دانش بنیان

بسیاری از دانشجویان پس از تحصیل یا هنگام تحصیل به فکر تاسیس شرکت دانش بنیان می افتند. همچنین تعداد زیادی از کسانی که قصد تاسیس شرکت با موضوع علمی را دارند به دنبال شرکت دانش بنیان هستند.

حال به توضیح شرکت دانش بنیان و مزایا و مدارک لازم جهت به ثبت رساندن آن می پردازیم:

 

تعریف شرکت دانش بنیان


یکی از انواع شرکت هایی که در حال حاضر متقاضیان آن افزایش یافته، ثبت شرکت دانش بنیان می باشد. در واقع، این نوع شرکت ها بر پایه علم، تحقیقات، نوآوری، و ایجاد کار آفرینی، توسط حداقل ۱ نفر تشکیل می شوند. همچنین، نظارت بر شرکت های دانش بنیان از جمله وظایف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محسوب می شود.
شرکت های دانش بنیان در واقع، شرکت هایی هستند که فعالیت آن ها بر روی تولید و اجرای یک یا چند اختراع متمرکز می باشد. بطور کلی، این نوع شرکت ها به منظور ایجاد، ارتقاء، پیشرفت و استفاده بهینه از دانش تشکیل می شوند. بنابراین، یکی از ملزومات ثبت شرکت دانش بنیان داشتن اختراع و نوآوری می باشد.
همچنین، به شرکتی دانش بنیان گفته می شود که از ۱ تا ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به یک دانشگاه یا واحد پژوهشی، و یا از ۵۱ تا ۱۰۰ درصد آن متعلق به اعضای هیات علمی این مراکز علمی باشد. در صورتی که سهام دانشگاه کمتر از ۵۰ درصد باشد، شرکت دانش بنیان خصوصی بوده و در غیر اینصورت دولتی می باشد.
دانشگاه‌ ها و واحدهای پژوهشی پس از دریافت مجوز تاسیس شرکت‌ دانش‌ بنیان، در آیین ‌نامه‌ مالی و معاملاتی خود در هیات امنا، می‌توانند فعالیت خود را آغاز نمایند. هر شرکت دانش ‌بنیانی یا به پیشنهاد تعدادی از اعضای هیات علمی تاسیس شده و یا توسط دانشگاه یا واحد پژوهشی به اعضای هیات علمی پیشنهاد می ‌شود.

 

قوانین شرکت دانش بنیان


  • تنها مالکان آن دانشگاه ها و اعضای هیئت علمی آن ها می باشند.
  • در صورت خصوصی بودن شرکت دانش‌بنیان، این شرکت باید تابع قوانین و مقررات تجارت بوده و در اداره ثبت شرکت‌ ها ثبت گردد.
  • دانشگاه ها تنها به میزان سهام خود در مدیریت شرکت و  سود و زیان آن شریک می باشند.
  • رییس و معاون دانشگاه یا مرکز پژوهشی تنها در زمان مسئولیت خود می توانند سهامداران شرکت باشند.
  • اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت نباید هیچ گونه مسئولیتی در دانشگاه داشته باشند.
  • اعضای هیئت علمی دانشگاه متناسب با میزان زمان، نوع فعالیت و میزان مشارکتی که در مالکیت فکری معنوی شرکت دارند، می توانند سهامدار شرکت باشند.
  • دولت به منظور ارزش گذاری و گسترش دانش و کار آفرینی در شرکت های دانش بنیان، به مدت ۱۵ سال پس از تاریخ مجوز ثبت شرکت، مواردی مانند معافیت از مالیات، عوارض گمرکی، سود بازرگانی و عوارض مالیاتی را در نظر گرفته است.
  • دولت مزایایی از قبیل تسهیلات بانکی با بهره کم، واگذاری اراضی شهرک های صنعتی، تخفیف دوره های آموزشی و حمایت از کالاهای ساخت داخل را برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته است.
پیشنهاد ما برای مطالعه:  تفاوت شرکت با مسئولیت محدود و نامحدود

