۱۰ نکته مهم برای سرمایه گذاری در استارت آپ ها

استارت آپ در حقیقت نوعی از شرکت است که نوپا می باشد و با یک ایده اولیه کار خود را شروع می کند ولی با سرعت رشد کرده و سریع به درآمد می رسد. از معروف ترین استارت آپ های دنیا می توان به گوگل، مایکروسافت و اپل اشاره کرد. امروزه این گونه شرکت ها مرکز توجه بسیاری از جوانان می باشد، زیرا با مواردی که در جهان و کشور قابل مشاهده است استارت آپ های اگر بر پایه یک ایده خوب باشند، سریع به درآمدهای میلیاردی می رسند. مهمترین نوع استارت آپ که در ایران بخصوص در دانشگاه های مطرح ایران و همزمان با استارت آپ های جهانی در تبریز مورد بحث قرار می گیرد، استارت آپ ویکند می باشد. استارت آپ ویکند معمولا در سه روز آخر هفته تشکیل می شود و افرادی که در این رویداد شرکت می کنند، ایده های خود را مطرح می کنند تا از میان این ایده های مطرح شده، بهترین و قابل اجرا ترین و سودآور ترین آنها با رای کسانی که در استارت آپ شرکت کرده اند انتخاب شود. بعد از انتخاب ایده، صاحب یا صاحبان ایده باید تیم متخصص مربوط به آن ایده را سریع تشکیل دهند. به دین ترتیب گروه در روز اول تشکیل می شود. در روز دوم گروه ها در محلی که به آنها اعلام می شود و دارای امکاناتی برای اجرای ایده می باشد، شروع به اجرایی کردن ایده ی خود می کنند. افرادی که دارای تخصص هستند یا قبلا استارت آپی را اجرایی کرده اند به عنوان مربی، به این گروه ها برای اجرای ایده کمک می کنند. پس روز دوم مربوط به اجرایی کردن استارت آپ می شود. در روز سومنمونه اولیه محصول را نمایش می دهند و از طرح خود دفاع می کنند. سپس ۳ تیم با رای داوران انتخاب می شوند. برنده نهایی، گروهی اسا که تیم تشکیل شده خود را بعد از رویداد حفظ کرده باشد و بتواند استارت آپ خود را از ایده به شرکت سود آور تبدیل کند.

می دانیم تمامی کسب و کارها، چه بزرگ، چه کوچک، با زمینه های فعالیت گونان و موضوع های متنوع با اهداف مختلف، برای شروع باید سرمایه داشته باشند. ولی میزان این سرمایه مورد نیاز در هر کدام فرق می کند. واضح و روشن است که کسب و کارهای کوچک و همچنین استارت آپ ها نسبت به دیگر فعالیت های تجاری، سرمایه کمتری را نیاز دارند. برای جمع آوری سرمایه، باید نکات و تکنیک های خاصی را در نظر گرفت همچنین مدل به کار گیری این سرمایه، یکی دیگر از نکات مهم برای راه اندازی استارت آپ ها می باشد.

مراحل سرمایه گذاری در استارت آپ

برای شروع سرمایه گذاری در کسب و کارهای کوچک و استارت آپ ها باید مراحل زیر را طی نمایید: ۱- ارزیابی هدف ۲- تحقیق در مورد هدف ۳- بررسی ویژگی های لازم جهت بکارگیری سرمایه ۴- برنامه ریزی برای کسب و کار. تعیین هدف در میزان موفقیت تاثیرگذار می باشد. برای شروع هر کسب و کاری که جدید باشد ریسک و خطر زیادی وجود دارد که نباید در مورد آن نگران بود زیرا با برنامه ریزی دقیق می توان تمامی ضعف ها را از بین برد. از طرفی مقدار سرمایه ای که برای این کار تخصیص می یابد باید متناسب با میزان سودآوری آن باشد. بنابراین با ارزیابی هدف می توان میزان درآمد استارت آپ را تعیین نمود. در حقیقت میزان سرمایه راه اندازی باید به شکلی باشد که در انتها به ضرر تبدیل نشود در حالی که میزان سود دهی نیز باید متناسب با میزان سرمایه گذاری باشد. یکی از نکات مهم در تعیین هدف، میزان علاقه شما می باشد. زیرا برخی از افراد موفق هستند که بسیار علاقه به راه اندازی کسب و کاری در زمینه علاقه خود می باشد. این موضوع از این جهت مهم است که علاقه هر چه بیشتر باشد، شخص با میل و رغبت بیشتری به فعالیت خود ادامه می دهد. مورد دوم تحقیق در مورد هدف می باشد. گرچه داشتن هدف وعلاقه و سرمایه کافی لازم برای شروع هر کسب و کار کوچکی است، اما کافی نیست. بررسی موضوع مورد نظر از لحاظ اینکه چقدر یک ایده کاربردی است یا مزیت این ایده با  شرکت های رقیب چیست و مسائلی  از این دسته بسیار مهم است. سومین مودر بررسی ویژگی های لازم در جهت سرمایه گذاری استارتاپ می باشد. هنگامی که سرمایه لازم برای انجام استارت آپ معیین شد، نحوه مصرف آن نیز تعیین می گردد.

ویژگی های سرمایه گذاری در استارت اپ

ویژگی های زیر در مصرف سرمایه تاثیر گذار است: ۱- داشتن یک شخصیت متکی به خود که مستق می باشد ۲- میزان برقراری ارتباط با اشخاص در صنف های مختلف برای همکاری در انجام ایده یا فروش محصول ایده ۳- قدرت تصمیم گیری در شرایط خاص و بحرانی ۴- سرعت عمل در انجام امور ۵- توانایی استقامت فیزیکی و احساسی برای بکار گیری سرمایه ۶- داشتن قدرت سازماندهی و مدیریت پروژه ۷- دارا بودن انگیزه کافی برای تحمل شرایط سخت  انجام کار. مورد چهارم برنامه ریزی برای کسب و کار یا استارت آپ می باشد. در موارد گذشته دیدیم داشتن انگیزه، علاقه و استعداد گرچه مهم است ولی کافی نیست، زیرا داشتن تمامی موارد فوق بدون برنامه ریزی بی فایده می باشد. برنامه ریزی زمانی میسر می شود که بتوان در مورد آن موضوع خوب فکر و تحقیق کرد. بدین منظور باید زمانی مشخص را برای انجام تحقیقات در این زمینه مشخص نمود. در این برنامه ریزی، جایگاه شما به عنوان سرمایه گذار، در راس می باشد بنابراین شما باید بدانید که چه نقشی را می خواهید در استارت آپ انجام دهید که برای این منظور میزان مهارت و تکنیک های خود را مشخص می کنید و زمانی که برای انجام این کسب و کار باید مصرف نمایید تعیین می کنید.

اگه این نوشته مفید بود براتون امتیاز بدین
برای مشاوره رایگان تماس بگیرید