کد فراگیر برای ثبت شرکت

توسعه و پیشرفت در کار همیشه در انسان بوده و خواهد بود، به همین دلیل میل به حقوقی شدن در همه اصناف وجود دارد. اما برخی از محدودیت ها ممکن است ما را نسبت به این پیشرفت ها دلسرد کند.

برای کسانی که از کشور های دیگر به ایران جهت کار، زندگی یا تجارت مهاجرت می کنند، مهم ترین مسئله ثبت شرکت می باشد. اینکه بتوانند بدون نیاز به وجود شخص ایرانی در سهام شرکت، برای خود شرکت ثبت کنند یکی از نیاز های آنان است. مورد بعدی نیز دریافت کد فراگیر برای خود اعضا و کد فراگیر برای شرکت نیز از همین نگرانیها می باشد.

در مقاله زیر قصد داریم تا نحوه ثبت شرکت توسط اعضای شرکت ساکن یا مهاجر خارج از ایران صحبت کنیم و نحوه دریافت کد فراگیر هریک را بررسی کنیم:

ضوابط ثبت شرکت در ایران برای اتباع خارجی

طبق ماده 1 قانون ثبت شرکت که در سال 1310 به تصویب رسیده است؛ هر شرکتی که در ایران تاسیس شود و یا مرکز اصلی آن در ایران باشد، ایرانی محسوب می‌شود.

بنابراین تمامی اتباع خارجی که شرکتی در ایران تاسیس می‌کنند چه شخصیت آن‌ها حقیقی باشد و چه شخصیتی حقوقی داشته باشند، با ثبت و تاسیس شرکت در ایران، به یک شخصیت حقوقی در این کشور تبدیل خواهند شد.

طریقه ثبت شرکت اتباع خارجی در ایران به چه صورت است؟

در ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی چنین آمده است که: سرمایه‌گذار خارجی به هر میزان که توانایی داشته باشد، می‌تواند سهام خریداری کند.

به بیان ساده‌تر یک فرد خارجی می‌تواند تمامی سهام یک شرکت را به صورت یک‌جا تهیه و یا شرکت خود را در ایران تاسیس کند؛ به نوعی ثبت شرکت برای اتباع خارجی را به سرانجام برساند.

در ماده 34 آیین نامه اجرایی قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاران چنین آمده است که:

اگر تبعه خارجی، شرکتی را در ایران تاسیس و یا در آن سرمایه‌گذری کند، سازمان تشخیص می‌دهد که مالکیت زمین برای شرکت و به نام شرکت با توجه به نوع سرمایه‌گذاری قابل انجام است یا خیر.

به عبارتی تبعه‌های خارجی که مقیم ایران هستند می‌توانند به تنهایی یک شرکت تاسیس یا صد در صد سهام یک شرکت را خریداری کنند.

لازم به ذکر است که ایشان از حق مالکیت منقول و غیر منقول اموال خود برخوردار خواهند بود.

بنابراین اگر شخصیت‌های حقیقی و حقوقی خارجی ساکن ایران، در یک شرکت سرمایه‌گذاری کنند، به نوعی مالک تمام یا قسمتی از آن خواهند بود و این امکان را خواهند داشت تا به اسم شرکت خود زمین بخرند.

نکته 1: شخصیت‌های حقوقی خارجی که در ایران شناخته شده‌ و فعالیت تجاری خود را آغاز کرده‌اند باید برای ادامه فعالیت در کشور اصلی خود نیز به عنوان یک شرکت قانونی به رسمیت شناخته شوند.

در نهایت با ثبت شدن این موارد در اداره ثبت اسناد تهران، به راحتی می‌توانند فعالیت خود را در ایران ادامه دهند و شرکت خود را داشته باشند.

نکته 2: رعایت موارد گفته شده برای اتباع خارجی یک اولویت است و در صورتی که این نکات رعایت نشوند، با توجه به قوانین ایران، این شرکت وجود خارجی نخواهد داشت و ثبت شرکت برای اتباع خارجی در ایران امکان‌پذیر نخواهد بود.

مزیت های ثبت شرکت برای اتباع خارجی

مزیت های ثبت شرکت برای اتباع خارجی چیست؟

ثبت شرکت برای افراد خارجی مزیت‌هایی برای ایشان و مردم ایران دارد، بارزترین آن‌ها این است که اتباع خارجی می‌توانند یک شرکت را به صورت کامل و صد در صد برای خود تهیه و ثبت کنند.

نکته دیگری که در مورد ثبت شرکت وجود دارد این است که از طریق این اتباع می‌توان صادرات غیر نفتی را افزایش داد و زمینه را برای سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی در ایران فراهم کرد.

از طرفی با این کار شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی نیز می‌توانند برای کار با شرکت‌ها ثالث اقدام کنند و از این طریق جنبه اقتصادی خود را بالا ببرند.

با در نظر گرفتن این موارد دانش و فناوری در ایران عزیز ما پیشرفت چشم‌گیری خواهد داشت و در سطح مطلوبی قرار خواهد گرفت.

اتباع خارجی برای ثبت شرکت به مدارکی نیاز دارند؟

مدارک مورد نیاز ثبت شرکت برای اتباع خارجی در ایران بر اساس ماده 5 نظام‌نامه کشور به شرح زیر است:

  1. تهیه اظهارنامه ثبت شرکت به دست اتباع خارجی
  2. دریافت گواهی تایید شده اساسنامه شرکت در قالب یک نسخه
  3. تهیه گواهی تایید شده از اختیارنامه نماینده عمده شرکت در ایران

نکته:  اگر شرکتی چند نمایندگی مستقل در ایران داشته باشد؛ باید یک نسخه از این گواهی اختیارنامه در دست هر یک از این نماینده‌ها موجود باشد.

  1. دریافت مجوز از یکی از وزارت‌خانه‌ها، سازمان دولتی و یا یک نهاد انقلابی

نکته: اگر شرکتی خارجی که شرایط عملکرد آن در امتیازنامه به صورت صحیح و منظم مقرر شده باشد، علاوه بر اسنادی که در بالا اشاره شد، باید موارد ذکر شده در امتیازنامه را با تاییدیه وزارت امور خارجه و تمامی اوراق مربوطه که به فارسی ترجمه شده‌اند را نیز ضمیمه پرونده خود کند. (چنانچه نسخه اصلی به فارسی ترجمه نشده باشد می‌توانند یک نسخه مصدق آن را تهیه و به پرونده اضافه کنند)

اظهارنامه ثبت شرکت برای اتباع خارجی در ایران

پس ارائه مدارک توسط اتباع خارجی به اداره ثبت شرکت‌ها، کارشناسان این حوزه اظهارنامه ثبت شرکت را بررسی می‌کنند. توجه داشته باشید که اظهارنامه باید به شکل زیر تهیه شود:

  •       نام کامل شرکت
  •       تعیین نوع شرکت از جمله مختلط، سهامی، ضمانتی، تضامنی یا…
  •       انتخاب مرکز اصلی شرکت به علاوه آدرس دقیق پستی
  •       تابعیت شرکت
  •       مقدار سرمایه شرکت در تاریخ تقاضای ثبت شرکت
  •       مشخص کردن وشرح دادن بیلان شرکت توسط کشور اصلی و یا اساسنامه آن
  •       شرح اینکه شرکت در چه زمان و مکانی و توسط چه مقام ذی‌صلاحی در کشور اصلی به ثبت رسیده؟
  •       مشخص کردن نوع فعالیت شرکت در ایران( صنعتی، تجاری یا مالی)
  •       نوشتن تمامی شعب شرکت در ایران
  •       نماینده عمده شرکت کیست و نمایندگان مستقل آن چه کسانی هستند؟ و…

در نهایت با ارائه این اظهارنامه به زبان فارسی، گواهی اسناد ثبت شرکت در ایران، نسخه‌ای از اختیارنامه اصلی باید در گواهی ثبت شرکت برای اتباع خارجی به مسئولین مربوطه ارائه شود.

