کنسرسیوم و جوینت ونچر چیست ؟

کنسرسیوم  یا Consortium لغتی لاتین است به معنای ” شراکت، انجمن یا جامعه” . در حقیقت کنسرسیوم مشارکت و اتحاد دو یا چند نفر یا چند شرکت یا چند سازمان یا ترکیبی از آنها باهم می گوییم که برای رسیدن به یک هدف، فعالیت های هماهنگ دارند یا منابعشان را با هم ادغام می کنند. بنابراین هدف اصلی کنسرسوم، سودآوری است. ممکن است این هدف خاص شرکت در مناقصه یک پروژه مشخص مانند ساخت نیروگاه باشد یا برگزاری یک نمایشگاه یا تولید محصول.

اهداف کنسرسیوم

اهداف تشکیل کنسرسیوم ممکن است یکی از موارد زیر باشد :

۱- تولید یک محصول پیچیده و نیازمند بهره گیری از توانمندی های مختلف. به عنوان مثال می توان به ساخت کشتی، توربین و ژنراتور سد و هواپیما اشاره کرد.

۲- اجرای پروژه های بزرگ عمرانی. به عنوان مثال می توان به ساخت سد، راهسازی، احداث فرودگاه اشاره کرد.

۳- انجام مطالعات و پروژه های پژوهشی بین رشته ای

۴- بازاریابی و فروش و به دست آوردن سهم بیشتری از بازار یا ورود به بازارهای جدیدی که ریسک فروش بالایی دارند.

۵- بهره برداری و استفاده از معادن که این کار به شکل عمومی در اختیارات دولت می باشد.

۶- برگزاری نمایشگاه ها و همایش های بین المللی. پس کنسرسیوم می تواند بسته به این که هدف چه چیزی باشد تشکیل گردد.  انواع کنسرسیوم هایی که هستند، کنسرسیوم فروش، کنسرسیوم صادرات، کنسرسیوم تبلیغات و بازاریابی را می توان نام برد، که مهمترین کنسرسیوم ها، کنسرسیوم فروش و کنسرسیوم صادرات می باشد. ترکیب یا ادغام این شرکت ها هم باعث ایجاد مزیت رقابتی ناشی از کاهش هزینه ها می شود و هم باعث ایجاد هم افزایی مثبت در انجام هدف کنسرسیوم می شود که در نتیجه باعث افزایش  کارایی در زمان و کیفیت اجرا می شود. اگر در مناقصه برنده شوند، اجرای پروژه در قالب قراداد با کارفرما و بر اساس شرایط مورد توافق بین اعضاء کنسرسوم انجام خواهد شد. باید به این نکته توجه داشت که تشکیل کنسرسومم به معنای ایجاد شخصیت جداگانه حقوقی نمی باشد، پس عملا یک شرکت به طور مستقیم بین اعضاء کنسرسوم به وجود می آید بدون هیچگونه رابطه حقوقی بین آنها. واژه حقوقی جوینت ونچر یا Joint Venture زمانی که برای موضوع انجام یک پروژه خاص مطرح شود، معادل کنسرسیوم است. طبق تعریف “ژان شاپیرا” جویت ونچر، یک چارچوب حقوقی همکاری می باشد که خطرات احتمالی و مدیریت میان طرفین تقسیم می شود. جوینت ونچر به تجارت جمعی یا معاملات گروهی مدت دار می گوییم. جوینت ونچر طبق یک قرارداد تشکیل می شود و برای انجام یک فعالیت مشخص شده به وجود می آید. به طورکلی جوینت ونچر و کنسرسیوم را می توان تحت قالب شرکت های سهامی خاص و مسئولیت محدود ثبت کرد. با این تفاوت که باید در اساسنامه زمان انجام پروژه حتما مشخص باشد و شرکت کنسرسیوم نیز باید پروژه مزبور را در همان زمانی که تعیین شده است به انجام برساند. دو نوع جوینت ونچر داریم. ۱- جوینت ونچر قراردادی: که برای تشکیل آن به سرمایه نیازی نیست و می توان بدون تاسیس بنگاه اقتصادی مشترک آن را  تشکیل داد. ۲- جوینت ونچر شرکتی: که طرفین یک بنگاه اقتصادی را تاسیس می کنند

کسنرسیوم های معروف

از معروف ترین کنسرسوم های مطرح جهان می توان گروه ایرباس را نام برد. در ایران نیز ۱۴۰ شرکت خدمات ارتباطی و مخابراتی در ۳۱ استان کشور، کنسرسیومی به نام ” ایران اف.سی.پی” تشکیل داده اند. تشکیل این شرکت بزرگترین اتفاق در تاریخ اقتصادی ایران می باشد.

مدارک لازم برای تشکیل کنسرسیوم

مدارک لازم برای ثبت کنسرسیوم شامل، تصویر شناسنامه و کارت ملی اعضا و عدم سوء پیشینه کلیه اعضا می باشد. در ضمن باید ۳۵% سرمایه اولیه ای که برای ثبت شرکت منظور می کنید را بلوکه کرده و شرکتهایی که آماده برای انجام پروژه می باشند شناسه ملی داشته باشند. بعد از اینکه کنسرسیوم ایجادد شد، باید نسبت به تعیین حوزه مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اقدام نمود.

ویژگی های کنسرسیوم

ویژگی های شرکت کنسرسیوم و جوینت ونچر شامل: ۱- وجود رابطه قراردادی: چون اینگونه شرکت ها بر اساس قرارداد به وجود می آیند، بنابراین اصل تشکیل شرکت، روابط شرکا معاملات بین آنها، قواعد راجع به نقل و انتقال سهام، منع رقابت شرکا با شرکت، میزان افزایش سرمایه و نحوه خاتمه همکاری در این قرارداد به طور کامل شرح داده می شود. ۲- وجود فعالیت خاص: پیشتر گفتیم که اینگونه شرکت ها برای انجام یک فعالیت خاص ایجاد می شوند، این فعالیت باید از تمامی ابعاد اقتصادی و جغرافیایی خاص تعریف شوند. ۳- وجود کنترل مشترک: شرکا باید کلیه فعالیت ها را کنترل کنند. پس اگر حتی یکی از شرکا در صورتی که در تامین سرمایه نیز نقش داشته ولی فعالیت های مدیریتی و کنترلی انجام ندهد، نمی توان آثال حقوقی ناشی از روابط ایجاد شده را تحت جوینت ونچر تحلیل کرد. ۴- شریک بودن در سود و زیان: شرکا در سود و زیان های شرکت به یک اندازه سهیم هستند. ۵- قالب حقوقی: کلیه روابط طرفین بر اساس قرارداد قابل تحلیل می باشد.

مراحل تشکیل کنسرسیوم و جوینت ونچر

مراحل تشکیل کنسرسیوم و جوینت ونچر شامل: ۱- توافقنامه یا تفاهم نامه همکاری مقدماتی می باشد. ۲- تنظیم قرارداد تشکیل سرمایه گذاری مشترک

4.7/5 - (3 امتیاز)
برای مشاوره رایگان تماس بگیرید