‌برداری بوده و کسب آن از موانع اصلی ورود شرکت‌های دیگر به بازار باشد.
۲- نیازمند تحقیق و توسعه قابل توجه، توسط تیم فنی خبره برای کسب آن باشد.
۳- منجر به ایجاد خواص یا کارکردهای پیچیده‌ای در محصول، شده باشد.
تبصره ۱– با توجه به میزان پیچیدگی دانش فنی، کالا یا خدمت حائز معیارهای بند ۱-۱، مندرج در فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح ۱ یا سطح ۲، در نظر گرفته می­‌شوند.
تبصره ۲- خدمات زیر، بعنوان خدمات دارای معیار بند ۱-۱، پذیرفته می­‌شود:
الف- خدمات فنی در زمینه «دانش ‌فنی و طراحی» بر روی «کالا یا خدمت حائز معیارهای بند ۱-۱»
ب- خدمات جانبی «نصب، تعمیر و نگهداری تخصصی» مرتبط با «کالا یا خدمت حائز معیارهای ماده ۱ و ساخته شده توسط شرکت متقاضی»
ج- خدمات ارایه شده با استفاده از «تجهیزات یا فرآیندهای در سطح «فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح ۱»، حائز معیارهای ماده ۱و ساخته شده توسط شرکت متقاضی»
۲-۱- مرحله تولید: کالاهای ارایه شده،‌ باید در حال تولید بوده یا حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی (با قابلیت بررسی فنی)‌ ساخته شده باشند، همچنین خدمات، باید دارای اسناد فروش باشند.
۳-۱- طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه: شرکت باید طراحی اساسی و قابل توجهی مبتنی بر فعالیت­های تحقیق و توسعه مطابق با پیوست (۱)، حداقل در یکی از موارد زیر انجام داده باشد:
الف- طراحی زیرسیستم اصلی(۱) کالا و خدمت
ب- طراحی یکپارچه‌سازی کالا و خدمت
ج- طراحی فرآیند (یا تجهیزات) تولید کالا و خدمت، مشروط به پیچیده بودن این فرآیند (یا تجهیزات) تولید
ماده ۲- معیارهای شرکت‌های دانش‌بنیان
شرکت‌های‌ دانش‌بنیان موضوع این آئین‌نامه شامل چهار دسته زیر بوده و براساس دارا بودن معیارهای مواد (۳) تا (۶)، مورد تایید قرار می­‌گیرند؛
الف- نوپا نوع ۱
ب- نوپا نوع ۲
ج- تولیدی نوع ۱
د- تولیدی نوع ۲
ماده ۳- شرکت‌های دانش‌بنیان «نوپا نوع ۱»
شرکت­های نوپا که دارای اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند یا دارای درآمد عملیاتی در اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند، در صورتی که «کالاها یا خدمات یا فرآیند تولید یا تجهیزات تولید» مندرج در «فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح ۱» را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی و مشروط به دارا بودن همه معیارهای ماده (۱)، ساخته و ارایه نمایند، بصورت شرکت «نوپا نوع ۱» تایید می‌­شوند.
ماده ۴- شرکت‌های دانش‌بنیان «نوپا نوع ۲»
شرکت­‌های نوپا که دارای اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند یا دارای درآمد عملیاتی در اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند، در صورتی که «کالاها یا خدمات یا فرآیند تولید یا تجهیزات تولید» مندرج در «فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح ۲» را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی و مشروط به دارا بودن همه معیارهای ماده (۱)، ساخته و ارایه نمایند، بصورت شرکت «نوپا نوع ۲» تایید می­‌شوند.
ماده ۵- شرکت‌های دانش‌بنیان «تولیدی نوع ۱»
حداقل (۲۵) درصد از درآمد عملیاتی یک سال مالی گذشته شرکت (که در اظهارنامه مالیاتی شرکت اظهار شده است)، ناشی از فروش کالاها یا خدمات دانش‌بنیان مندرج در «فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح ۱» و حائز همه معیارهای ماده (۱)، باشد.
ماده ۶- شرکت‌های دانش‌بنیان «تولیدی نوع ۲»
با توجه به اهمیت رسوخ فناوری‌­های برتر در شرکت‌های صنعتی، شرکت‌های متقاضی که در اظهارنامه سال مالی گذشته خود دارای درآمد عملیاتی هستند، در صورت فعالیت در حوزه‌­های فناوری برتر، با دارا بودن یکی از شرایط بندهای ۶-۱ یا ۶-۲، بصورت شرکت «تولیدی نوع ۲» تایید می­‌شوند:
۱-۶- شرکت، «کالاها یا خدمات یا فرآیند تولید یا تجهیزات تولید» مندرج در فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح ۱ یا سطح ۲ را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی و مشروط به دارا بودن همه معیارهای ماده (۱)، ساخته و ارایه نماید.
۲-۶-  شرکت مجری حداقل یک پروژه«مهندسی، پیمانکاری و ساخت» (EPC) باشد، مشروط به اینکه حداقل (۱۰) درصد از قیمت قراردادهای پروژهناشی از بخش‌های حائز همه معیارهای ماده (۱) باشد.
ماده ۷- شرکت‌های دانش‌بنیان «تولیدی نوع ۲» و «نوپا نوع ۲»، مشمول استفاده از معافیت مالیاتی نمی‌باشند.
دانش بنیان