شرایط ثبت شرکت برای اتباع خارجی

شرایط ثبت شرکت برای اتباع خارجی

خارجی‌های مقیم ایران در صورت تمایل می‌توانند در یک شرکت ایرانی سرمایه‌گذاری کرده و یا شرکت خود را تاسیس کنند.

طبق قانون، شخصیت‌های حقیقی و حقوقی خارجی با تاسیس شرکت و یا سرمایه‌گذاری در آن مالک محسوب می‌شوند و می‌توانند با نام شرکت زمین تهیه کنند.

البته شخصیت‌های حقوقی باید در کشور اصلی خود به عنوان یه شرکت قانونی شناخته شوند در غیر این صورت از دید قوانین ایران وجود خارجی ندارند و فاقد اعتبار هستند.

ثبت شرکت برای اتباع خارجی در ایران شرایط و ضوابطی دارد که افراد با رعایت آن‌ها به راحتی می‌توانند شرکت خود را تاسیس و یا در شرکتی سرمایه‌گذاری کنند.

کد فراگیر چیست؟

 

کد فراگیر اتباع خارجی، کدی ۱۲ رقمی است که به عنوان کد ملی اتباع ساکن ایران، برای انجام برخی فعالیت های اداری، اقتصادی و مواردی از این دست، به کار می رود. نحوه ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی و دریافت آن، مراجعه به سامانه جامع ثبت شرکت ها، انتخاب گزینه کد فراگیر و بارگذاری مدارکی نظیر تصویر گذرنامه می باشد. دریافت کد فراگیر، از طریق سامانه، هزینه ای نخواهد داشت.

کد فراگیر چه کاربردی دارد؟

 

مهاجرت به کشورهای دیگر، یکی از راه های رشد و پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، برای هر فرد می باشد. هنگامی که افراد مهاجر، وارد کشور مقصد می گردند، برای بهره مندی از برخی خدمات اجتماعی و اداری، باید، اقدام به دریافت مدارک و اسنادی نمایند.

در ایران نیز مهاجرین و اتباع سایر کشورها، مستثنی از این مساله نبوده و برای اینکه بتوانند، به انجام برخی فعالیت ها پرداخته و از برخی امکانات، استفاده کنند، باید، مدارک قانونی ای را دریافت نمایند. یکی از این مدارک، کد فراگیر اتباع خارجی یا شماره اختصاصی اتباع بوده که نحوه ثبت نام و دریافت مخصوص به خود را داشته و بدون اخذ آن، امکان استفاده از برخی خدمات و امکانات، وجود نخواهد داشت.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، درباره نحوه ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی صحبت کنیم. ابتدا، خواهیم گفت که کد فراگیر اتباع خارجی چیست و سامانه دریافت آن، چه می باشد؛ سپس، نحوه دریافت، ثبت نام، استعلام و پیگیری پس از درخواست، مدارک و هزینه های مخصوص این امر را توضیح دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما، همراه باشید.

 

کد فراگیر اتباع خارجی چیست؟

 

در پاسخ به این پرسش که کد فراگیر اتباع خارجی چیست و نحوه ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی، چگونه است؟ باید گفت، هنگامی که افراد و اتباع سایر کشورها، به ایران، مهاجرت می کنند، جهت انجام برخی امور اداری و اقتصادی یا بهره مندی از برخی خدمات بهداشتی و آموزشی، نیازمند داشتن کد فراگیر هستند.

 

در واقع، کد فراگیر اتباع خارجی که به آن، فیدا کد یا شماره اختصاصی اتباع نیز می گویند، کدی ۱۲ رقمی است که جایگزین شماره ملی اتباع خارجی مقیم ایران، می گردد و با داشتن آن، می توانند، به صورت قانونی، از برخی خدمات و امکانات، بهره مند شوند. کاربردهای کد فراگیر اتباع خارجی، شامل موارد زیر می گردد:

 

انجام فعالیت های اقتصادی، نظیر واردات و صادرات کالای قانونی و مجاز.

 

ثبت شرکت، موسسه یا نمایندگی شرکت های خارجی، همچنین، پیوستن به شرکت های ثبت شده در ایران.

 

افتتاح حساب، اخذ وام و سایر موارد مرتبط با امور بانکی.

 

مسائل مربوط به بیمه تامین اجتماعی.

انجام امور و مسائلی که مربوط به ادارات دولتی و خصوصی می شود.

گرفتن ویزای کاری یا گرفتن اقامت در ایران.

 

شرکت در کنکور.

از آنجا که کد فراگیر اتباع خارجی، نحوه ثبت نام و دریافت مخصوص به خود را دارد و دریافت این شماره اختصاصی ۱۲ رقمی، صرفا، از طریق مراجعه به سامانه مخصوص آن، امکان پذیر می باشد، در ادامه، قصد داریم، به معرفی سامانه دریافت کد فراگیر اتباع خارجی بپردازیم.

 

 

سامانه دریافت کد فراگیر اتباع خارجی

 

با توجه به اهمیت کد فراگیر اتباع خارجی و از آنجا که یکی از موارد ضروری، برای ثبت شرکت یا انجام فعالیت های اقتصادی، در کشور ایران، توسط اتباع، داشتن کد فراگیر اتباع خارجی یا شماره اختصاصی ۱۲ رقمی، می باشد، دولت، اقدام به راه اندازی سامانه ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی نموده است.

 

این سامانه که عنوان آن، سامانه جامع ثبت شرکت ها می باشد، زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و قوه قضاییه بوده و به ارائه خدماتی، در خصوص ثبت اینترنتی شخصیت حقوقی، ثبت اینترنتی اظهارنامه ثبت دفتر تجاری، ثبت اینترنتی صورت جلسه تغییرات، ثبت اینترنتی انصراف از درخواست ثبت شده، دسترسی به اطلاعات عمومی شخصیت حقوقی و سایر مسائل مربوط به شرکت ها می پردازد.

 

از جمله امکانات و گزینه های سامانه جامع ثبت شرکت ها یا سامانه دریافت کد فراگیر اتباع خارجی، به آدرس irsherkat.ssaa.ir، امکان ثبت درخواست و پیگیری درخواست کد فراگیر اتباع خارجی است و اتباع خارجی، می توانند، برای دریافت شماره اختصاصی خود، به این سامانه مراجعه نمایند. در ادامه، در خصوص نحوه ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی و نحوه دریافت این کد، از طریق سامانه مخصوص آن، توضیح خواهیم داد.

 

 

نحوه دریافت کد فراگیر اتباع خارجی

همانطور که گفتیم، کد فراگیر اتباع خارجی یا شماره اختصاصی اتباع، نحوه دریافت و مراحل ثبت نام مخصوص به خود را دارد و چنانچه اتباع خارجی، بخواهند از این کد، بهره مند گردند، باید، بر اساس این نحوه و مراحل، عمل کرده، در غیر این صورت، موفق به اخذ کد فراگیر اتباع خارجی نخواهند شد و بدین ترتیب، از انجام برخی فعالیت ها و استفاده از برخی امکانات و خدمات، محروم می گردند.

 

با توجه به اهمیت نحوه دریافت کد فراگیر اتباع خارجی، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره این موضوع، صحبت کرده و بگوییم که اتباع خارجی، برای دریافت شماره اختصاصی خود، باید، چه اقداماتی انجام دهند. نحوه دریافت کد فراگیر اتباع خارجی، عبارتند از:

 

مراجعه به سامانه ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی، به آدرس irsherkat.ssaa.ir و انتخاب گزینه کد فراگیر.

