کارت بازرگانی

کارت بازرگانی


اگر قصد تجارت دارید و یا قصد فعالیت در زمینه واردات و صادرات کالا را دارید، باید بدانید که هر شخص یا شرکتی برای واردات و صادرات کالاهای مجاز نیاز به کارت بازرگانی دارد.

کارت بازرگانی توسط اتاق تعاون ایران در تهران یا شهرستان ها صادر می شود که پس از تایید سازمان صنعت، معدن و تجارت معتبر خواهد بود.

این کارت برای افراد به عنوان کارت بازرگانی واقعی و برای شرکت ها به عنوان کارت بازرگانی قانونی صادر می شود.

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی به صفحه مشاوره آنلاین مسائل ثبتی مراجعه کنید.

بر اساس قوانین گمرکی کشور، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده آن (اعم از شخص حقیقی یا حقوقی) می تواند با آن در زمینه واردات و صادرات کالا به تجارت بپردازد. این کارت توسط شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تهران یا شهرستان ها به نام متقاضیان واجد شرایط صادر می شود. صدور کارت بازرگانی مشمول این امر می باشد.

که تاجران مؤسسه یا شرکت خود را در ثبت تجاری ثبت کرده باشند. تجار متقاضی کارت بازرگانی باید اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را در فرم های چاپ شده توسط اتاق بازرگانی و با حضور دو نفر از اعضای اتاق بازرگانی به اتاق بازرگانی ارائه کنند.

صدور کارت بازرگانی برای بازرگانان و شرکت های خارجی منوط به توافق دوجانبه است.

کارت بازرگانی در صورتی به بازرگانان خارجی داده می شود که کشورشان به تجار ایرانی نیز اجازه تجارت بدهد.

انواع کارت بازرگانی کدام است

انواع کارت بازرگانی :صادر کردن انواع کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی در اختیار اتاق بازرگانی می باشد. از این رو لازم می باشد که بازرگانان و اشخاص حقیقی و حقوقی که  واجد شرایط لازم برای دریافت کارت بازرگانی می باشند،

به یکی از شعب های اتاق بازرگانی در مراکز استان مراجعه کنند و اقدام به دریافت کارت بازرگانی کنند.از این رو برای شناخت انواع کارت بازرگانی با ما همراه بوده، هم چنین برای کسب اطلاعات بیشتر به هلدینگ آیهان مراجعه نمایید.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  کارت بازرگانی

انواع کارت بازرگانی کدام است؟

تمامی افراد که وارد بازار اقتصادی میشوند تا به عنوان بازرگان مشغول به فعالیت شده، نیاز به دریافت کارت بازرگانی دارند. کارت بازرگانی هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی صادر خواهد شد تا بتوان در عرصه واردات و صادرات کالا فعالیت کند.

در ایران تمام بازرگانان که در زمینه واردات و صادرات فعالیت دارند، باید دارای کارت بازرگانی ببوده. این کارتها را میتوان از شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تمام مراکز استانها تهیه کنند. البته در حالی که واجد شرایط لازم برای دریافت کارت بازرگانی بوده باشند.

برای دریافت کردن انواع کارت بازرگانی لازمست این نکته را در نظر داشت که، تنها بازرگانانی خواهند توانست اقدام به دریافت کارت بازرگانی کنند که اقدام به ثبت موسسه یا شرکت خود در دفتر ثبت تجاری کرده باشند.

برای اینکار لازم می باشد که  بازرگانان اقدام به تکمیل کردن بعضی فرمها مورد نیاز کنند و اطلاعات مربوط به تجارت خود را در اختیار اتاق بازرگانی قرار بدهند. در این خصوص لازمست دانست.

که شرط ارائه انواع کارت بازرگانی به بازرگانان، داشتن رابطه متقابل دو کشور ایران و کشور بیگانه برای انجام صادرات و واردات ست. یعنی کارت بازرگانی تنها برای بازرگانانی صادر خواهدشد که کشور مورد نظر به ایران اجازه بازرگانی بدهد.

 

کارت بازرگانی

آشنایی با انواع کارت بازرگانی

 

کارتها بازرگانی را باید به ۴ نوع مختلف دسته بندی کرد. که هر کدام از این کارت ها به منظور خاص مورد استفاده قرار خواهد گرفت. از جمله:

 

کارت بازرگانی خدماتی:

کارتهای بازرگانی خدماتی برای اشخاص حقیقی صادر خواهد شد که موفق شدند مجوزها لازم را برای سرمایه گذاری در زمینه های خدماتی دریافت نمایند. همان طور که از اسم این نوع کارت بازرگانی مشخص می باشد، افرادی که در زمینه ارائه خدمات فعالیت  دارند، میتوانند از کارت بازرگانی خدماتی برای بازرگانی استفاده کنند.

