کارت پایان خدمت یا معافیت برای ثبت شرکت مورد نیاز است؟

هنگام ثبت شرکت در ایران نیازی به ارائه کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت از آن وجود ندارد. با این حال، برای گرفتن برخی مجوزها از نهادهای دیگر به این مدرک نیاز خواهد بود. بنابراین عضویت مشمولان خدمت نظام وظیفه و سربازان در شرکت‌ها امکان‌پذیر است، اما مدارکی مثل کارت بازرگانی باید به نام دیگر شرکا باشند. از سوی دیگر، شرکت‌هایی نیز وجود دارند که تاسیس آنها نه تنها نیاز به داشتن کارت پایان خدمت ندارد، بلکه مدیران آن نیز از رفتن به سربازی معاف می‌شوند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که شرط پایان خدمت برای ثبت شرکت به طور دقیق برای کدام نوع شرکت‌ها وجود دارد.

مطلب مرتیط: مدارک ثبت شرکت

تاسیس کدام نوع شرکت‌ها به کارت پایان خدمت نیاز دارد؟

هفت نوع شرکت تجاری در قانون ایران تعریف شده است: سهامی (خاص و عام)، با مسئولیت محدود، نسبی، تضامنی، مختلط سهامی، مختلط غیرسهامی و تعاونی. در مدارکی که برای ثبت این شرکت‌ها در نظر گرفته شده است، کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت سربازی به چشم نمی‌خورد. اما داشتن عنوان شغلی در این مجموعه‌ها منوط به گذراندن دوره نظام وظیفه عمومی برای آقایان است. مدیران، بازرسان و افرادی که مجوزها به نام آنهاست به کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی احتیاج دارند. گفتنی است که طبق قانون خدمت وظیفه عمومی ایران، تمام مردان بالای هجده سال که شرایط دریافت کارت معافیت را ندارند، مشمول محسوب می‌شوند. مشمولان غایب از استفاده از بسیاری از خدمات دولتی منع شده‌اند. به طور مثال برای گرفتن وام تاسیس شرکت نیز این اشخاص نمی‌توانند به تنهایی اقدام کنند.

 

آیا داشتن کارت پایان خدمت برای مدیرعامل شرکت الزامی است؟

عضویت در هیئت مدیره شرکت نیاز به داشتن کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت دارد. مدیر عامل یا از میان اعضا یا خارج از آنها انتخاب شود. در هر دو حالت، این شخص باید مدارک سربازی خود را به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه دهد. بنابراین، داشتن کارت پایان خدمت برای مدیرعامل شرکت الزامی است. بازرسین اصلی و بازرسین علی‌البدل نیز باید کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی داشته باشند. البته این شرط برای سهامداران وجود ندارد. در نتیجه، تمام مشمولان قانون خدمت وظیفه عمومی و سربازان می‌توانند سهامداران شرکت‌های سهامی خاص و سرمایه‌گذاران شرکت‌های با مسئولیت محدود باشند. گفتنی است که مدیر عامل علاوه بر کارت معافیت سربازی یا پایان خدمت باید گواهی عدم سوءپیشینه و مدرک تحصیلی خود را نیز ارائه دهد.

 

گرفتن کارت پایان خدمت با ثبت شرکت دانش‌بنیان به چه صورت است؟

شرکت‌های دانش‌بنیان مجموعه‌هایی هستند که دانش و فناوری جزئی جدایی‌ناپذیر از آنها است. ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان نه تنها به داشتن کارت پایان خدمت سربازی احتیاجی ندارد، بلکه می‌تواند به عنوان پروژه جایگزین خدمت یا امریه در نظر گرفته شود. اعضای اصلی و مدیران این کمپانی‌ها می‌توانند پس از تاسیس شرکت، مدارک خود را به مرکز نخبگان و استعدادهای برتر نیروهای مسلح بفرستند. در صورت کسب امتیازهای لازم و تایید این مرکز، این اشخاص می‌توانند برای گرفتن کارت پایان خدمت سربازی با تاسیس شرکت دانش‌بنیان اقدام کنند. پروژه جایگزین خدمت در دستگاه‌های دفاعی و دولتی حداقل چهارده ماه زمان می‌برد. دوره خدمت نظام وظیفه به صورت امریه در شرکت دانش‌بنیان نیز بیست‌وچهار ماه است. این اشخاص همچنین می‌توانند از تسهیلاتی مثل معافیت از مالیات و گرفتن وام‌های بانکی بدون داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی نیز استفاده کنند.

اگه این نوشته مفید بود براتون امتیاز بدین
برای مشاوره رایگان تماس بگیرید