 

بارگذاری مدارک مورد نیاز، نظیر عکس پرسنلی و تصویر گذرنامه و وارد کردن اطلاعات لازم، نظیر اطلاعات هویتی.

 

ثبت نهایی درخواست دریافت کد فراگیر و اخذ کد پیگیری، جهت استعلام های بعدی.

پس از صحبت در خصوص نحوه دریافت کد فراگیر اتباع خارجی، در ادامه مقاله، قصد داریم، با ارائه یک راهنمای تصویری، نحوه ثبت نام این کد و دریافت شماره اختصاصی اتباع را از طریق سامانه مخصوص آن، توضیح دهیم.

 

 

نحوه ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی

 

اتباع و خارجیان مقیم خاک ایران، برای دریافت کد فراگیر یا شماره اختصاصی خود، باید، از طریق سامانه مخصوص این امر، یعنی، سامانه جامع ثبت شرکت ها، به آدرس irsherkat.ssaa.ir، مطابق نحوه و مراحل زیر، اقدام به ثبت نام، نمایند:

ابتدا، متقاضی ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی، باید، آدرس سامانه جامع ثبت شرکت ها، یعنی، irsherkat.ssaa.ir را در مرورگر دستگاه خود، جست و جو کرده تا وارد صفحه ای مشابه صفحه زیر گردد و سپس، با انتخاب گزینه درخواست کد فراگیر و پس از آن، ثبت درخواست، به مرحله بعد برود.

 

 

پس از ورود به مرحله بعد، از مراحل نحوه ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی، متقاضی باید، از گزینه نوع شخص، شخص حقیقی یا حقوقی را انتخاب کرده و اطلاعات مورد نیاز، نظیر اطلاعات هویتی، آدرس، شناسه ملی و مواردی از این دست را در کادرهای مربوطه، وارد نموده و اقدام به بارگذاری مدارک مورد نیاز، نظیر عکس پرسنلی و تصویر گذرنامه کند؛ سپس، کد امنیتی را وارد کرده و گزینه ثبت را انتخاب نماید.

 

 

پس از انتخاب گزینه ثبت، در صورت درست طی شدن مراحل نحوه ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی، پیام ثبت درخواست، موفقیت آمیز بود، برای متقاضی، نمایش داده خواهد شد و یک کد پیگیری، به او داده می شود.

 

 

شایان ذکر است، داشتن کد رهگیری زمان ثبت نام، جهت استعلام و پیگیری های بعدی، مورد نیاز فرد خواهد بود و لازم است تا در حفظ و نگهداری آن، کوشا باشد. در ادامه، در خصوص نحوه استعلام شماره اختصاصی، پس از ثبت نام، توضیح خواهیم داد.

 

نحوه استعلام کد فراگیر اتباع خارجی

 

پس از آنکه متقاضی دریافت کد فراگیر اتباع خارجی، بر اساس نحوه ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی و مراحل دریافت آن، اقدام به ثبت درخواست خود نمود، باید، برای اطلاع از آماده شدن و زمان صدور آن، اقدام به پیگیری درخواست خود نماید. لذا، در این بخش از مقاله، قصد داریم، در باره نحوه استعلام کد فراگیر اتباع خارجی صحبت کنیم که مطابق مراحل زیر است:

ابتدا، متقاضی باید، همانند آنچه در قسمت قبل، توضیح داده شد، آدرس سامانه درخواست کد فراگیر اتباع خارجی، یعنی، irsherkat.ssaa.ir را جست و جو کرده تا وارد صفحه ای مشابه تصویر زیر، گردد و بعد از انتخاب گزینه درخواست کد فراگیر، گزینه استعلام را انتخاب نماید.

