نحوه تغییر یا حذف یکی از شرکا یا سهام داران در شرکت

پس از ثبت شرکت، ورود و خروج شریک در شرکت به دلایل خاصی اتفاق می افتد ؛ که سعی بر آن داریم درمقاله زیر به آن بپردازیم . هرگاه در یک شرکت تعدادی از سهامداران یا شرکا قصد خروج از شرکت و منتقل نمودن سهام خود به دیگران را داشته باشند، به آن ورود و خروج شریک گفته میشود.

مراحل ورود و خروج شریک در شرکتهای تجاری

ورود و خروج شریک جدید به شرکت از طریق مراحل زیر صورت می گیرد .

ورود شریک به دو حالت زیر صورت میپذیرد:

  • الف) جایگزین شدن شریک جدید با شرکای قدیمی: این نوع اشخاص حقوقی را شامل نمی شود .
  • ب) مبادله شریک جدید با شرکت: در این نوع، مبادله بین شخص حقیقی با شخص حقوقی شرکت است.
ورود و خروج شریک در شرکت

ورود و خروج شریک در شرکت

خروج شریک از شرکت :

مطابق ماده ۱۲۳ قانون تجارت شرکاء حق ندارد بدون رضایت سایر شرکاء سرمایه خود را به دیگری واگذار کند و از شرکت خارج شود در صورت رضایت تمام شرکا برای خروج شریک باید همانند ورود شریک نوع مبادله سرمایه بین شرکاء تعیین شود. که به دو صورت زیر می باشد :

  • الف) سهم الشرکه خروجی از محل سرمایه شرکت پرداخت شده باشد: این مبادله بین شخصیت حقیقی و اشخاص حقوقی بوده و ارزش مالی و ارزیابی دفتری سرمایه، ملاک ثبت حسابداری می باشد.
  • ب) واگذاری سرمایه توسط شریک خروجی به شرکای جدید: این مبادله سرمایه بین اشخاص حقیقی می باشد و با مبلغ ریالی مبادله کاری نداشته و فقط با ارزش دفتری سرمایه مبادله شده رویدادها ثبت می شود.
صورتجلسه تغییر آدرس شرکت

لازم به ذکر است هنگام خروج شریک از شرکت کلیه حساب های مربوط به وی مانند حساب سرمایه، حساب برداشت، حساب جاری و حساب وام شرکاء از دفاتر حذف می شود.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  ثبت شرکت در پیام

ورود و خروج شریک در شرکت های سهامی خاص

در این شرکت ها اگر چه ورود شریک همراه با افزایش دارایی امکان پذیر است اما خروج شریک و کاهش سرمایه وجود ندارد به همین دلیل بهترین راه برای ورود و خروج سهامداران این نوع شرکت ها نقل و انتقال سهام می باشد.

در شرکت های سهامی خاص برای نقل و انتقال سهام اولا صورتجلسه نقل و انتقال سهام را تنظیم نمود و سپس نسبت به دریافت مفاحساب از دارایی که پرونده مالیاتی شرکت در آن قرار دارد اقدام نمود.

برای دریافت مفاصا حساب از دارایی می بایست چهار درصد از سرمایه ای را که انتقال می یابد به اداره مالیات پرداخت نمود. پس از دریافت مفاصا حساب دارایی می توان نسبت به ثبت صورتجلسه مذکور در اداره ثبت شرکت ها اقدام نمود.

ورود و خروج شریک در شرکت با مسئولیت محدود

در شرکت های با مسئولیت محدود ورود و خروج شریک به دو صورت امکان پذیر است که در ذیل به آن اشاره می کنیم :

۱. ورود و خروج از طریق نقل و انتقال سهم الشرکه : در این مورد باید نسبت به تنظیم صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه اقدام نمود و با مراجعه به محل رسمی مانند یکی از دفترخانه های اسناد رسمی نسبت به دریافت صلح نامه اقدام نمود.
۲. ورود و خروج شریک از طریق صورتجلسات افزایش و کاهش سرمایه : ابتدا باید در صورتجلسه افزایش سرمایه، شخص جدید را جزء شرکاء کرده سپس در صورتجلسه سرمایه نسبت به خروج شریک اقدام نمود.

دلایل ورود و خروج شرکا

_ جایگزین نمودن شخص یا اشخاص از مجموعه با شخص یا اشخاص دیگر.
_ انصراف یکی از اعضای شرکت از ادامه کار.
_ اضافه شدن فرد جدید به هر دلیلی.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  اهمیت ثبت شرکت در رشد کسب و کار اینترنتی

مدارک مورد نیاز جهت ورود و خروج شرکا

_ مدارک شناسایی  کلیه ی اعضای شرکت.
_ سربرگ مجموعه.
_ ارایه مدارک شناسایی مربوط به شرکت یامؤسسه توسط وکیل مؤسسه.
_ حضور کلیه شرکا در جلسه.
_ مهر شرکت.
_ مدارک تکمیلی اعلام شده در مؤسسه.

امتیاز شما به این مقاله post

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!