چطور شرکت خودم را ثبت کنم؟

هنگامی که تصمیم به ثبت شرکت میگیرید شاید به این فکر کنید که چگونه می توانم خودم تمام امور به ثبت شرکت را انجام دهم؟ آیا این فکر درست است و امکان انجام این امور به تنهایی و بدون دانش وجود دارد؟ پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با هم به حقیقت این موضوع پی ببریم.

نحوه ثبت شرکت

برای ثبت شرکت از هر نوعی ابتدا نیاز به یک یا چند نفر سهام دار است. به این نکته توجه داشته باشید که اگر خودتان موسس شرکت هستید باید نسبت به دیگر اعضا آشنایی کافی داشته باشید و با اعتماد کامل آنها را سهام دار کنید.

انواع ثبت شرکت چند مدل است که هرکدام را به اختصار توضیح می دهیم:

 

1- ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکتها توسط خود شخص:

متقاضیان ثبت شرکت ابتدا برای شروع می بایست در سامانه ثبت شرکت ها ثبت نام کنند.
سپس بعد از طی مراحل زیر درخواست خود را مبنی بر ایجاد شرکت ثبت کنند.

مراحل در سامانه ثبت شرکت

۱-رجوع به سامانه ثبت شرکت و انتخاب گزینه میز خدمات الکترونیک:

در این قسمت انواع خدمات شرکت و برند و سایر خدمات ذکر شده است. شما می توانید با انتخاب گزینه مورد نظر، فعالیت خود را آغاز کنید.

۲- انتخاب گزینه تاسیس شرکت:

پس از انتخاب تاسیس شرکت حقوقی و تعیین نوع شرکت گزینه ی ادامه را کلیک کرده و به قسمت بعدی می رویم.

۳-انجام مراحل ثبت شرکت:

در مرحله بعد باید همه مراحل زیر را برای تکمیل مدارک شرکت و اشخاص طی کنید:

  • اطلاعات عمومی شرکت
  • اطلاعات متقاضی
  • نام های درخواستی
  • موضوع فعالیت
  • سرمایه
  • اشخاص
  • اشخاص/مدیران
  • شعب
  • روزنامه کثیرالانتشار
  • مدارک شرکت( اساسنامه، تقاضانامه و …)
  • آگهی تاسیس

2- ثبت شرکت در موسسات معتبر ثبتی سطح کشور:

یکی از مهمترین هدف ها برای ثبت شرکت برخورداری از مزایای ثبت شرکت می باشد. اما اینکه چه مزایایی برای ثبت شرکت وجود دارد.

۱) اعتبار بخشی: به موجب ثبت شرکت فعالیت قانونی و رسمی در قالب شخصیت حقوقی شکل می گیرد. از این رو سایر شرکت ها و اشخاص حقیقی دیگر بیشتر تمایل به همکاری با اشخاصی دارند که فعالیت رسمی و قانونی دارند از این رو ثبت شرکت به کسب و کار شما اعتبار می بخشد.

۲) امتیاز های قانونی: امتیاز قانونی که با ثبت شرکت ایجاد می شود داشتن اسناد و مدارک معتبر مورد قبول دادگاه های ایران است. از این رو اگر اختلاف در بین شرکاء پیش بیاید مدارک و اسناد موجود ثبتی در دادگاه به رسمیت شناخته می شود و از طرف دیگر نیز اگر در برابر اشخاص ثالث برای شرکت مسئله قانونی ایجاد شود می تواند به موجب شخصیت حقوقی شرکت مسئولیت بین اعضاء تقسیم می شود. از دیگر امتیاز قانونی ثبت شرکت این است که اگر اعضاء به هر دلیلی اوراق و اسناد شرکتی را از دست ندهند می توانند بر اساس رونوشتی که در اداره ثبت شرکت ها می باشد درخواست صدور اوراق جدید نمایند.

۳) اخذ تسهیلات بانکی: دریافت هر نوع وام و تسهیلات بانکی برای شرکت ها به موجب رشد چرخه اقتصاد کشور به اشخاص حقوقی اهدا می شود. بنابراین به موجب ثبت شرکت می توانید از امتیاز دریافت تسهیلاتی که بانک ها برای اشخاص حقوقی در نظر می گیرند استفاده نمایید.

۴) شرکت در مناقصه و مزایده: یکی از اقداماتی که به موجب ثبت شرکت می توانید داشته باشید و اشخاص حقیقی نمی توانند به آن ورود پیدا کنند مشارکت در مناقصه یا مزایده است. خیلی از اشخاص نیز هدف ثبت شرکت را مشارکت در انواع مناقصات و مزایدات اعلام می کنند. بنابراین با ثبت شرکت می توانید در تمام مناقصات دولتی و غیر دولتی و حتی بین المللی نیز شرکت نمایید. این امکان برای اشخاص حقیقی وجود ندارد.

۵) توسعه مبادلات بین المللی: یکی دیگر از امتیاز هایی که به موجب ثبت شرکت برای کسب و کارتان ایجاد می شود همکاری و انجام مبادلات و حتی اخذ نمایندگی از شرکت های خارجی می باشد.

همکاری با کشور های خارجی از اینکه برای کشور ارز آوری دارد. همکاری با شرکت های خارجی و اخذ نمایندگی تنها در قالب شخصیت حقوقی ممکن می باشد.

مواردی که اعلام شد امتیاز هایی است که افراد اصولا با این هدف اقدام به ثبت شرکت می کنند که بتوانند از این امتیاز ها استفاده نمایند در کنار این امتیاز ها برخی معایبی نیز در اکثر مقالات به آن اشاره شده است.

مانند امور مالیاتی شرکت ها. در هر حالی که پرداخت مالیات برای تمام اقشار جامعه الزامی است و شرکت ها نیز از این امر مستثنی نیستند.

بنابراین عنوان مالیات به عنوان معایب شرکت اصلا معقولانه به نظر نمی رسد. قوانین ثبتی شرکت تنها ضعفی که دارند به دلیل آن دارد.

نتیجه گیری:

تمامی این مراحل نیاز به دانش نسبی به امور حقوقی دارد و بهتر است از کارشناسان ثبتی کمک گرفته شود. موسسه راه روشن با کارشناسان و مشاوران مجرب خود آماده پاسخگویی به سوالات شما در امور ثبتی می باشد.

 

 

 

اگه این نوشته مفید بود براتون امتیاز بدین
برای مشاوره رایگان تماس بگیرید