 

 

در این مرحله، متقاضی پیگیری درخواست کد فراگیر اتباع خارجی، باید، شماره پیگیری و تصویر امنیتی را در کادرهای مربوطه، وارد کرده و گزینه مشاهده آخرین وضعیت را انتخاب کند تا از وضعیت صدور کد خود، مطلع شود.

 

 

در ادامه مقاله، قصد داریم، درباره مدارک و هزینه های لازم، برای دریافت کد فراگیر اتباع خارجی، صحبت کنیم و بگوییم که متقاضی دریافت شماره اختصاصی اتباع، باید، از چه مدارکی، جهت انجام این امر، برخوردار باشد.

 

 

مدارک دریافت کد فراگیر اتباع خارجی

همانگونه که تاسیس شرکت، نیازمند داشتن مدارک لازم، برای انجام این امر، می باشد، دریافت کد فراگیر اتباع خارجی یا همان شماره اختصاصی اتباع نیز نیازمند داشتن مدارک بخصوصی است. از این رو، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره مدارک دریافت کد فراگیر اتباع خارجی، صحبت کنیم که عبارتند از:

 

تصویر پرسنلی، برای اشخاص حقیقی

 

تصویر گذرنامه، برای اشخاص حقیقی

 

آگهی ثبت تاسیس شرکت خارجی، برای اشخاص حقوقی که این آگهی، باید، دربردارنده اطلاعاتی از قبیل نام شرکت به فارسی و انگلیسی، شماره ثبت، تاریخ ثبت، نوع شرکت، موضوع فعالیت، آدرس، کد پستی و تلفن باشد.

پس از توضیح در خصوص مدارک لازم برای دریافت شماره اختصاصی اتباع خارجی، در ادامه مقاله، قصد داریم، درباره هزینه انجام این امر، صحبت کرده و بگوییم که پرداخت چه میزان هزینه، برای دریافت کد فراگیر اتباع خارجی، لازم است.

 

 

هزینه دریافت کد فراگیر اتباع خارجی

 

سوالی که اغلب اتباع، در دریافت کد فراگیر خود دارند، این است که هزینه دریافت کد فراگیر اتباع خارجی، چقدر است و آیا انجام این امر، همانند تمدید پاسپورت اتباع، نیازمند پرداخت هزینه است؟ از این رو، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره هزینه دریافت کد فراگیر اتباع خارجی صحبت کنیم و بگوییم که دریافت شماره اختصاصی اتباع خارجی، از طریق سامانه آن، هزینه ای دارد یا خیر.

 

در خصوص این پرسش که هزینه دریافت کد فراگیر اتباع خارجی، چقدر است؟ باید گفت، خدمات دولتی، در زمینه دریافت کد اتباع، در مرحله ثبت نام آن، نیازمند پرداخت هیچ هزینه ای نبوده و صرف درست طی کردن مراحل و نحوه ثبت نام و بارگذاری مدارک، برای این امر، کافی می باشد.

 

اما، ذکر این نکته ضروری است که در صورتی که فرد، تمایل داشته باشد، از طریق موسسات خصوصی، اقدام به دریافت کارت اتباع خود کند، بسته به تعرفه ای که شرکت ارائه دهنده خدمت، تعیین می کند، باید، هزینه لازم برای انجام این امر را بپردازد.

 

روش جدید برای دریافت کد فراگیر در سال ۱۴۰۱

 

جدید ترین روش دریافت کد فراگیر اشخاص حقیقی و حقوقی، اقدام از طریق یکی از موسسات معتبر می باشد. موسسه راه روشن با دریافت هزینه معقول و در اسرع وقت نسبت به دریافت کد اتباع اقدام کرده و در صورت اعلام متقاضی مابقی امور ثبتی و حقوقی را انجام خواهد داد.

 

اگه این نوشته مفید بود براتون امتیاز بدین
برای مشاوره رایگان تماس بگیرید