 

  مزایای ثبت شرکت دانش بنیان

 

شرکت ها و موسسات دانش بنیان شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم افزایی علم و ثروت ، توسعه اقتصاد دانش محور ، تحقق اهداف علمی و اقتصادی که شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری هستند و همین طور تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط تشکیل می شود.
شرکت های دانش بنیان از حمایت های دولتی نظیر معافیت از پرداخت مالیات ، عوارض حقوقی گمرکی و سود بازرگانی و عوارض مالیاتی به مدت ۱۵ سال و همچنین اعطاء تسهیلات کم بهره بلند مدت یا کوتاه مدت و یا بی بهره برخوردار می باشند.در ذیل به تشریح برخی از مهم ترین مزایا و امتیازات ثبت شرکت دانش بنیان می پردازیم.

* اعطای کمک

به موجب ماده ۵ ایین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ، شرکت ها و موسسات دانش بنیان دارای بیش از پنجاه نفر نیروی انسانی متخصص بیش از پنج سال ، می توانند در صورت تشکیل کنسرسیوم ، جهت فعالیت های موضوع مشارکت دانشگاه ها و شرکت های داخلی و خارجی مشروط به تعلق اکثریت سهم موسسات دانش بنیان داخلی ، تا بیست درصد از هزینه فعالیت های تحقیق و توسعه اسناد اثبات کننده ، کمک دریافت کنند.

*  اخذ تسهیلات مالی

شرکت های نوپا می توانند در صورتی که طرح کسب و کار منسجمی داشته باشند برای طرح های در مرحله ارتقاء فناوری ، کسب فناوری و یا نمونه سازی ، از تسهیلات قرض الحسنه ( با کارمزد ۴% ) تا سقف ۱ میلیارد دیال استفاده کنند. مبالغ بالاتر از ۱ میلیارد ریال مستقیماَ با تصویب کمیته لعتباری صندوق و بررسی دقیق تر و عمیق تر امکان پذیر است.
سیاست ترجیحی صندوق ، اعطای تسهیلات قرض الحسنه تا سقف ۳ میلیارد ریال به شرکت های دانش بنیان نوپایی است که از تسهیلات قرض الحسنه ۱ میلیاردی به صورت موفقیت آمیز استفاده کرده و به اهداف معین شده رسیده است.
علاوه بر آن ، شرکت های نوپا برای طرح های نیازمند سرمایه در گردش ، یا خرید تجهیزات برای توسعه زیر ساخت تسهیلات دریافت نمایند. شرکت های نوپا برای این طرح ها می توانند تا سقف ۱ میلیارد ریال تسهیلات دریافت نمایند.
همچنین به موجب ماده ۷ آیین نامه مذکور ، شرکت ها و موسسات دانش بنیان جهت فعالیت های ثبت اختراع ، کسب فناوری و نمونه سازی می توانند از تسهیلات قرض الحسنه صندوق پس از بررسی طرح تجاری با دوره بازپرداخت حداکثر سه ساله استفاده نمایند.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  ثبت شرکت در ایران

* لیزینگ محصولات دانش بنیان

خدمات لیزینگ بدین شکل است که شرکت دانش بنیان در صورت داشتن خریدار برای محصول دانش بنیان خود می تواند برای اخذ تسهیلات لیزینگ اقدام نماید.
بدین منظور در ماده ۱۲ آیین نامه آمده است : به منظور حمایت از توسعه بازار محصول و خدمات دانش بنیان ، صندوق اعطای تسهیلات برای فروش اقساطی، لیزینگ و سایر موارد با نرخ ترجیحی به شرکت های دانش بنیان از طریق عامل صندوق اقدام نماید.
_ حمایت از صادرات
تسهیلات نقل و انتقال مالی ، اخذ مجوزها و استانداردهای بین المللی، طراحی صنعتی و بسته بندی صادرات ، خدمات تبلیغاتی و بازاریابی بین الملل، خدمات بازرگانی و حمل و نقل ، مالکیت فکری و تحلیل پتنت ، مشاوره و تدوین برنامه صادراتی و آموزش از جمله تسهیلاتی است که در صورت اخذ تاییدیه شرکت های دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می توانند از آن ها استفاده نمایند.
_ معافیت مالیاتی و گمرکی شرکت های دانش بنیان
در اجرای مواد ۲۰ و ۲۱ آیین نامه اجرایی ، درآمد مشمول مالیات شرکت ها و موسسات دانش بنیان ناشی از قراردادها و فعالیت های تحقیق و توسعه ، تجاری سازی و تولید محصولات و خدمات دانش بنیان در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط ، توسط همان شرکت ها و موسسات دانش بنیان به مدت ۱۵ سال پس از تاریخ صدور مجوز برای هر شرکت و یا موسسه دانش بنیان از مالیات موضوع ماده ۱۰۵ قانون مالیات های مستقیم و همچنین پرداخت عوارض، حقوق گمرکی ، سود بازرگانی و عوارض صادراتی معاف هستند.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  نحوه دریافت مدارک شرکت پس از ثبت

* ضمانت و بیمه

به منظور پوشش کسر وثیقه تسهیلات دریافتی شرکت ها و موسسات دانش بنیان ، موسسات مالی و اعتباری ، صندوق نسبت به ارایه خدمات ضمانت نامه اعتباری اقدام می نماید . ( ماده ۱۴)
_ تسهیلات نظام وظیفه تخصصی برای افراد فعال در شرکت های دانش بنیان
بر این اساس، فرد متقاضی پس از احراز امتیازهای لازم ، به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی می شود و بعد از اجرای پروژه پژوهشی مورد نیاز یکی از سازمان های دفاعی یا دولتی کشور ، کارت پایان خدمت خود را دریافت می نماید.
در طول انجام پروژه تحقیقاتی ، فرد متقاضی بر حسب صلاحدید سازمان دفاعی یا دولتی، می تواند به صورت پاره وقت در محل آن سازمان حضور یابد و ارتباط کاری خود را با شرکت دانش بنیان حفظ نماید.
_ارائه مجوز استقرار
_ دوره های آموزشی
_ آزمایشگاه های خصوصی و خدمات آزمایشگاهی
_ و …

نکته :

۱- استفاده از حمایت های مربوطه منوط به استعلام دستگاه اجرا کننده حمایت از دبیرخانه کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا و تایید از سوی این دبیرخانه می باشد.
۲- در صورت تخلف و استفاده غیر مجاز از تسهیلات استفاده نکردن در راستای تولید فناوری مطابق مجازات های ماده ۱۱ قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان برخوردار خواهد شد.
علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر ، در رابطه با نحوه ی استفاده از مزایا، می توانند به سامانه ی http:// daneshbonyan.ir مراجعه فرمایند و یا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایند.

مراحل ثبت شرکت دانش بنیان


    1. مراجعه به شرکت مشاور
    2. عقد قرارداد با شرکت مشاور
    3. تحویل مدارک مورد نیاز به کارشناسان مربوطه
    4. ثبت شرکت با عنوان دانش بنیان

مدارک لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان


  • رزومه شرکت
  • تصویر اساسنامه شرکت
  • تصویر اظهارنامه شرکت
  • تصویر آگهی روزنامه رسمی تاسیس شرکت
  • کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره شرکت
  • کپی مدارک تحصیلی اعضا و موسسین شرکت
  • آخرین اظهارنامه مالیاتی ارسال شده به اداره امور مالیاتی کشور
  • آخرین لیست بیمه شرکت و خلاصه ای از وضعیت حقوق و مزایا
امتیاز شما به این مقاله post

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!