شرایط کالاها و خدمات دانش‌بنیان مورد تایید:

سطح فناوری: کالاهاو خدمات باید در حوزه فناوری‌­های بالا یا متوسط به بالا باشند به این معنا که دانش فنی طراحی و ساخت نمونه‌ی آزمایشگاهی یا دانش فنی فرآیند تولید محصول به دلیل پیچیدگی فنی:
۱- به سختی قابل کپی‌برداری بوده و کسب آن از موانع اصلی ورود شرکت‌های دیگر به بازار باشد.
۲- نیازمند تحقیق و توسعه قابل توجه، توسط تیم فنی خبره برای کسب آن باشد.
۳- منجر به ایجاد خواص یا کارکردهای پیچیده‌ای در محصول، شده باشد.
تبصره ۱– با توجه به میزان پیچیدگی دانش فنی، کالا یا خدمت حائز معیارهای بند ۱-۱، مندرج در فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح ۱ یا سطح ۲، در نظر گرفته می­‌شوند.
تبصره ۲- خدمات زیر، بعنوان خدمات دارای معیار بند ۱-۱، پذیرفته می­‌شود:

الف- خدمات فنی در زمینه «دانش ‌فنیو طراحی» بر روی «کالا یا خدمت حائز معیارهای بند ۱-۱»

ب- خدمات جانبی «نصب، تعمیر و نگهداری تخصصی» مرتبط با «کالا یا خدمت حائز معیارهای ماده ۱ و ساخته شده توسط شرکت متقاضی»

ج- خدمات ارایه شده با استفاده از «تجهیزات یا فرآیندهای در سطح «فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح ۱»، حائز معیارهای ماده ۱و ساخته شده توسط شرکت متقاضی»

 متذکر می‌گردد صرفا تولید یکی از کالاوخدمات دانش بنیان دلیل برتایید کل شرکت نیست. مطابق با “آیین نامه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان” شرکت متقاضی باید دانش فنی طراحی یا توسعه کالاها/خدمات دانش بنیان، یا دانش فنی طراحی یا تغییر اساسی فرایند تولید پیچیده آنها را مبتنی بر فعالیت‌های تحقیق و توسعه، کسب کرده باشد و سایر معیارهای مندرج در آیین نامه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان را احراز نماید.
لینک فهرست کالا و خدمات مورد تایید

نتیجه گیری

همان طور که در مطلب بالا خواندید هیچ کدام از موارد بالا از متقاضی خواسته نشده تا ثبت اختراع برای کالای خود داشته باشند. بسیار راحت تر از قبل می توان شرکت دانش بنیان ثبت کرد به شرطی که جزء موارد بالا باشید و از یک کارشناس ثبتی مشاوره دریافت کنید.
برای مشاوره رایگان جهت امور ثبتی و حقوقی به خصوص ثبت شرکت دانش بنیان با کارشناسان ما در راه روشن تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
برای مشاوره رایگان تماس بگیرید