  • کارت بازرگانی تجاری:

افراد حقیقی و حقوقی خواهند توانست کارت بازرگانی تجاری دریافت نمایند.بعد با داشتن این کارت میتوان اقدام به فعالیتهای مختلف من جمله واردات و صادرات کالا کنند. از طرفی دیگر باید گفت دارندگان این نوع کارتها از انواع کارت بازرگانی قادر می باشند اقدامات مربوطه به ترخیص کالا از گمرک را نیز خود انجام داده.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  اهمیت ثبت شرکت در رشد کسب و کار اینترنتی

علاوه بر تمام این موارد داشتن کارت بازرگانی تجاری این اختیار را به بازرگانان خواهد داد که برای انجام امور مربوطه به حق العمل کاری در گمرک و حتی صادرات کالاها مجاز که در کشور تولید خواهند شد، اقدامات لازم را انجام بدهند. پس باید گفت کارت بازرگانی تجاری در بین انواع کارت بازرگانی بهترین نوع کارت بازرگانی است.

  • کارت بازرگانی صنعتی و تولیدی:

یکی دیگر از انواع کارت بازرگانی، کارت بازرگانی صنعتی و تولیدی می باشد، که تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که در زمینه ها صنعتی و تولیدی فعالیت دارند، خواهند توانست اقدام به دریافت این نوع کارت بازرگانی کنند. در اصل این نوع از کارتها برای اشخاص حقیقی و حقوقی مزایای خیلی زیادی به همراه  خواهد داشت. البته در حوزه واحد ها صنعتی و تولیدیها.

برای مثال اشخاصی که دارای کارت بازرگانی صنعتی و تولیدی باشند، خواهند توانست برای تهیه مواد اولیه و تجهیزات صنعتی خود از بقیه کشورها و حتی تهیه مواد اولیه تولیدی خود، از این کارت بازرگانی استفاده کنند.

  • کارت بازرگانی موردی:

این کارت نمونه دیگر از انواع کارت بازرگانی می باشد، که دارای مدت زمان مشخص است و بعد از گذشتن مدت زمانی مورد استفاده از آن، از اعتبار ساقط می شود. بازرگانان و اشخاص حقیقی و حقوقی بسیاری هستند که ممکن است تنها برای یک بار نیاز به استفاده از کارت بازرگانی برای ترخیص کالای خود از گمرک داشته باشند.

این دسته از افراد میتوانند در چنین حالتی اقدام به تهیه کارت بازرگانی موردی برای موعد مشخص نموده و از آن برای ترخیص کالاهای خود از گمرک استفاده نمایند.

چه کسانی می توانند کارت بازرگانی دریافت نمایند؟

حالا که با انواع کارت بازرگانی آشنا شده اید، لازمست بدانید که این دسته از کارتهای بازرگانی به چه کسانی تعلق  خواهند گرفت. باید گفت هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی خواهند توانست اقدام به دریافت کارت بازرگانی کنند. از اینرو هیچ محدودیتی برای صادر کردن کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی وجود نخواهد داشت.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  چگونه شرکت ثبت شده را منحل کنیم

ولی باید بدانید که برای دریافت کردن  انواع کارت بازرگانی لازم می باشد بعضی از شرایط لازم را داشت. از جمله مهم ترین این شرایط باید به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عدم سوء سابقه.
  2. داشتن تابعیت ایرانی فرد بازرگان.
  3. عدم تجربه ورشکستگی.
  4. ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت آقایان.
  5. عدم داشتن محکومیت کیفری در پیشینه بازرگان.
  6. داشتن حساب بانکی معتبر در نزد یکی از بانکهایی که زیر نظر بانک مرکزی فعالیت میکند.
  7. تسلیم اظهارنامه ثبتی.
  8. داشتن حداقل سه سال سابقه فعالیت در زمینه های تجاری.
  9. برخورداری از مجوز تولید کالا از وزارت کشور در صورت تولید کالا.
  10. داشتن تحصیلات دانشگاهی معتبر.
  11. برخورداری از واحدهای فیزیکی برای انجام فعالیت تجاری

    مدت زمان اعتبار انواع کارت بازرگانی چقدرست؟

    کارتهای بازرگانی که از سمت اتاق بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر خواهد شد، معمولا بین ۱ تا ۵ سال دارای اعتبار هستند. این مدت زمان اعتبار بسته به درخواست بازرگانان و تاجران تعیین  میشود و بعد از دریافت کارت بازرگانی خواهند توانست برای شرکت در سفر کاری خارجه، با استفاده از کارت بازرگانی خود برای دریافت ویزا تجاری اقدام کنند.

    از انواع کارت بازرگانی برای انجام فعالیتهای مختلف استفاده خواهد شد. از جمله ثبت سفارش، واردات از منطقه های آزاد به دیگر کشورها دنیا، ترخیص کالا از گمرک، مبادله اطلاعات تجاری در سطح های مختلف جهان، حق العمل کاری در گمرک، شرکت در نمایشگاههای بین المللی و استفاده از اطلاعات نمایشگاه، واردات و صادرات کالا و موارد دیگر.

    میدانید که واردات و صادرات کالا برای تمام تاجران در کشور آزاد نمی باشد. تنها بازرگانان و تاجرانی خواهند توانست اقدام به واردات و صادرات کالا در کشور کنند که دارای کارت بازرگانی هستند. در غیر اینصورت باید برای ترخیص کالا خود اقدام به تهیه کارت بازرگانی از اتاق بازرگانی کنند. داشتن انواع کارت بازرگانی خواهد توانست برای اشخاص حقیقی و حقوقی مزایای زیادی به همراه داشت.

امتیاز شما به این مقاله post

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!