تاریخچه و وظایف اداره ثبت شرکت ها

تاریخچه و وظایف اداره ثبت شرکت ها

  فرآیند تشکیل ثبت شرکت ها

قانون ثبت شرکت ها در مصوب سال ۱۹۳۱ تسویب شد . این قانون متشکل از ثبت شرکت، علائم تجاری و اختراعات می باشد با توجه به کد

اجرایی تحت نظارت وزارت کشور و به طور کلی دولت ثبت است.پس از آن آئین نامه  دفتر ثبت شرکتها و علائم تجاری و اختراعات در سال ۱۹۴۷ تصویب شده است. دفتر ثبت شرکتها و خواص صنعتی از دو دفتر مجزا،یکی دفتر ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری ودیگری دفتر املاک صنعتی تشکیل یافته است، و با توجه به اجرای ماده ۴۴ قانون اساسی به دستور مقام معظم رهبری از جمله حوزه فعالیت سازمان ثبت اسناد و خاصیتها، دستیابی کامل به اثرات برجسته  اداره کل برای ثبت شرکتها و خواص صنعتی است که مسئول هویت دادن به موسسه های اقتصادی و ایجاد ایمنی مقرون به صرفه می باشد.
مالکیت صنعتی از جاذبه های پایدار مالکیت معنوی مانند نمونه تجاری سازی اختراع ثبت شده، طرح های صنعتی و علائم تجاری در  ارتباط با ثبت شرکت می باشد. دولت برای حمایت قانونی از بازرگان ها، تجارت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، به طور کلی دفتر ثبت شرکت ها را طبق لایحه صادر شده در ۱۸ فوریه سال ۲۰۰۶به دو دفتر مجزا تقسیم کرد و طبق آئین نامه  ثبت  شرکت ها این لایحه در ۱۳ آوریل سال ۲۰۰۷ توسط ریاست عالی قوه قضاییه اصلاح شده است و دفتر ثبت شرکت ها از نظر فیزیکی به دو اداره تقسیم شده است که یکی اداره کل برای ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری و دیگری اداره کل برای مالکیت صنعتی است .

پیشنهاد ما برای مطالعه:  ثبت شرکت سهامی خاص برای مناقصات دولتی

با توجه به ماده ۲ طرح اصلاح  آئین نامه ثبت شرکت ها ، اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری عهده دار وظایف زیر می باشند:
الف. ثبت شرکت های تجاری و موسسات غیر تجاری در شهر تهران.

ب. ثبت  تجاری و غیر تجاری در شهر تهران.

ج. تحکیم حقوق تجاری و غیر تجاری در شهرتهران.

د. ثبت شرکت های تابعه و نمایندگان شرکت های خارجی در کشور ایران.

ه. ثبت موسسات خارجی در کشور ایران.

و. موسسه های  تجاری در حال انتظار برای ثبت معرفی نامه شرکت های خارجی.

امتیاز شما به این مقاله post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *