تفاوت کد اقتصادی و شناسه شرکت

کد اقتصادی درواقع یک شناسه اقتصادی ۱۲ رقمی است که به صورت حقوقی و حقیقی بوده و بر اساس ماده ۱۶۹ قانون مالیاتی به تصویب رسیده در سال ۸۰ کلیه شرکت های به ثبت رسیده ملزم به دریافت آن می باشند.

دلایل اخذ کد اقتصادی

 

از آنجا که امور اقنصادی در جوامع از طریق مختلفی صورت میپذیرد ،جهت حمایت از فعالیت کنندگان امور تجاری و نیز نظارت بر کلیه فعالیت ها و جلوگیری از تخلف ملزم به شناخت اشخاص فعال در این امور می باشد.  همچنین اشخاصی که متقاضی دریافت کارت بازرگانی هستند ملزم به دریافت این کد می باشند. کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی برای محاسبه سود و میزان مالیات باید این کد را روی فاکتورهای خود درج نمایند.

اشخاص مکلف به اخذ کد اقتصادی

 

کلیه اشخاص حقیقی که در امور واردات و صادرات فعالیت نموده و دارای پروانه کسب با مجوز فعالیت مربوطه بوده و دارای محل تجاری هستند ملزم به دریافت کد اقتصادی می باشند.

اشخاص حقوقی که درامور واردات ، صادرات و توزیع مشغول فعالیت می نمایند نیز ملکف به اخذ این کد می باشند.

 

اشخاص غیر مکلف به اخذ کد اقتصادی

 

اشخاص حقیقی که در زمینه امور هنری مشغول به کار هستند. مانند : نویسندگی ، ترجمه کتاب، فیلمسازی و…

اشخاص فعال در زمینه تحقیقی و مشاوره ای مانند اعضای هیئت علمی دانشگاه ها

اشخاص فعال در زمینه های پیمانکاری ( در شرایط خاص)

 

مدارک لازم جهت اخذ کد اقتصادی حقوقی

 

اصل و کپی کلیه مدارک ثبت شرکت ( شامل اساسنامه ، شرکت نامه ، تقاضانامه و اظهارنامه)

اصل و کپی آگهی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت

اصل و کپی روزنامه تاسیس و تغییرات شرکت

اصل و کپی سند مالکیت یا اجاره نامه دارای هلوگرام و کد رهگیری (سند یا اجاره نامه باید به نام شرکت و به آدرس شرکت ثبت شده مطابق با آگهی تایید شده در اداره ثبت شرکت ها باشد.)

مهر شرکت

قبض تلفن شرکت

گواهی امضا اعضای دارای حق امضا شرکت

کپی مدارک هویتی اعضای شرکت( کارت ملی و شناسنامه)

تکمیل دفترچه مالیاتی و فرم های مربوطه

 

مدارک لازم جهت اخذ کد اقتصادی حقیقی

 

تنظیم درخواست کتبی از جانب متقاضی

کپی پروانه کسب

کپی کلیه صفحات شناسنامه

تکمیل دفترچه مالیاتی و فرم های مربوطه

عکس فرد متقاضی

تخلفات شماره اقتصادی

نکته:هرگونه استفاده اشخاص حقیقی و حقوقی از کد اقتصادی دیگران به صورت غیر مجاز بر خلاف قوانین بوده و تعلق مالیات متوجه صاحب کد اقتصادی است.

مواردی مانند جعل، تقلب، تبانی مربوط به شماره اقتصادی خلاف مقررات بوده و با اشخاص متخلف طبق مقررات قانونی برخورد خواهد شد.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  با الهام از شما

دریافت هر گونه وجه بیشتر از ارزش مشخص شده کالا جهت درج کد اقتصاد فروشنده و یا عدم درج کد اقتصادی خریدار بر خلاف قوانین بوده و با متخلفین طبق مقررات قانونی برخورد خواهد شد.

عدم رعایت این دستور العمل ها از سوی اشخاص مربوطه از قبیل عدم ارائه وی یا درج کد اقتصادی طرفین معامله در صورت حساب های خدمات یا فروش کالا، بر خلاف قوانین بوده و با متخلفین طبق مقررات قانونی برخورد خواهد شد.

تفاوت کد اقتصادی و شناسه شرکت

 

امروزه به دلیل افزایش جمعیت روز افزون جامعه و سخت بودن دسترسی به حجم وسیع اطلاعات ، برای دستیابی آسان­ تر به اطلاعات و داده های مورد نظر اشخاص ، به آن ها کد هایی تعلق گرفته که صرفا مربوط به خود آن ها است . این کد ها در مورد اشخاص حقیقی ، با نام کد یا شماره ملی شناخته می شود و در مورد اشخاص حقوقی ، از اصطلاح شناسه ملی شخص حقوقی یا شناسه ملی شرکت استفاده شده است .

حال ممکن است برای برخی افراد دارای شرکت این سوال به وجود بیاید که شناسه ملی چیست و چگونه می توان آن را دریافت کرد ؟ در این مقاله ضمن تعریف شناسه ملی شرکت به بیان نحوه دریافت شناسه ملی و مزایای گرفتن آن خواهیم پرداخت .

 

شناسه ملی شرکت چیست

 

تفاوت کد اقتصادی و شناسه شرکتهمان طور که گفته شد شناسه ملی برای شرکت ها همانند شماره ملی برا افراد حقیقی است که امکان دسترسی سریع به تمامی اطلاعات شخصی افراد را به وجود می آورد . شناسه ملی ، وسیله شناسایی و کسب اطلاعات از شخصیت های حقوقی است . هیات وزیران در ماده ۱۶ آیین نامه اختصاصی شناسه ملی به تمامی اشخاص حقوقی ، تمامی شرکت های تجاری چه در بخش خصوصی و چه در بخش عمومی را ملزم به گرفتن شناسه ملی کرده است .

تفاوت کد اقتصادی و شناسه شرکت با اجرایی شدن این آیین نامه انجام هرگونه معامله که با رعایت شرایط صحت معامله انجام می شود ، گرفتن و دادن خدمات شرکت تجاری صرفا با داشتن شناسه ملی امکان پذیر است . شناسه ملی شرکت های تجاری در واقع یک عدد ۱۱ رقمی است که به وسیله آن شخصیت حقوقی ثبت شده در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ، وزارت کشور ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، اتاق بازرگانی ، سازمان اوقاف و امور خیریه و حوزه های علمیه ، به رسمیت شناخته خواهد شد .

 در این عدد از سمت چپ ، چهار رقم کد شهرستان محل ثبت ، شش رقم بعدی منحصر به فرد برای شخص حقوقی دارنده شناسه در شهرستان محل ثبت است و رقم آخر آن هم یک رقم کنترل است که از روی ۱۰ رقم سمت چپ به دست می آید .

تفاوت کد اقتصادی و شناسه شرکت به موجب آیین نامه اختصاص شناسه ملی ، تمام اشخاص حقوقی اعم از بانک ها ، دهیاری ها ، شهرداری ها ، ادارات دولتی ، مدارس و دبیرستان ها ، شرکت های خصوصی ، موسسات ثبتی عام المنفعه و یا غیر انتفاعی موظف هستند طبق برنامه زمانی اعلامی سازمان های ثبت کننده شناسه ملی فرم درخواست شناسه ملی را تکمیل و همراه اسناد و مدارک لازم که توسط سازمان ثبت کننده اعلام می شود ، به سازمان یاد شده ارائه نمایند ، در واقع شرکت ها و شخصیت های حقوقی با این شماره شناخته می شوند .

پیشنهاد ما برای مطالعه:  روزنامه رسمی ثبت شرکت

تفاوت کد اقتصادی و شناسه شرکت تمامی اشخاص حقوقی مانند بانک ها ، شهرداری ها ، ادارات ، مدارس ، شرکت ها و موسسات خصوصی و ثبتی برای احراز هویت خود نیازمند شناسه ملی می باشند . به موجب آیین نامه اختصاص شناسه ملی به کلیه اشخاص حقوقی ایرانی ، شناسه ملی عددی است که توسط پایگاه ( پایگاه اطلاعات شناسه ملی اشخاص حقوقی ) تنها به یک شخص حقوقی اختصاص داده می­ شود که می توان بر حسب این شناسه ملی استعلام شرکت یا شخصبت حقوقی را از طریق مختلف برای اظمینان بیشتر در انجام معاملات نمود .

تفاوت کد اقتصادی و شناسه شرکتدر آیین نامه اختصاص شناسه ملی علام شده است که تمامی شخصیت های حقوقی موظف اند طبق برنامه زمانی اعلام شده از سوی سازمان های ثبت کننده شناسه ملی ، فرم درخواست شناسه ملی را تکمیل و همراه اسناد و مدارک لازم که توسط سازمان ثبت­ کننده اعلام می­ شود ، به این سازمان ارائه نمایند ، در واقع شرکت‌ ها و شخصیت های حقوقی با این شماره شناخته می ‌شوند .

همچنین سازمان های ثبت کننده شماره ملی شرکت باید امکان ثبت شماره ملی شخصیت های حقیقی و شناسه ملی اشخصیت های حقوقی ایرانی و شماره فراگیر اشخاص خارجی تشکیل دهنده شخص حقوقی را در پایگاه اختصاصی خود ایجاد کنند . به صورتی که دادن شناسه ملی به شخصیت حقوقی منوط به نوشتن شماره شناسه اخنصاص داده شده گردد . این سازمان ثبت کننده شناسه ملی می بایست پس از اختصاص شناسه شرکت در پایگاه ، کارت شخص حقوقی را صادر و از طریق دفاتر پستی تحویل شرکت یا شخص حقوقی مورد نظر نماید .

تفاوت کد اقتصادی و شناسه شرکتشخصیت حقوقی دارنده کارت مکلف است تغییر هر اطلاعاتی در کارت را مانند تغییر صاحبان امضای مجاز در شخصیت حقوقی و نیز پایان مدت اعتبار کارت ، با ارائه اسناد و مدارک به سازمان ثبت کننده اعلام کند تا حسب مورد نسبت به تعویض کارت و یا اصلاح اطلاعات پایگاه مربوط اقدام شود .

تفاوت کد اقتصادی و شناسه شرکت تمامی دستگاه های اجرایی موظف هستند نسبت به درج شناسه ملی شخصیت های حقوقی و کد پستی دفتر مرکزی در هرگونه کارت ، مجوز و یا گواهی فعالیت که شامل کارت شناسایی اداری و صنفی و غیره می شود همچنین این دستگاها می بایست از ارائه هر گونه مجوز ، تسهیلات ، امکانات ، عقد قرارداد و قبول شرکت در مناقصه برای شخصیت های حقوقی فاقد شناسه ملی خودداری کنند .

تفاوت کد اقتصادی و شناسه شرکت تمام شخصیت های حقوقی باید بر روی هر گونه کارت ، سربرگ های تبلیغاتی ، پروانه ، گواهی های صادر شده ، اوراق مالی ، حسابداری و موارد مشابه آن ، شناسه ملی و کد پستی دفتر مرکزی ( اقامتگاه قانونی شخصیت حقوقی ) خود را بنویسند .

پیشنهاد ما برای مطالعه:  ثبت شرکت آنلاین

تفاوت کد اقتصادی و شناسه شرکت یکی از پایگاه های اطلاع رسانی در کشور سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور است . در این سامانه فقط اطلاعات شناسه ملی شخص حقوقی قابل دسترسی می باشد. آدرس الکترونیکی این سامانه ilenc.ssaa.ir می باشد . این سامانه استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور برای سهولت استفاده کنندگان سازمانی و برون سازمانی به وسیله قوه قضاییه ایجاد شده است .برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با شرکت مورد نظر مثل موضوع فعالیت ، اشخاص شرکت ، سرمایه شرکت و سایر اطلاعات می توان به سامانه rrk.ir مراجعه نمود .

تفاوت کد اقتصادی و شناسه شرکت در این سامانه می توان به اطلاعات شناسه ملی ، تاریخ تاسیس ، تاریخ ثبت شرکت ، نام شخصیت حقوقی ، نوع شخصیت حقوقی ، ثبت کننده شخصیت حقوقی ، شماره ثبت شرکت ، واحد ثبتی ، کد پستی و محل اقامت قانونی شرکت دست یافت . در صورتی که هدف دریافت شناسه ملی است با درج شماره ثبت یا نام شخصیت حقوقی بر روی دکمه جستجو کلیک نمایید . شماره ثبت و یک کلمه از نام را تایپ نموده و جستجو کنید . نتیجه به دست آمده شامل شناسه ملی ، نام شخصیت و سازمان ثبت کننده برای شما نمایش داده می شود .

نحوه دریافت شناسه ملی شرکت

گفته شد که با استفاده از شناسه ملی می ­توان به اطلاعات جامعی در مورد شرکت­ ها دست پیدا کرد . و شناسه ملی شرکت را از سامانه استعلام شناسه ملی ilenc.ssaa.ir استعلام کرد . برای این کار می بایست پس از مراجعه به سامانه الکترونیکی شناسه ملی به نشانی ilenc.ir و وارد کردن شناسه ملی شرکت مورد نظر ، به اطلاعاتی از جمله نام و اقامتگاه و شماره و تاریخ ثبت و متعاقب آن سایر اطلاعات منتشر شده در مورد آن شخصیت حقوقی دست پیدا کرد .

تفاوت کد اقتصادی و شناسه شرکت نحوه دریافت شناسه ملی شرکت به این صورت است که برای دریافت شناسه ملی باید دارای یک شخصیت حقوقی بود ، به طور کلی شخصیت حقوقی مورد نظر یا دولتی است و یا خصوصی است . در صورت اول بدون نیاز به ثبت ، شخصیت حقوقی مورد نظر به رسمیت شناخته شده و مشکلی برای دریافت شناسه ملی نخواهد داشت اما در مورد شخصیت های حقوقی خصوصی ، پس از تشکیل این اشخاص باید مراحل مورد نیاز برای ثبت در اداره ثبت شرکت ها به درستی طی شود و نهایتا شناسه ملی شرکت دریافت شود .

نکته: شناسه ملی منحصرا برای یک شخصیت حقوقی قابل استفاده است ، صرف نظر از این که آن شخصیت حقوقی مشغول فعالیت باشد یا منحل شده باشد .

تفاوت کد اقتصادی و شناسه شرکت هیچ یک از پایگاه های اختصاصی سازمان های ثبت کننده و نیز بانک های اطلاعاتی دستگاه های اجرایی مجاز نیستند شناسه ملی را برای شخصیت حقوقی دیگری استفاده کنند یا به شخصیت حقوقی دیگری اختصاص دهند . پس هر شخص یا سازمانی که به موجب قوانین و مقررات ، شخصیت حقوقی تلقی می شود باید شناسه ملی داشته باشد .

امتیاز شما به این مقاله post

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!